Skrivet av: Sudden | 2010/11/06

Litet gotländskt

(Något justerad vad avser bilder 7 november.)

Under förberedelserna på att skriva något mer (litet franskt kanske, när du Laverdure slutat promota detta) kring resan i september 1968 och letandet i min dator och på andra håll stötte jag på en bild jag tog i Visby i oktober 2008, så jag skriver om Gotland istället:

Det handlar alltså om samlingarna i det som avsågs bli Gotlands flygmuseum, men projektet gick i stå och det fanns krafter som ville använda lokalerna till annat, bl a en känd entreprenör – aktiv i flygbranschen för övrigt. Det är sorgligt att se museiplan stå utomhus och fara illa som de gjort i Visby. Men det händer ju på de finaste ställen. Nyligen har nu känslorna svallat när man på Malmen börjat riva en förrådsbyggnad som hyst bevarade äldre plan. Annat än bevarandet av gamla flygplan ansågs viktigare.

Samtidigt finns ju på många håll ett intresse att ta hand om gamla plan, och man kan bara hoppas att sådana engagerade personer har kraft och förmåga tillräckligt. I Visby räckte detta inte till, men jag googlade och fann att det planeras att bereda plats för en del av Visby-planen i Gotlands förvarsmuseum i Tingstäde och att andra kanske skulle till Bunge-fältet

Vi får ju hoppas det går bra. Jag vet ej mer än vad jag läst på dessa ställen (samt att det i våras såg mörkare ut). Bunge besökte jag 2005 och där finns ju en stor hangar och andra utrymmen:

Bilder från Bunge, både sådana som visar vad som händer där i nutid och även historiska bilder finns på ”etablissemangets” sajt. Gert och Inger Martinsson har verkligen dragit igång något stort.

Några egna bilder från mitt besök 2005 i Bunge och Fårösund:

Jag har tyvärr inte efter snart ett års bloggande lärt mig hur man lägger in bilder så de hamnar där man vill men jag hoppas det hela är läsbart.

Som synes har flyglottor haft aktiviteter på Bunge (samt även civila fallskärmshoppare; en sommar bodde jag på en campingplats i närheten och det var rätt störande med de långa stigflygningarna som pågick i timmar frampå kvällskvisten). Vidare har Gert M flugit Draken. Inger M visade mig hangaren och de båda visade mig Fårösunds fästning som jag aldrig sett trots att jag vistades hela hösten 1963 på KA 3 i Fårösund. Vidare höll ju marinflygarna från F 2 till i Fårösund (som man kan läsa på Bunge-sajten) som ligger strax intill; där är nu en marina.

Se även här om Bunge-fältet.

Gotland är speciellt på många sätt. Här är en bild som visar den östliga belägenheten; några där har kanske ljusa minnen av den kortvariga ryska ockupationen 1808:

Som jämförelse ett dass på fastlandet, från Sveriges VVS-musum i Katrineholm:

Rojalismen frodas. Men kungar kan råka illa ut:

Han har inte längre riket men dock TV:n under kontroll, deporterad som han då 2004 var till Ulvsunda industriområde. Då fanns även denna ”staty” kvar där:

Jag tror att man på SFF forum kan finna bättre bilder av planet i nedtaget skick.

På andra sidan Bällstaviken kan man se en annan uppåtsträvare:

Sudden

Responses

  1. Jag tillbringade ganska mycket tid i Svenskfinland under 70-talet och besökte även en hel del utomhusdass (”Tuppin” kallades de av någon anledning) tillsammans med allehande svenska kungligheter, dock inga ryska tsarer vad jag minns.

    Utomhusdasset jag växte upp med i Örebro, hade inga som hellst prydnader på väggarna.

    Gilla

    • Hej Hans!

      Här ser du att utvecklingen har gått framåt i de finlandssvenska trakter du nämner: http://vetamix.yle.fi/media/10343 . Min äldste son har en likadan i sin sommarstuga och när jag i somras för första gången klev in i badrummet undrade jag vad det var för underlig apparat. Inte självklart hur man gjorde. Man har ju klarat sig själv i snart 70 år och nu måste man ropa på hjälp…

      Jag minns dasset på Gräsö där vi på 40-talet hyrde sommarboende hos Söderlunds i Klockareboda. Ett trehåls; det fanns många barn i familjen. Väggarna var tapetserade med seriesidor ur Allers, Hemmets veckotidning och vad de nu hette. Karl Alfred, Pigge och Gnidde m fl. Där fanns läsning. Och förstås isolering mot den kalla vintervinden men det tänkte jag inte på då.

      Lars Westman i tidningen Vi hade för länge sedan en stående ämne på sin sida Bakvagnen. Läsarna skickade in bilder av ovanliga torrdass de stött på. När jag nu googlade fann jag dock inte något om denna journalistiska höjdpunkt men däremot en intervju i samma tidning med Hans Rosling som är professor i internationell hälsa vid Karolinska Institutet. En god föreläsare, rankades i USA som nr 96 bland världens 100 viktigaste tänkare under 2009, och har läkarerfarenhet från U-länder i södra Afrika. Se intervju på http://vitidningen.episerverhotell.net/templates/ArticlePage.aspx?id=9160 . Här ett citat därifrån som vittnar om sann (eller hopplöst föråldrad?) utvecklingsoptimism: ” Jag kommer från arbetarklass, upplevde torrdassen, trångboddheten och kallvattnet. Pappa var kafferostare och hade en mycket jordnära syn på solidaritet och välfärd. Han talade om kaffeplockarna i Latinamerika som sina arbetskamrater. Jag minns när han på skidutflykten stolt pekade på ledningarna i skyn. Där Hans, titta! Där kommer elektriciteten från Harsprånget! Den kraften driver vår nya tvättmaskin!” Tvättmaskinen var symbolen för det goda livet. Tack vare den hann mamma, som blivit biblioteksbiträde, läsa låneböckerna för mig. Mormor prisade pensionärshemmets centralvärme, hon berättade om 1800-talets fattigdom. Jag blev tacksam för industrialismen.
      Där föds nog min konkreta syn på samhällsutveckling, på välsignelsen i det praktiska arbetet, och kanske också mitt motstånd mot teoretiska, ideologiska diskussioner. Fattigdom ska man inte romantisera. Det finns inget vackert i att lida av hunger och infektioner.

      Mer att läsa finns hos Roslings skapelse Gapminder på http://www.gapminder.org/
      Rosling-pedagogik: http://www.youtube.com/watch?v=fTznEIZRkLg

      I övrigt kan jag se att du har en ny IP-adress, men det har du ju berättat om på din blogg. Inga problem, din kommentar släpptes fram utan att jag ombads granska den.

      Sudden

      Gilla

  2. Hej Lars et al,

    Dorrdass!

    When I was a little boy, I guess I was 6 or 7 years old then, my parents took me to some farm near Kalmar where we could spend some period of the Summer. These we old fashioned farms and the loos were out in the yard. Whatever you produced in there went into a big drum that, I suppose, was emptied whenever necessary in the field. As we were there in the Summer and the weather was warm these visits to the loo were not bad at all. In fact, they were very interesting. Instead of roles of toilet paper they had their weeklies torn up into sheets that we could use for …. well, you know what. We never had weeklies at home and I could spend hours on the loo reading the comics. Perhaps not the most clinically clean place to do so but this is a fact. And, there was no soap or water to wash your hands after the visit to the loo so, I suppose, according to today’s standard we I passed away long ago.

    The loos were installed in small huts away from the main building and there were two holes, one hole for small bottoms and another for larger ones. With place for two I suppose the outdoor loo was also the place for heart to heart conversations as well.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

