Skrivet av: Sudden | 2010/10/12

Om byggsatser, bokstäver, ord och norskans charm

Jag ser på SFF forum att ”problemet” med versalskrivning av flygvapnets typbeteckningar har fått ett rimligt svar via Leif Hellström som stämmer med vad Lennart Berns skrev en gång för länge sedan på SFF forum. Radskrivarna vid den tidens datamaskiner medgav inte gemener. Så enkelt var det. Ibland är det svansen som styr hunden…

(Jag får passa på att tipsa om Roy Fröjdhs bok ”Guldvingen”, illustrerad med bl a lönebesked och andra tidsdokument som dazumal var lätt kryptiska genom radskrivarens begränsningar förutom av själva lönereglementets paragrafer förstås.)

När det gäller beteckningar för fysikaliska storheter får man skriva stort L för ”liter”. Annars är ju versaler förbehållna sådana sorter som är uppkallade efter personer som enheten W (för James Watt), A (André-Marie Ampère) och Å (Anders Ångström), men det har aldrig funnits någon ”Monsieur Litre”! Orsaken sägs vara att IBM:s radskrivare hade precis samma typsnitt för ”1” som för litet ”l”, och för att undvika förväxlingar blev det OK att skriva L för liter. Nå, egentligen var problemet äldre, det fanns redan på skrivmaskinstiden när det t o m fanns skrivmaskiner där man fick skriva ”litet l” när man ville ha ”ett-tecknet”.

Utformningen av våra skrivna tecken, typsnittet, väcker känslor, minsann inte bara hos flyghistoriker. Typografer (eller deras arvtagare) är ju liksom fotografer smått konstnärer med sådanas uttrycksförmåga. Här ett exempel på ett utbrott jag fann på webben:

Comic Sans är ett försök från 1995 av Microsoft att skapa ett informellt, “lekfullt” typsnitt i stil med den sorts text man ser i pratbubblor i serier. Tyvärr är det ett helt misslyckat och i alla avseenden undermåligt typsnitt som aldrig någonsin bör användas till någonting överhuvudtaget, inte ens till pratbubblor i serier. Att gå in på detaljer om exakt varför det är så dåligt skulle ta alltför mycket utrymme här. Det är inte ens komiskt, det är bara sorgligt. Dess bottenlösa uselhet saknar helt enkelt motstycke i modern tid.

Man anar att andra nog tycker annorlunda om Comic Sans

Nu till det mer lekamliga: Jag köpte för ett tag sedan en ”Pizza kit”. För en gammal modellflygare lockar ju det engelska ordet för ”byggsats”. Och en skolkamrat var ett tag helt betagen i en tjej som hette Kit (långt i-ljud). Nå, det finns ju ARF, ”Almost Ready to Fly” byggsatser och här handlade det väl snarast om en ARE, ”Almost Ready to Eat”.

Det som väckte min nyfikenhet när jag läste förpackningen i affären var att när förpackningen öppnas skulle någon hända ”plötsligt”. Här är nu ”bygganvisningarna” i norsk version. Norskan har ofta sina poänger tycker jag: 

”Åpne begeret” betyder inte att man skall släppa loss sina begär eller lidelser (ett av de lömska orden i norskan för en svensk; svenskt lidande blir lidelse på norska medan svensk lidelse blir lidenskap på norska. Rent filosofiskt hör lidande och lidelse därtill ihop.) I Norge steker steker man tydligen pizzan och stavningen av ”champinjon” är ”mer norsk” än vad en svensk nästan kan föreställa sig. I norskan sägs man visst ha ”förenklat” stavningen av låneord att bli mer ”ljudenlig” men jag tycker nog detta inte sällan gör orden svårare att förstå. Typ ”sjalu”. (Jo, svartsjuka heter faktiskt sjalusi på norska. Jalusi stavas där däremot jalousie vilket bryter mot förenklingsregeln. Det är aldrig någon ordning med språket…)

”Plötsligheten” var helt märkbar. Jag insåg att man inte antogs göra en rund pizza utan man fick finna sig i vad som bjöds. Med den garnering jag hittade på blev det riktigt gott.

Min erfarenhet av pizzor är att de blir bättre ju längre man kommer från Italien. Jag minns en högst medioker pizza i Genève och ev. italienska upplevelser av pizzor har jag nog helt förträngt. I övrigt är det ju från Italien den franska matlagningskonsten kommer sägs det.

Sudden, som gillar Lasagne al forno och Spaghetti carbonara

Responses

  1. Hej

    kanske lite off topic. Läste att om man byter typsnitt från de vanliga förinställda så kan man spara upp till 30% ( tror jag det)av bläcket/färgpulvret. För den som skriver ut stora mängder något att fundera på. Nu minns jag varken typsnittets namn eller den exakta besparingen men bör kunna googlas fram ganska lätt

    Häls Hans

    Gilla

    • Hej Hans!

      Jo jag har ockå läst sådana påståenden. Själv har jag ingen tumme med utprintning på papper och har sedan länge ingen fungerade sådan funktion. Men jag borde nog ha. Min HP s/v laserprinter står fortfarande framme men jag har aldrig kopplat in den till den dator jag skaffade för 18 månader sedan. Printern hade då börjat ge dålig utskrift, det blev litet svart både här och där. Hade den stått oanvänd för länge? Jag använde den mycket vid mina strävanden att klassificera Warensce-tidningsklippen. Jag ville gärna ha texten (d v s en jpg-bildfil) på papper. Att jobba med flera samtidiga fönster i datorn är för svårt för mig.

      I övrigt gäller att ett typsnitt (font) skall vara behagligt att se på, det är ju en utmaning för grafiska konstnärer, och lättläst. Jag brukar ibland försöka skylla mina skrivfel på att texten på min PC-skärm är svår att läsa genom sin litenhet och genom typsnittet. Det finns annars många synpunkter på hur text görs bäst läsbar och en del är nog skrönor eller gäller bara under vissa förutsättningar.

      Jag kommer att tänka på en fejd där ena parten skrev ett pappersbrev med 15 mm höga bokstäver. Mottagaren ansåg det vara ett tecken på att avsändaren nog var litet knäpp, men jag undrar om inte avsändaren ville uttrycka att ”du lyssnar ju inte på mig!”

      Sudden

      Gilla

  2. Gomorron, Sudden,

    Vilken bottenlös usel individ, som saknar motstycke i modern tid, jag är. Jag tycker nämligen om Comic Sans och använder det flitigt när tillfälle gives.

    Sven aka Den Gamle Emigranten

    Gilla


Kommentera

Kategorier

