Skrivet av: Sudden | 2010/09/14

Valet och litet politik, Jungmeister, m m

Det brukar ta ett par tre dagar att värka fram ett inlägg men ibland kan det gå hastigare. Än så länge dyker inspirationer både hastigt och ofta upp och en sådan kom i går kväll som en följd av en nyfunnen Facebook-vän som var intresserad av en ”skojig” bild jag har i ett album som har anknytning till Skarpnäcksfältet. Och så växte det hela när jag googlade och fann en pärla. Växa brukar det ofta göra och ofta blir det för mycket. Och sidospår hittar man.

Fler spår vill nog också SJ ha eller vad man nu skall kalla ”tågbranschen” i vår om- och avreglerade tid förresten. Och då är jag snart inne på den första huvudbilden som har anknytning till tåg men som berör den pågående valkampanjen som präglas mer än förr (känns det som) av många löften till olika grupper, personlighetsfixering och dagliga opinions”mätningar”. Det verkar ju klart redan, den borgerliga alliansen sitter kvar. Backlashen kommer väl när världsekonomin rasar om något år och Anders Borg inte längre lyckas förföra oss och statsministern och förskingringsministern Odell får visa korten.

Med tanke på läsare i utlandet som kanske inte följer svenska tidningar visar jag  en valaffisch. De rödgröna använder ett modernt tåg som symbol för framtidstro eller kanske bara som val-lokomotiv. Med tanke på utsikterna kommer jag närmast att tänka på ett flygplan som saknar vingar eller en stor död fisk, ja varför inte en strandad val.  Eller för all del ett nejonöga som är en liten rundmunnad fisk, i Norduppland en delikatess. Därifrån kom min morfar, som blev järnvägare förresten och skottade sig fördärvad på snöiga bangårdar. Samt gillade nejonöga fast oftast blev var det strömming han kom hem med från Fisktorget i Gävle:

Säkert kan jag ta reda på vad tågtypen heter, men det är länge sedan jag besökte Postvagnen. Jag hinner inte med, det finns så mycket att läsa på Internet.

Personligheterna spelar vid detta val stor roll och då förstås vad man kan kritisera hos dem (säg Toblerone…). Ohlys ”kommunistiska förflutna” är ju också tacksamt att hacka på och jag kommer att tänka på den film som visas varje jul  om Karl-Bertil Jonssons julafton där Karl-Bertils ”något gammaldags” far blev upprörd över att ha ”närt en kommunist vid sin barm”. Samtidigt beskrevs han ju också som ”den glöggfryntlige Tyko” och av de fyra avbildade personerna är Ohly den ende jag kan tänka sig som glöggfryntlig, åtminstone om några år. Ovan nämnda utlandsvenskar måste sakna denna film och några klena tröstar finns här och här.

I övrigt känner jag mig själv ibland lika ädel som Karl-Bertil; sheriffen i Nottingham eller surt föreningsfolk kan gå på ett ut. Ibland dock elak. Hur mycket säkerhet får man för en krona?:

Jag följer ju med i andra bloggar och Fredric Lagerquist har nyligen lagt ut litet om Bücker Jungmeister på sin blogg , inklusive en video, där han också länkar till tidigare inlägg om typen. Även jag minns att denna typ ansågs som den förnämsta konstflygningskärran.  Jag kom för min andra planerade huvudbild att tänka på ett nummer av Teknikens Värld från 1951 som jag har köpt antikvariskt. Det original jag ägde för snart 60 år sedan hade samma litet förvrängda färger:

Ytterligare läsning om Jungmeister och i synnerhet Bevo Howards plan som man ser på omslaget finns här och här. Den senare texten är inte riktigt korrekt, det var inte rumänen Max Papana  som kraschade så dramatiskt i Cleveland 1937 utan Otto von Hagenburg. Papanas plan som blev kvar i USA blev också senare skadat men reparerades. Sedan omkom Howard med planet, han flög in i det enda träd som fanns inom en stor omkrets, men planet byggdes upp och finns nu på Smithsonian.

Jag har inte (heller) kunnat finna något om von Hagenburgs senare öden. Men jag har läst i MACH:s stora artikel i nr 3 från 1980 om Bückerplan och dess konstruktör att A J Andersson lärt sig rolla riktigt snyggt genom att von Hagenburg som satt bredvid vid ett tillfälle lade sin hand ovanpå hans för att lätt korrigera spakläget, och därigenom bevisat Bestmanns side-by-side- fördelar. ”Egentligen var ju tandemplaceringen vansinnig, eftersom man aldrig visste om man själv utförde manövern eller om läraren satt bakom och justerade eller höll emot”. Jo, jag minns själv ett tillfälle där jag långt om länge frågade min lärare salig Lempa Landegren om han möjligen flög planet.

1951 ”innehöll” som synes Teknikens Värld fortfarande ”Flyg” men motorcyklar och bilar började ta över. Det frågas varför Simca 6 inte kommer till Sverige (frankofiler fanns redan då…), vad finessen med Puch dubbelkolvmotor är m m. Men det förekom ännu flygfrågor:

Man undrar om inte den frågande Eskilstuna-grabben hette Ola i förnamn. Vad det är för flygplantyp Björn Karlström beskriver till höger är nog inte svårt att se.

Sudden, som nästan börjar se fram emot julen

Annonser

Responses

  1. Hej Lars at al,

    Talking about trains we have had, for some years now, what they call Alfa Pendular here in Portugal. It takes you in air conditioned comfort up and down the country at a speed of 240 km/hr. Travelling first class you have reclining seats and, if you so wish, you can have a meal served by the purser at your seat. Or, why not kill the time with a bottle of beer or a bottle of red? Very civilised. Toblerones are not served on these services.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Pendular

    We use this service quite often as the price of a ticket is very affordable. Travelling from Pombal to Lisbon I pay Euros 10.00. The journey takes one hour and 20 minutes. An additional plus is that the trains arrive and leave on time take a minute or two.

    Affordable train tickets keep the cars off the roads.

    You can also take an Inter City which will take your car as well. I have never done this so I have no idea what such a ticket costs.

    May I also take this opportunity to comment on the text in your attached election brochure ‘Välfärd i världklass’. If that is true we live in ‘Välfärd i himmelsk klass’. Having experienced what my mother went trough as a pensioner, having paid her taxes every year, I feel very sorry for those who have to go through the same experience.

    Erik.

    Gilla

  2. Hej Erik! Här hade jag kunnat kommentera eller skriva hur mycket som helst för det är ju flera olika saker du tar upp. Svenskars syn på sitt land och på hur det är i andra länder, upplevelser av ”vårdapparaten” och alla motsägelsefulla saker man hört och själv upplevt.

    Ens undran vad som händer en själv när man måste ha vård/hjälp.

    Hur Sverige rutschat bakåt i ”välståndslistan”; hur Spanien och Portugal EU-rustats upp medan Sverige behöver fler och bättre spår och spårunderhåll. När man var ung var ju järnvägen döende. SJ valde att köra buss och chefen kallades ”Stoppbocken” fast han var en gammal lokförare, som lojalt lydde order uppifrån trots spott och spe. Se https://larsan13.files.wordpress.com/2010/09/lars_peterson_annons.jpg

    Här en liten dikt i ämnet: https://larsan13.files.wordpress.com/2010/09/stinsen1.jpg

    Nu är det andra toner – men miljarder sinom miljarder behövs. ”Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg” som min förste chef sa’ och vad han sa minns man ju.

    Hur svårt det är att veta vad som är ett rimligt pris för en tågbiljett, särskilt sedan tågbranschen tagit efter civilflygets prisdifferentiering. Här kan jag halka in på allt trixande med flygbiljetterna för tjänsteresorna till Genève för att spara pengar. Det blev en del gambling.

    Flygbolagen har nog mer snits (och vana/tradition!) än tågbolagen ätt ta hand om missnöjda kunder.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: