Skrivet av: Sudden | 2010/09/16

Vågor och sjömän, en Riesenvogel och en fågel byggd i ”burteknik”

(De Gaulle-karikatyren tillagd 17 september. Ett alternativ var Sarkozy, ”Nicoleon”,  i Napoleon-skrud.)

Intrycken droppar in. Vänner tipsar, man hittar något själv.

Erik Johansson har tipsat om detta brittiska material från BBC om VK2-historia ur brittisk vinkel och kring en speciell propagandaepisod. Det länkas till många andra VK2-minnen.

En ny chef för SAS är utsedd. Tror inte det kommer att märks på SFF forum (Rickard Gustafson är namnet). Dock har A380-besöket på Arlanda 15 september uppmärksammats. Hos Hans Jakobsson såg jag ett illustrerat reportage  härom. Han använder gärna trevliga tyska ord som ”Sonnenflieger” och ”Riesenvogel”. Och after all, tyskan är det största EU-språket, medan fransmän däremot är outstanding i arrogans.

(Martin Lamms berömda satir av Charles de Gaulle är länkad från http://www.satirarkivet.se/)

På SFF forum såg jag att Christer Sidelöv och Urban Fredriksson besvarat en fråga om ljudbangar. Detta ämne har varit uppe förr då bl a jag svarat och jag har också i SFF Kronologi för 50- och 60-talen fört in några omtalade ljudbangar. Jag kommer också att tänka på nästan det enda jag kommer ihåg från Claes Wachtmeisters föreläsningar i elektroakustik på KTH för 50 år sedan är att en kall vinterkväll under beredskapsåren blev Östermalmspolisen nedringd av oroliga människor som fruktade en luftlandsättning i Humlegården. Man hörde ett väldigt buller av flygmotorer. Men det visade sig bara vara flygmotorer som varmkördes på Bromma.

Därmed sagt att ljudet kan ta underliga vägar. Det går inte alltid rakt fram, det kan ”slå ned” eller böja av uppåt i tomma intet eller dämpas meddetsamma. (Och en människa kan verka sarkastisk som Claes men vara en helt förträfflig och insiktsfull och människoförstående chef.)

Christer framhåller bogvågen, och det viktiga faktum att planet ”släpar med sig” bangen/knallen hela vägen planet flyger i överljudfart. Och så kan den alltså förstärkas. Det är litet som en bogvåg från ett fartyg:

När planet svänger kan bangen fokuseras (man ser hur holmen träffas ungefär samtidigt av bogvågen skapad vid olika tidpunkter.  Mycket ungefär och det är inte rena ”deplacementsbogvågor” vi ser men i princip…) Och som Urban antyder, finns andra skäl till att vågen inte uppträder på en enkelt ”linjärt” sätt. Lufttemperaturen varierar exempelvis med höjden (varvid temperaturinversioner kan spela spratt) och kanske även horisontellt.

Bogvågen uppstår när man börjar röra sig fortare än ljudet och medför ett hastigt ökande stort luftmotstånd när överljudsströming börjar uppstå vid skrovet vilket gör att ordet ”ljudvall”  var högst relevant en gång i tiden. Det tog emot. Därtill blev dåtidens plan smått ostyrbara, och man mötte ett hinder, en mur eller en vall, även på detta sätt. Hade man väl en gång kommit igenom (eller över) blev allt lugnt och fint men motståndet var och förblev på en avsevärt högre och med farten något stigande nivå. Erik Bratt har skrivit att storleken av detta vågmotstånd länge plågade konstruktörerna av Draken. Hur stort var det månne? Man kan idag göra trafikplan som flyger i hög underljudshastighet med ett motstånd som motsvarar ett glidtal på kanske 17 (eller 1:17 för dem som räknar så) medan det nog är svårt att åstadkomma något bättre än 10 vid överljudsflygning.

Apropå vågor så hade Carl Clemens Bücker en marin bakgrund. Född i ”Rhens Gibraltar” Ehrenbreitstein, en stadsdel i Koblenz. Han blev som ung marinofficer flygutbildad vid första världskrigets utbrott och Jungmann och Bestmann är namn med marin anknytning. Efter VK2 livnärde han sig ett tag som fiskare. Genom googling efter Bestmann och Jungmann fann jag denna sajt som är något för den som gärna försjunker i gamla dokument och i människoöden. Och sjön har ju sin sjarm med sina stora sjepp. Följ t ex denna man som passerar olika nivåer i sjömanskarriären, däribland Jungmann och Bestmann, för att till sist bli ”Kapitän auf grosse Fahrt”. Smaka på det! Kan man komma längre? Men slutet verkar mycket sorgligt.

Notera hur i tjänstebenämningarna med tiden engelskan kommer in. Och njut av ordet ”Lichtbild” för ”fotografi”.

Jag återkommer nog om Bücker.

Sudden


Svar

  1. Det var verkligen en STOR dag på Arlanda igår – tack för länkningen!

    Gilla

  2. Sonnenflieger var väl ett uttryck som Scanair använde sig av i sin reklam? På något sätt så vill mitt dåliga minne göra en koppling.

    Gilla

  3. Hej Egon! Jo,Hans Jakobsson har ofta använt sig av ordet ”Sonnenflieger” i webbsajtnamn (det är nu mycket länge sedan jag upptäckte hans Torslanda-sajt som rutschat omkring litet och var litet svår att plats-ange när jag skulle presentera den i Nätkassen) och han har också väldigt mycket om Scanair på sin sajt http://viking256.se/scanair/. Jag lyckades dock inte finna att ordet var knutet till Scanair utan fann istället att det tyska bolaget Condor använt det. Till sist fann jag ett foruminlägg någonstans från 2003 där Hans presenterade sig själv och skrev att han plockat upp det trevliga ordet ”Sonnenflieger” därifrån.

    Ytterligare googling gav:
    Other than aviation, I enjoy travelling in Germany and read about German history (hrrm…). A side-effect of this is a healthy interest in the German airline business and Lufthansa in particular. The German charter scene is/was quite similar to the Scandinavian one, and the pride of the German charter airlines was Condor, which like Scanair was a sister company to the national airline.

    Until they got raped by Thomas Cook, Condor used the slogan Condor – Ihr Sonnenflieger (Condor – Your Sunflyer) which I really liked.

    Sudden, som flugit på solenergin direkt

    Gilla

  4. Hi there Lars et al,

    I agree with Lars that the film was nut just to inform but also part of the propaganda programme of those days. Not dissimilar, if I may say so, to the propaganda programmes I see in the Swedish papers these days. But I also note, if I can trust the sources, that maintaining the strength of the RAF bomber fleet more than one bomber had to be built every day. If this information is true , and I quote, “in the 2074 days and nights between 3rd September 1939 and 7th to 8th August 1945 a total of 387,416 sorties were flown, over 955,000 tonnes of bombs were dropped and 8953 aircraft were lost. If my calculation is right Bomber Command lost a good 4.3 aircraft every twenty four hours.

    See http://www.bomber-command.info/

    I suppose with that rate of losses the maintenance manuals never mentioned anything as remote and unlikely as 100 hour checks.

    Says Erik who can not get over the waste of human beings and material.

    Gilla

  5. Lasse förklarar det hela bra. Visst var det Condors gamla smeknamn på sig själv och det har inget alls med Scanair att göra annat än att solen var Scanairs symbol. Jag är själv förvånad att mina gamla alster finns kvar trots adressbyten och flyttar. Nu för tiden använder jag ett mer balanserat språk i det jag skriver…

    Gilla

  6. Hej Hans! Det är ett starkt ”sug” i benämningen ”Solflygaren”. Kanske jag på något sätt blandar ihop det med Milles staty ”Solsångaren” på http://sv.wikipedia.org/wiki/Sols%C3%A5ngaren

    En sådan bild förresten! Fryser han inte? Men upp ger han inte. Inte heller de som vill flyga ger upp.

    Sedan har namnet ”Sonnenflieger” länge förvånat och glatt mig under mina strövtåg på webben. Svenskar använder ju ofta engelskan när de ska ”sätta litet knorr” på något. Nu har jag äntligen efter många år fått en förklaring.

    Gilla

  7. Varning Sidospår – Carl Milles

    Även här i St Paul, Minnesota har vi en av Milles mäktiga statyer, Indian God of Peace. Den står inomhus i en stor hall i Stadshuset i St Paul. Statyn roterar sakta och den ger ett mycket imponerande intryck när man kommer in i byggnaden.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Vision_of_Peace_(Indian_God_of_Peace)

    Gilla

    • Hej Sven! För att hålla oss kvar på Milles-spåret men även vid flyget så har han ju även gjort Flygarmonumentet på Karlaplan i Stockholm, som Fredric Lagerquist skrivit litet surt om på http://lae.blogg.se/2008/november/ (långt ned). Milles var under många år verksam i USA och var t o m amerikansk medborgare. Hans hustru, österrikiska, trivdes vist inte i Sverige läste jag. Hos Fredric länkas till en annan blogg som bl a nämner de sympatier för nazismen Milles lär ha visat. På SFF flygminnesmärkeslista finns fler och bättre foton av inskriptioner m m, och även hos Sv Ballongfederation finns bilder av Flygarmonumentet: http://www.ballong.org/drupal/minnesmarken/monument . Denna minneslista är mycket förnämlig tycker jag.

      Av denna min bild ser man att monumentet är uppskattat och användbart och det är ju inte det sämsta: https://larsan13.files.wordpress.com/2010/09/flygarmonumentet.jpg

      Sudden

      Gilla

  8. Morötter – en skröna om en skröna från WWII?

    Jag har en gång hört någon en berättelse som lät ungefär så här:

    När britterna fick bättre nattjaktsresurser pga att man utvecklat flygplansburen radar ökade man också markant antalet nedskjutna tyska flygplan över England. Att det förbättrade resultatet berodde på radarn ville man naturligtvis hemlighålla så länge som möjligt. Därför lät man massmedia sprida uppgiften att RAF:s flygare fått ett förbättrat mörkerseende pga de börjat äta mer morötter. Ett samband som föräldrar än idag lär sina barn.

    Kan detta vara sant?

    Hälsningar
    Lars H

    Gilla

  9. Hej Lars! Jo jag har också läst sådana saker och de nämns bl a i citaten nedan. Troligen är det sant. Den framgångsrike nattjägaren John Cunningham påstods också vara född med exceptionellt god syn (och äta morötter) och gavs smeknamnet ”Cat’ s Eyes” Cunningham som han aldrig blev kvitt.

    Se http://www.guardian.co.uk/news/2002/jul/29/guardianobituaries.nigelfountain

    http://www.carrotmuseum.co.uk/raf.html (notera webbadressen!)

    P S. Jag fann senare denna ”analys” av det hela: http://www.faktoider.nu/morot.html Tja…

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier