Skrivet av: Sudden | 2010/09/11

Flitigt läsa…

…gör dig klok, därför läs varenda bok” skaldade Falstaff, fakir.

Här en del av min bokhylla med ”standardverk”, ofta av kalenderbitar- eller uppslagsbokkaraktär: 

Längst till vänster finns några Flyghistorisk revy, ganska flitigt lästa (om J 21, J 29, Flygvapnets tillblivelse, Skånska pionjärer m fl.) Så de böcker som SFT gett ut till jul samt en hel del från AHR. Apropå boken om Hunter finns f n en fråga på SFF forum om Huntern, varför den användes så kort tid  i FV. Jag minns att i avsnittet om inköpet av typen hade författaren, en van historiker om än inte så känd i flygkretsar vad jag förstått, inte hittat mycket källmaterial att gå efter. Som jag minns det. Och när jag själv ville ta reda på hur styrsystemet var utformat, lämnade boken mig i sticket. Men det var visst något slags impulser som överfördes till rodret på något sätt. Ack denna militärsvenska…  Men visst är boken AHR-bra. Det tycker alla flyghistoriskt intresserade.

Jag sticker emellan med en bild jag har liggande från en av mina otaliga resor till Genève på 70-talet. En vacker kaross men med en standardbetonad VW-motor i bak och som fick omdömet ”impotent Apollo” av en Expressenjournalist (?) en gång. Vad det nu har med Hawker Hunter att göra…

På nästa hylla står flyghistoriska böcker av det mer berättande slaget:

Innehållet är som synes mer internationellt än i den översta hyllan. Det som skymtar längst till höger är tre papperskopior av Verdandis småskrifter från tidigt 1900-tal som Lars Henriksson fixat, ungefär dem som Kenneth Göransson nämnde i sin blogg nyligen. Holger Ängeskogs självbiografiska bok intill ger en inblick i hur det vara att ta sig över Atlanten med DC-4, DC-6 och senare varianter härav. Till att börja med var det bökigt och besvärligt med vindar och väder och mellanlandningar ibland men utvecklingen gick snabbt – och så kom DC-8. Så kan man läsa om ett möte med en nitisk och skärpt tulltjänsteman som ju genomskådade Holgers försök att göra ett ”klipp” och som senare gick långt här i världen, i varje fall blev han landshövding i ett landskap som en gång hyste inte mindre än två TV-tillverkare men bara en flygplantillverkare.

Bredvid ”Auftrag Luftbrücke” står två kåserisamlingar av Halmstad-flyghistorikern Lennart Johnsson. Stig Kernells ”Vingar över Tranås” är en pärla liksom Ord-Humes bok, som säger så mycket om levnadsbetingelserna i efterkrigstidens England. Flygvapnets jubileumsbok till 2001 hörde jag mycket surt kommenterad i en lång litania på skånska på mitt första FLIT-möte. Uj uj uj. Inga namn på gubbarna i bilderna. ”Det vet väl varenda människa vem gubben till vänster är; ingen konst att få fram namnet om man anstränger sig litet. Han heter N N och är far till hon som satt i posten förr i L-hed”. Eller något ditåt. Man har inte fått texten på ryggen rätt, men boken var ”i takt med tiden” och innehöll en del nya bilder (från tiden före denna tid). Redaktören för ”Flyget i Sverige under 1900-talet”, en mycket fint men bortglömt verk från SFF där dock den där ingående Kronologin kritiserats, fann anledning ge ett tips om accenterna på namnen på de stora franska namnen ”Blerriå” och ”Bresché”. Ett av dem har inga accenter, men jag kommer aldrig ihåg vilket.

Jag har just köpt ”I luften 2010” (redaktör Michael Sanz). Här finner man två artiklar om det norska valet av JSF F-35, ett ämne det kom en fundering om nyligen. Jag har inte läst artiklarna ännu men tror inte jag kommer att bli så mycket klokare. Det finns annan trevlig läsning, bl a Stig Kernells sedvanliga översikt av flyglitteratur (säsongen 2008-2009) samt en årskrönika. Tydligen säljs inte boken genom Adlibris o d (som är min vanligaste inköpskälla) utan jag köpte den för 295 :- från Flygboken.se. Den annonseras på SFF medlemsservice för ungefär samma pris (när man räknat in frakten).

I ett inlägg i går spådde signaturen ”Janne” att SFF skulle självdö vilket väl ju ändå vore synd. Idén med en flyghistorisk förening med ett ordentligt forum är ju bra idé som någon borde ta fatt i och utveckla. Som ”Janne” konstaterade så är det nu mycket bloggande och twittrande och därmed svårt att hänga med överallt. Jag tackade för att han uppmuntrade mig i mitt bloggskrivande. Senare kikade jag in hos Laverdure och såg då ett dräpande inlägg om just SFF! Jag håller med om mycket av vad som där sägs, det är precis det jag tog upp i min blogg nyligen. Det tål också att funderas på vilka slitningarna är inom SFF – vem som tycker vad – och vem som berättat för Laverdure.

Därtill kommer att det tydligen är jag som skildras på ett ställe! Jag känner igen mig, även i de nidbilder om mig som sprids avsiktligt eller oavsiktligt. Mig veterligt har jag inte skrivit just om knop tillsammans med knott och visat bilder från semestern, men jag hade mycket väl kunnat skriva något trevligt om detta. Laverdure har ju artistens frihet att förbättra verkligheten och att ändra litet för att skydda den skildrade. 

Här är en semesterbild, garanterat knottfri:

Bilden av Pik-5:an  SE-STZ i Ottsjö är från mars 1972 (notera vagnens nummerplåt. Diapositivbilden, halvformat från min Canon Dial med dysfunktionell exponering,  är mycket dålig. Jag antar planet fortfarande finns kvar på museet vid Ope. Det är en speciell känsla att på museum se ett plan man flugit.

Det som en del ansåg vara ”flum” eller ”avvikelse från ämnet” tror jag att de mer läsvana ibland såg som lättsamt och spirituellt. Det var avsett att ge mervärde för eventuellt uttråkade forumläsare förutom att det roade mig. En klar win-win-situation! Att min text skulle vara svår att förstå kan ju faktiskt handla om läsarens oförmåga eller motstånd mot att förstå eller hans snäva syn på vad som är ”flyghistoria”. Åtminstone en normalt nyfiken person vill gärna veta mer än det han kommer på att fråga om. Ibland vet eller förstår man ju vad den frågande egentligen är ute efter fast han av ibland goda skäl inte nämner det. Men visst kan det ställa till besvär liksom dåligt formulerade och militäriskt korthuggna  frågor. Som man frågar får man svar heter det ju.

(Det är inte jag som, i skrivande stund, gjort en konstigt anonym kommentar till Laverdures inlägg men texten är verkar onekligen kopierad från något jag skrivit.)

Visst kan man säga att jag på egen hand numera svarar på SFF forum-frågor – skapar mig en egen sfär. En person frågade nyligen om ett haveri ”på bygden”. Han fick inget svar även om en person gjorde en ansats. (Denne flitige forumskribent, nr 2 efter mig, verkar sakna vissa ”standardböcker” så han missar enkla frågor ibland men han har tillgång till mycket annat material). När den frågande kompletterat sina uppgifter fann jag lätt att det handlade om en S 17 som störtade nära Sölvesborg i januari 1945 (Se AHR:s In Memoriam). Mailade detta till den frågande men jag har inte fått någon bekräftelse på att han mottagit mailet. Jag hade kunnat använda Personligt Meddelande men då kan jag inte enkelt bifoga klippet ur B 17-boken.

För att avsluta snyggt – här ett verk av motivlackerare Daniel Fahlström:

Det hade jag i taket framför ögonen härom dagen vid ett besök hos tandhygienisten vars farfar var livläkare åt Shahen. Fint värre alltså. Detta har inte ett jota med blogginläggets ämne att göra,  men är väl trevligt ändå? Bättre än knott.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Sorry, Lasse, om jag hakar på ”fel” saker, men din blogg är så omfattande att den väcker allehanda tankar och känslor. Och det är väl meningen!!!!

    Du avslutar med tandläkarbesök, vilket tänder detta minnes ljus i mitt huvud. Här i St Paul hade jag en gammal norskättad tandläkare som hette Bjorndahl. På fritiden pysslade han med sina ardennerhästar. Han hade alltså ganska kraftiga nypor. Han delade kliniken med en annan tandläkare. En gång höll Bjorndahl på att dra ut några stora kraftiga tänder ur min mun. Han fick jobba hårt och stönade hörbart. Blodet sprutade dessutom. Mitt i tillställningen stack den andre tandläkaren in sitt huvud i rummet och frågade: ”Are we having fun yet?”

    Ytterligare ett minne. Eftersom Bjorndahl hade viss känsla för djur så tillfrågades han av den närbelägna djurparken om han ville komma dit och slipa av de stora gaddarna på därvarande gorilla. Visst gjorde han det och i samma vecka hade jag ett besök hos Bjorndahl, varpå han kommenterade: ”I am not too particular. I work on gorillas and Swedes, all the same!” Minns att Bjorndahl var norskättling.

    Gilla

    • Hej Sven!

      Jo jag svävar iväg ibland. Men jag tror på nyttan av det fria associerandet och så kan jag ju inte låta bli att litet barnsligt trotsigt utmana Planertz-typer som säger att man skall ”hålla sig till ämnet”. (Ingenjör Planertz var en mycket formalistisk kommunalingenjör i Birger Sjöbergs ”Kvartetten som sprängdes”.)

      Jag hade ju kunnat hålla mig litet mer till ämnet flyg genom att säga att tandhygienistens far varit vid det iranska flygvapnet innan han ”valde” att bege sig till Sverige.

      Jag kommer också att tänka på begreppet ”crazyhumor” som kom på 40-talet med Povel Ramel och ”Casino-gänget” och där det absurda var regel. Banbrytande var en amerikansk musical Hellsapoppin’ kring 1940 som Povel lånade en del ifrån till sin första revy. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Hellzapoppin‘ . Så gjordes en film baserad på musicalen som i Sverige kom att heta ”Galopperande flugan”. (Finns även kända Lindy hop dansnummer från filmen på Youtube, nästan i Herräng-klass.) Minns att pappa berättade att det var en mycket rolig film; han hade väl hört det på jobbet. Men när vi såg den var den för svår för en 10-12-åring. När jag nu ser ett avsnitt på http://www.youtube.com/watch?v=anwr1RN9pS0 är den fortfarande för svår för mig, jag blir snabbt utmattad. Men Povels revy på Odeon vid Brunkebergstorg några år senare gick hem hos mig, inte minst Martin Ljung som ”Viking”, och den mycket omtalade ”elastiska öppningen” som då var något helt nytt inom scenkonsten. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Akta_huvet

      Sudden

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: