Skrivet av: Sudden | 2010/10/09

Häftiga plan och andra och annat

(Stycket om Lockheed Sirius är modifierat på kvällen 10 oktober.)

I går fick jag ett mail från en radiomodellflygare som visade en bild av den modell han byggt. Han hade för snart två år sedan frågat på SFF forum om ritningar vilket gav upphov till ett sådant ”icke-svar” från mig som verkar reta så många, men denne byggare var tydligen tacksam eftersom han skickade ett mail till mig. Och jag lärde mig en del, dels av att leta efter ett svar och den respons jag så småningom fick genom mailet.

Han visar sig för övrigt bo inte så långt från mig. Världen är liten. Planet i fråga liksom modellen med den stolte byggaren kan ses här. På Youtube kan man se fullskalaversionen ”in action”, något för alla som gillar runda motorers ljud

Mailet fick mig också av vissa skäl att tänka på ett annat maffigt plan, Lockheed Sirius som direkt härstammade från den tidigare Vega som framgår av denna artikel. Man ser där nyttan Lockheed hade av de stadiga formarna för formning av kroppsträskalet, de dög både för Vega, Sirius och ytterligare några varianter.  Men så kom ju förbud mot träbyggda trafikplan och även enmotoriga sådana. Sirius var ett svar på Charles Lindberghs önskemål om ett plan att rekognoscera för framtida långdistanslinjer med. Här är en artikel i ”Flygning” från år 1933 om paret Lindberghs mellanlandning i Stockholm 1933 som jag har liggande, tack vare Lars Henrikssons skanningar av de nummer av tidskriften som en granne till honom räddat inför risken att Flygmotors gamla bibliotek skulle ”rensas” eller förvinna i någon oåtkomligt förråd eller hur det nu var.

Särskild maffig var ju däremot inte Percival Pembroke (TP 83 på FV-svenska) och flygvapnets köp av sådana kan man väl sätta frågetecken ikring. Därtill skedde ju ett av flygvapnets mer tragiska haverier med många omkomna med en sådan maskin, vars enmotoregenskaper tydligen var rätt dåliga.

En Pembroke-händelse har nyligen varit uppe på SFF forum, nämligen den ”kontrollerade krasch” man utförde på Tullinge, och i god SFF-anda diskuteras ”vissa detaljer”. Jag fann i min PC en tidigare avplåtning av den artkel i Flygrevyn som nämns. Läsbar trots min enkla avplåtning:

Härtill är att säga att Robert Löfberg på den tiden var en flitig skribent i Flygrevyn liksom f  ö Lennnart Berns. Jag föreställer mig att Löfberg sedan bröt sig en helt annan bana, kanske som professor i medicin eller så. En annan person som skymtade när Flygrevyn ”testade” flygplan à la Teknikens värld var Linjeflyg-piloten Erik Blomberg (kom dit utan att ha passerat FV; en ovanlig prestation på den tiden) som även varit segelflyglärare:

Eleven i ÖSFK:s Bergfalke SE-SYT år 1965 ser mycket sammanbiten ut. Hon var väninna till min dåvarande fru och var den som fick mig att ta det vågade steget att börja segelflyga. Det hade jag aldrig trott… Skulle fumlige Lars kunna flyga! Men det var mycket riktigt inte helt min sak; det gick men kändes inte helt bra. Cykla och köra bil har jag däremot inga problem med och skräcken för vatten fanns några barndomsår men gick över.

I övrigt minns jag en diskussion mellan de två väninnorna om det korrekta tyska ordet för ”morot”; de kom från olika delar av Tyskland se. ”Karotte” eller ”Morübe”? Vilket får mig att tänka på SFF-diskussioner om ”terminologi” samt en annan kvinna långt senare i mitt liv som ibland citerade Alf Henriksons Retar du upp dig på ting som är små/så är du väl inte större än så.

Ett litet elak sentens för att komma från honom. Han kom förresten från Huskvarna. Det visste jag inte för några dagar sedan. Däremot minns jag min cykel i tonåren, en Husqvarna sportmodell men försedd med Novo-växel med bara två lägen mot de treväxlade Sturmey-Archer-nav som fanns hos den mycket vanligare Crescent. Här kan man se Novo-växeln ; min cykel såg något ”sportigare” ut. Pedalerna är dock samma och får mig att minnas när (och var…) jag trampade av en en pedaltapp när jag ställde mig på pedalen för att få rejäl kraft. Undgick skador. Denna verkar svårt att finna något mer ingående på webben om den växeln, som snart upphörde att fungera för mig. Jag har haft problem med senare Sturmey-Archer också för den delen. Först när jag blev 68, fick jag en rejäl cykel med en Shimanoväxel av derailleur-typ. (Även de trivialaste saker låter fint på franska…)

Novo-växeln och Husqvarna-cyklar försvann snart. Jag minns hur jag långt senare, i slutet av februari 1987, for med tåg till Göteborg för att hålla ett litet föredrag för radiofolk i Göteborg. Lokalen låg på Chalmers och det var ju litet högtidlig att trava in där. Vad jag talade om kommer jag nu inte ihåg och det är nog bäst så, men jag minns att jag bland gyttret av parkerade cyklar vid skolan såg en cykel med Novo-växel!

Sudden, från det ena till det andra

Annonser

Responses

  1. Gomorron Sudden,

    Tack för ett trevligt och intressant blogginlägg som vanligt. Och som vanligt väcker det många tankar hos mig. Först så får flygplansnamnet Sirius mig att tänka på den Cirrus som byggs här i Duluth, Minnesota. Flygplanet med egen fallskärm ifall motorn stannar. http://cirrusaircraft.com/about/#
    Mer senare

    Gilla

  2. Hej Sven!

    Det blev ett ovanligt slingrigt mail men det fanns ändå en slags genomgående tråd genom det hela.

    Cirrus-plan av någon av firmans olika typer används numera (efter Bulldoggen) vid Trafikflyghögskolan på Ljungbyhed. Skolan hör väl till Lunds universitet fortfarande. Se exempelvis http://tfhs091.blogspot.com/.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: