Skrivet av: Sudden | 2010/10/06

Om Deperdussin, de kära orden och våra nojor

Lars Henriksson i Ljungskile sänder mig då och då skanningar ur gamla dagstidningar, ofta är det väl skanningar han primärt gör åt SFF.

För någon månad sedan sände han tre klipp ur Kalmar tidning från 10-talet (i förra seklet) om den i Frankrike verksamme flygplantillverkaren Armand Deperdussin, f d handelsresande och kabaré-artist och senare affärsman i större, ja storslagen skala, som visade sig ha sysslat med bedrägerier. Han fick omsider ett straff, men blev då direkt frisläppt. Han begick självmord 1924:

In 1913, Armand Deperdussin was arrested on charges of fraud. He had developed expensive tastes, and, in addition to funding competitions such as the Gordon Bennett Cup, he entertained lavishly. The trading arm of the Comptoir Industrial et Colonial claimed that he funded this by fraudulently borrowing from them using forged receipts from his silk business as security.[2] He remained incarcerated until he was brought to trial in 1917. Although it was claimed that he used much of the money to develop France’s aviation expertise, he was convicted and sentenced to five years in prison, but as a concession for first offenders he was reprieved (”sursis”) and released immediately.[3] Deperdussin never recovered from the incident and committed suicide in 1924.

Om Deperdussin själv och de typer som bär hans namn kan läsas här. Speciellt minns vi väl hans eller snarare hans konstruktörs Louis Becheraus eleganta plan såsom detta:

Bilden är lånad från Wikimedia, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/40/Adt_busson_mono2.jpg

Mer om ett sådana skönheter, och jag avser då inte gubbsen med keps och muntascher, finns här och här. Man slog hastighetsrekord före VKI. Skalkonstruktion i trä. Inte illa. Ett citat från webben:  Aircraft construction was improved in 1912 by the introduction of the monococque structure, designed by Ruchonnet but put into practice by Becherau. His machine, the Deperdussin, following the Nieuport monoplane of 1910, marks one of the principal stages in the history of human flight. It was a Deperdussin piloted by Prevost that was the first to cover a distance of 120 miles in less than an hour (September 1913). (Ruchonnet var schweizare och inte svensk som påstås i den andra sajten ovan (Fiddler’s Green). En klassisk förväxling.)

Verksamheten blev efter Deperdussins fall känd under märket S.P.A.D., en förkortning som faktiskt fanns redan under Deperdussins tid men nu gavs en lätt ändrad innebörd. Ett beprövat knep. (En variant är att förkortningen inte längre står för något alls som skedde vid exempelvis FFV och LFV). Det var Blériot-företaget som tog hand om Deperdussins verksamhet, och S.P.A.D-plan blev framgångrika under VK1.

(För er som njuter av franska ord: Société Pour les Appareils Deperdussin resp. Société Pour L’Aviation et ses Dérivés.)

Jag skriver firma-namnet som jag nu gör, med punkter emellan bokstäverna. Det ser i alla fall för mig väldigt franskt ut. Första gångerna jag på 60-talet kom till Frankrike och Belgien såg jag att man använde punkter för att lättare åtskilja siffergrupper i telefonnummer, ”så att siffrorna inte skulle komma bort”. Nå, beteckningar på flygplan är ju en känslig sak som ser vi just nu ser på diverse trådar hos SFF. Jag skulle kunna skriva mera syrligt om många flyghistorikers stelbenta och lätt beskäftiga formalism i denna fråga. Men det gör jag inte annat än jag tror att nog alla kan vänja sig vid att säga verkligt ”fula ord” som exempelvis ”Jasplan” eller ”ett flyg”, kort, entydigt och slagkraftigt. Kan vi vänja oss vid detta så…

Lars H har sänt tre klipp. Ett kort när Deperdussin just avslöjats samt ett skrivet några år efteråt.  Så den mer utförliga redogörelsen:

Njut av tidningsspråket och svenskan på 10-talet. I dag är journalisterna ju så slarviga med språket som någon skrev på forumet, och nog ligger det en del i det omdömet.

Jag ser att det varit en liten diskussion på forumet om ”stämningen på forumet”. En bra början. Även om många i sina inlägg tassar runt problemen, så är det uppenbart att många liksom jag tycker att det är resp. var jobbigt med de påhopp av ”sura gubbar” som moderatorerna släpper igenom eller själva mer eller mindre avsiktligt gör. Tänk om det fanns något datorprogram som inte bara rättar felstavningar utan också tar bort högdragna snorkigheter? Även sådana som skribenten ställer till med oavsiktligt.

Ser just att FLIT 2010 äger rum i början av november, alltså en månad senare än normalt. Jag råkar vara med på inbjudningslistan men avser inte att delta i år heller. Jag ser att Stig Kernell och Lars Olausson inte längre står med som ansvariga. Man får önska de som under några år ”skolats in” för att överta ansvaret som Börje Räftegård, Lars Tolkstam, Henrik Tisell m fl lycka till!

Sudden, som egentligen är vid hemliga språkpolisen och blivit allergisk av hur ordet ”medium” i dag miss-böjs i våra medier. Inte ens SR/SVT-journalister böjer ju ordet som vi språkpoliser sagt. Ack denna moraluppluckring.  Skärpning!

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: