Skrivet av: Sudden | 2010/10/01

Motorslädar, midget racerbilar som Effyh och så litet Skarpnäck

September gav den högsta visningssiffran hittills, drygt 2900 visningar. Samtidigt var inläggen från mig färre än vanligt, vilken slutsats man nu skall dra av det. Jag kommer på mitt långsökta sätt att tänka på gamle C Northcote Parkinson på 50-talet och hans skämt med stora organisationer såsom att all statistik pekade på att inom en viss angiven framtid skulle Royal Navy att ha fler amiraler än fartyg. Sådana orimligheter skrattade man åt då – i dag är det sant.

Jan Karlsson, som har en intressant och varierad bana inom flyg och industri bakom sig och nu bor i Köping, håller föredrag om vinterflyg i Östersund 1914 och 1915 då Malmen-flygarna drog dit för vinterövningar. Fantastiskt att man efter bara några få års utveckling i Europa av flyget (räkna från 1908 då man i Europa började kunna flyga något så när) gav sig iväg på sådana strapatser. Jag minns från mina Ottsjö segelflygläger hur krävande vind och temperatur kan vara i mars. Jan K  hade också uppmärksammat något så modernt som en ”snöscooter” och undrade om jag kunde hitta någon bättre bild åt honom av denna dåtida modernitet som förekom i samband med flygningarna på Storsjöns is:

Efter att ha kikat litet mer i min bokhylla utan resultat började jag googla. Som vanligt gäller det att hitta rätt sökord. Till sist fann jag T-Fordar som försetts med snö- larvband som här, och inte minst en intressant historia om två jämtländska tvillingbröders insats, som t o m involverade en amerikaresa med uppvaktning hos självaste Henry Ford där idén lades fram. Deras fordon finns nu bevarat på ett flottningsmuseum i Laxviken i Jämtland! Se också här , där man kan läsa om även andra arbetslivsmuseer i vårt land, som man kanske även kan kalla teknik- eller industrihistoriska.

Haken var bara att detta skedde först på 20-talet, så jag fortsatte googla och fann då så småningom att några andra händiga personer i Rengsjö i Hälsingland redan 1914 gjort något liknande. Denna motorsläde visades upp både i Stockholm och Östersund och den diskuterades även för en brittisk Antarktisexpedition. Det måste vara detta fordon man ser på bilden ovan, och här nedan är en bättre bild, som jag lånat från  en artikel i Rengsjöbladet, sid 8 och 9:

Man kan hitta mycket på webben om man letar. Ibland t o m det man letar efter…

Jag såg att någon hittat fram till min blogg genom att söka på ”midget” och ”Skarpnäck”. Och visst kördes det bilracinglopp på Skarpnäck. Jag minns bilder av dessa små hembyggen till racerbilar, ofta med en JAP-motor i, och såg en sådan i ett garage i min hemort Årsta en gång på sent 40-tal. Någon biltävling på Skarpnäck såg jag dock aldrig. Jag var visserligen på väg dit en gång omkring 1960 men krockade då  med min Vespa med en bil i en gatukorsning i ett villakvarter i Enskede som träffade mig från sidan. Också en stark upplevelse – det räckte för den dagen.

En midget racerbil, ett ”fabrikat”, var Effyh som man kan se exempelvis här och här. Ett ”spänstigt namn”, kanske det är ”y:et” på slutet som gör det. Så fanns sportbilar och mer eller mindre trimmade standardbilar och hembyggen baserade på sådana. En bra sajt att börja med är Björn Bellanders och på denna undersida kan man se bilder från bl a just Skarpnäck. Det finns t o m filmklipp! Man kan ju försöka känna igen sig om man varit där förut. Jag tittade mest på bakgrunden i dessa tidsdokument och kan inte låta bli att från Björn B  låna denna bild, både för Pickos mustascher och SSFK:s hangarer:

Bilden är klickbar men finns i original på http://www.bjorns-story.se/private/motorklubbhtm/imgklubb/Picko_0011.jpg

Fler bilar på flygfältet kan man se här och här. Vad allt kan man inte använda ett flygfält till! Ytterligare ett exempel här ; ett klipp ur Yngve Norrvis årskrönika i ”Ett år i luften”.

Ja det var tider det!

Sudden

Responses

  1. Jag kallade det för ”slädbil” när jag gjorde Thulin för Landskrona Museum för några år sedan.

    Tyvärr har Museet plottrar bort siten och gömt dem in något som kallas ”Minnesbanken”

    http://www2.landskrona.se/kultur/bilhistoria/indexsl.html

    Bilsiten: http://www2.landskrona.se/kultur/bilhistoria/

    Flygsiten: http://www2.landskrona.se/kultur/flyghistoria/

    Om man inte kan adresserna så är vägen följande:

    http://www.landskrona.se/
    Tryck på ”Fritid & kultur”

    http://www.landskrona.se/fritidochkultur.aspx
    Tryck på ”Museum”

    Här finns info om Tycho Brahe museet, Pumphuset, Svenska golfmuseet, Arbetarrörelsens arkiv, Centrum för Arbetarhistoria.

    Men inget om varken flyg eller bilar.

    Tryck på ”Minnesbanken – museets faktarum”

    Längst upp till höger finns länkarna till Flyghistoria, Bilhistoria och även till Landsverk som jag gjorde några år tidigare.
    Läkarna i historierna är inte åtgärdade, så det är ingen ide att trycka på dem!

    Stig K

    Gilla

  2. Hej Stig! Tack för dessa upplysningar.

    I mitt letande efter ”snöscootern” 1914 (det tog ett tag att komma på att ”motorsläde” verkade vara en etablerad term och bra att googla på) stötte jag även på Thulin-fabrikens skapelse på webben, men eftersom det var en senare skapelse nämnde jag den inte.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

