Skrivet av: Sudden | 2010/10/26

50 år sedan Vikbo-olyckan – några tankar och minnen

En flyghistorisk vän i Köping tipsade mig nyligen att Bärgslagsbladet i tre dagar haft en fyllig artikelserie om 22 sidor totalt, benämnd ”Dokument Vikbo” skriven av Ulf Eneroth om den händelse då en herrelös A 32 från F 6 i Karlsborg den 26 oktober 1960 slog ned på en bondgård nära Kolsva i Västmanland och 7 personer dödades. En åttonde avled senare som en mer eller mindre direkt följd av olyckan.

Hela artikelserien finns på webben (fanns en gång) och FV-inspektören Anders Silwer har skrivit en ovanligt utförlig och förklarande redogörelse (antagligen denna som jag återfann 22/11-12) där han erinrar om de risker man behövde ta under det Kalla Kriget. FV och Svenska Kyrkan anordnar en minneshögtid  och saken har uppmärksammats på SFF forum. Tidskriften Fokus har i sitt nummer 22-28 oktober en kortversion av artikeln och händelsen har också belysts på en FV-inriktad blogg.

Min flyghistoriske vän har nu sänt mig de aktuella numren av tidningen:

En annan flyghistorisk vän har skannat tidskriften Fokus kortade version av artikeln. (Hör av dig om du är intresserad. Här är Fokus kortversion av Bärgslagsbladets artikel. Eller kanske det bara är en oillustrerad version? Notera även f d Lansen-föraren och Fokus-medarbetaren Leif Holmkvists syn på Lansen-flygandet.)

(16jan-15: Författaren Ulf Eneroth, som belönats för artikelserien, har senare skrivit en bok om händelsen, som jag inte läst. ”Haveriet”; här en recension.)

För FV var kanske denna olycka inte så märklig men följderna för många andra människor, ja nästan en hel bygd, blev ju katastrofala, och Eneroth ser helt naturligt det hela ur de drabbades perspektiv. Här litet om en av de dödade.

Flyghistoriker och entusiaster i allmänhet har ofta en tendens att fördjupa sig i vad andra uppfattar som ”kuriosa” medan mänskliga och andra aspekter lämnas åt sidan. Mycket hedervärt forskande görs men ibland blir resultatet ändå lätt litet ”nördigt”. När skriver/frågar någon på SFF forum eller SFT om något så flygvapenhistoriskt centralt om än ”abstrakt” som DA-systemet? Alltså rutinen att göra en driftstörnings-anmälan när det ”varit nära ögat” utan att man riskerar att hamna i ”kurran”, som var mycket viktig för att minska olyckornas antal liksom utvecklingen av moderna principer för att välja ut och inte minst att behandla flygelever.

Jag försökte ”på min tid” få in något litet om detta i SFF Kronologi trots att jag inte vet så mycket om ämnet. Folke P Sandahl ( f d Palle Johansson) är ett namn som faller mig i minnet; tyvärr försvann hans fina webbsajt för några år sedan men jag upptäckte nu till min glädje att litet av hans minnen bevarats här. Jag har också fått tillfälle läsa Egon Regefalks artikel i senaste SFT. Att vara flyglärare hade sina sidor. Min farbror Bengt Sundin var det ett tag, bodde i övervåningen på Lundsgården i Ljungbyhed och det var vid en vistelse där jag för första gången fick sitta i ett flygplan, en Bücker Bestmann. Inte flyga dock, det skedde först sommaren 1951 i en Tiger Moth på F 6 med honom som förare. Ett krav från min ängsliga mor som aldrig träffat Ragnar Ignell som nog annars hade tillåtits spaka.

Vi äldre minns nog också eller förstår att allt var inte bra i kontakterna mellan efterlevande till offren vid FV:s många olyckor och FV och inte minst andra myndigheter men detta kommer sällan fram i flyghistoriska skildringar.  Sådana känslor och reaktioner redovisas däremot helt naturligt i Eneroths artikel. De är nog så historiska och påtagliga.

Jag erinrar mig från det mycket tidiga SFF forum hur en läsare tyckt att FV gjort för litet för att bärga en omkommen pilots kvarlevor och då fick en åthutning från en central SFF-person som normalt uttrycker sig mycket verserat. (Denne läsare har också senare råkat illa ut på forumet, men han kämpar på med sitt flyghistoriska intresse.  Flyghistoriker är uthålliga typer.)

En parentes: Min farbror omkom i september 1951 vid ett haveri med en A 21 (också från F 6). Även i detta fall var säkerligen felaktigheter i bränslesystemet olyckans huvudorsak. Fälltankarna i vingspetsarna kunde komma att tömmas ojämnt och planet var nog milt sagt svårfluget när min farbror gick in i de låga molnen på instrument; rote-tvåan kunde/vågade inte hänga med i de konstiga manövrarna. Jag minns de vackra svartvita bilderna av gyroinstrumentets något tillknycklade mekanik i haverirapporten som jag läste en gång för nästan 60 år sedan. Tillknycklade men antagligen var det inget fel på instrumentet. Jag minns inget om mina fars eller andra anhörigas syn på kontakterna med FV.

Bo Widfeldt är citerad i Eneroths artikel och bekräftar vilka risker som togs och att säkerheten kom i andra hand. En del detaljer och bilder ges även ges även om en bisarrt likartad tidigare olycka med en J 32B från F 12 i Kalmar.

Jag kommer också att tänka på en nyligen avliden skolkamrat som i sin mycket läsvärda berättelse om sitt liv, främst om insatserna i IT-branschen efter åren i FV (och tyvärr mycket litet om våra tre gemensamma skolår),  snart fann att i 60-talets FV ( F 6 återigen!) var flygarlivet helt enkelt otäckt/onödigt farligt. Efter en tredje elakartad händelse blev han ”dataknutte” vid IBM. Med framgång, till en del baserat på vad han lärt i FV där han en gång fått i uppgift att lära mig ”allt” om bombsiktet BT9C och tillhörande gyrosikte. Att detta var ett analogt datasystem, hade jag då inte en aning om.

Den hemska Vikbo-olyckan var inte med ett endaste ord nämnd i utgåvan år 2000 av SFF kronologi om ”Flyget i Sverige under 1900-talet” och jag ”forskade” litet om den för att kunna skriva en notis. Jag sökte t o m upp platsen även om det inte gav så mycket. Nå, jag försökte inte precis knacka dörr och notisen blev ganska kort. Minns just bara att det nyuppförda huset såg så ”onaturligt” ut där det stod för sig själv; ingen levande bondgård längre.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: