Skrivet av: Sudden | 2010/09/23

Litet om Skarpnäck och Tullinge

Det är intressant att se vad folk söker efter på webben och då ibland hittar eller tror sig hitta på mina sidor. Någon hade nu sökt på ”ED Racer” men jag befarar att han bara hittade  inlägg där jag hade använt ordet ”racer” samt använt ledet ”ed”  eller förkortningen ”e d”. Men här en gammal helsidesannons från tidningen Looping år 1954 om denna populära modellflygmotor:

                                          

Det finn en s k test av motorn, översatt från engelskan, i samma nummer (4/1954) av Looping  jag har liggande. (Det är alltid delikat om man skall skriva E D, E.D. , ED eller något annat. När texter sattes för hand så kunde det nog bli än si, än så. Sättarens omdöme och tillgängligt utrymme  avgjorde. Men Google brukar vara förstående. Och när det gäller FV så har vi fått veta var vi för närvarande skall ha mellanslagen i typbeteckningarna. Och en raketstol är inte alls en slags katapultstol, o nej.)

Här finns en litet vackrare bild och också bilder av andra motorer från tiden det begav sig. Jag noterar dock att det populära  tyska märket Webra saknas men vi får se Super Tigre och Oliver Tiger som var vanliga inom teamracing och efterträdde ED Racer. Sajten innehåller också mycket annat skoj för gamla modellflygare. Själv sysslade jag inte med teamracing, men väl med radiostyrning, och höll då oftast till på Skarpnäcksfältet som användes för segelflyg av Stockholms Segelflygklubb ca 1942-1980. Här är tre bilder av hur fältet förändrats sedan segelflygarna försvann och det började bebyggas:

                                          

Den övre smått gripande bilden är lånad från Flygets årsbok 1981 där det finns en fin artikel av Lars Thulin om fältets historia. Den andra bilden är tagen från nästan samma plats år 2003, medan bilden av mig med en radiostyrd deltavinge är från maj 1957 och tagen i närheten, alltså nära Bergholmsstugan norr om fältet. De två översta fotona är tagna i riktning söderut från ca 20 meter vid sidan av den vita grinden till Bergholmsstugan som skymtar bakom mig.

Min deltavinge hade ett tag en ED 1,46 cc, man kan se den på den ungerska sajten enligt ovan. ”Fury”, tja. Jag skalade upp en ritning på en sida i Aeromodeller 7 ggr och inte 6, som hade varit rätt. Så bygger jag alltid tungt därtill. Men den kom faktiskt upp i luften innan asfalten tagit slut och flög stadigt men sidrodret var inte kraftfullt nog. Ett av de få plan jag målat, och det flög det ju inte bättre av. Men den var rätt snygg att se på, gräddvit med röd dekor… Eldades upp tillsammans med mycket annat på 70-talet. Då jag inte hade någon kamera att dokumentera det hela med.

Apropå Skarpnäck fann jag en fin webbsajt om fältet som gruppen ”Gamla Skarpnäcks vänner” har ordnat. Man ser bl a där i en flygbild hur fältet låg och dess banor. Jag levde i nästan 20 år radhusliv i området väster om fältet (alltså uppe till vänster i bilden), i Norra Sköndal. Skarpnäck och Skarpnäck förresten; hur de olika områdena i denna trakt kallats har jag aldrig lärt mig. På Skarpnäcksvännernas sajt nämns några olika evenemang som ägt rum på fältet, men man tar inte upp den tältstad som var förlagd där vid FN:s miljökonferens 1972, även kallad ”skit-VM”. Jag ser att 3 år senare förbjöds radiostyrt flyg p g a buller men från denna tältstad ljöd minsann mycket och högt spelad musik långt in på de ljusa sommarnätterna.  Jag kommer att tänka på Blandarens: Åldringar störde motorburen ungdom med psalmboksprassel. Det silas mygg och sväljs kameler. Men 1975 fanns förstås inte elmotorer i modellerna och det ligger en stor kyrkogård väster om fältet.

Jag har själv tidigare lagt ut litet  från en utställning som några hembygdsengagerade personer ordnade för några år sedan, 2003, samt tagit upp fältet i ett tidigare blogginlägg. Jag har även strövat runt i området men fann då inget som minner om fältet. Ingen minnesskylt, inga rester av banor eller husgrunder. Jag fann inte ens stagfästena till vindstrutmasten man ser på bilden här nedan från våren 1959:

                     

(Denna modell flög till min besvikelse mycket dåligt. Vingen användes senare till ett annat plan som har bevarats och hängt i olika tak de senaste 20 åren.)

Hur vindstrutberget tedde sig i januari 2003, från andra hållet, syns här nedan. Jag knallade runt litet och letade efter fästena till masten men fann bara en bana för radiostyrda bilar samt en vinge till en P-40 plastmodell som någon satt en påsksmällare i och tänt på:

                      

Däremot har gator fått namn som minner om flyg såsom Pilotgatan, Fraktflygargatan, Horisontvägen m fl. Och jag såg faktiskt en grind till en innergård med en speciell utsmyckning:

                       

Ett annat nedlagt fält litet längre hemifrån är Tullinge-fältet, alltså F 18. Jag stod som tonåring utanför staketet några gånger och kikade och har varit på området några gånger de senaste åren men har ingen kontakt med F 18 kamratförening. Vi kunde nyligen på SFF forum läsa litet om att en vackert bemålad restaurerad Draken visats med litet ceremonier ikring samt att man hade problem av något slag av få upp planet på en pelare. När jag läste Chefsingenjörens blogg klarnade det hela litet och, särskilt när man läst Ny tekniks artikel om planet. Inlägget klargjorde även annat som det surrats om i åratal på SFF forum och som så ofta är de länkar som ges i en text liksom läsarnas kommentarer intressanta.

Chefsingenjören har för övrigt haft flera intressanta inlägg de senaste dagarna, och är ett bra ställe att gå in på och häpna över vilka luckor som i dag finns i vårt hårt nedskurna försvar (spaning, IK-radar, stridsledning, helikoptrar m m) trots att det kostar lika mycket som förr. Viktiga funktioner saknas helt eller till stor del. How come?

Men tillbaka till F 18, kamratföreningen har också mycket att visa och har en projektplan för 35-monumentet på sin sajt.

Sudden, mer van vid ryttarstatyer och liknande och minnesstenar men minns vilket intryck en bil uppepå ett hus kunde göra förr i tiden (Platsen är Lindhagensplan och inte den adress som står i bilden som är stulen härifrån). Han minns även Hemglass-bilen i Strängnäs långt senare.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: