Skrivet av: Sudden | 2010/11/13

Sekundärradar-tjänsteresa 1968

(En lätt putsning gjord 17/3 2014.)

Nu skall jag väl komma till skott och berätta och visa litet mer från den tjänsteresa som Tage Ullman och jag företog i september-oktober 1968 för att bilda oss om sekundärrradarutvecklingen ute i världen och som jag berört i ett tidigare inlägg. Det fanns ju då en enda SSR-station i Sverige, placerad tillsammans med Selenia-radarn i ”golfbollen” i Bällsta vilka betjänade trafikledningscentralen för Stockholm och Mellansverige, belägen vid foten av det dåvarande TL-tornet i Arlanda. Ett inköp till Skåne var aktuellt men blev inte en direkt följd av denna resa vad jag vet.  Däremot blev ju mycket gjort i Skåne åren efteråt men av andra.

Själv gjorde jag bara en tjänsteresa till platsen för den senare byggda Romele radar. Caravelle från Bromma i rätt dåligt väder, min enda tjänsteresa iförd pjäxor. Det fanns ett fiskrökeri där högt uppe på Romeleåsen minns jag men av den påstått fina utsikten såg jag säkert inget i det väder som rådde. Platsen hette Kläggeröd, för mig ett lustigt namn. I övrigt är mitt minne just nu tomt. Jag har en reseräkningskopia, men utan klargörande detaljer. Jag får i stället passa på att tipsa om denna bloggsida hos Gert-Olof där man ser den färdiga anläggningen på Romeleåsens högsta punkt.

Jag lämnade nämligen luftfartsradion ca 1½ år senare och vet inte vad som gjordes i Skåne vad gäller SSR. Däremot hann jag innan dess under ”viss vånda” upphandla radardisplayen till Malmö kontrollcentral och köpte franskt faktiskt. Ytterligare ca två år senare överfördes luftfartsradion på central nivå i televerket till Luftfartsverket centralt, som i dessa tider förflyttades till Norrköping. Det var i den stora verksutflyttningens tid eller kanske aningen senare. Naturligtvis stannade många kvar i Stockholm med sina mångåriga kunskaper och mycken kompetens gick därigenom förlorad. Men det var förhoppningsvis ett lyft för Norrköping. Tage ”skolade om sig” till kortvågsfrekvenshanterare och blev kvar i televerket men avled alltför tidigt.

(Här en bild jag såg vid ett besök på saligt Telemuseum en gång  för flera år sedan och plåtade av med min enkla digital-kamera. Tage till höger. Det handlar troligen om idriftsättningen av Selenia 23 cm-radarn i Bällsta -”golfbollen” 1963-64.)

(Apropå ”lyft för Norrköping” kommer jag att tänka på vad en värmländska, SYO-konsulent med självironi, sa för att ”bryta isen” och föreslå samtalstonen när jag uppdragits att i ett face-to-face samtal berätta hur väldigt bra vi var på televerkets radioutvecklingsavdelning. Det får inte glömmas i synnerhet som hon inte är med oss längre: ”När en värmlänning flyttar till Norge, stiger intelligensnivån i båda länderna”.)

Här är programmet för Tages och min resa. Det mesta vi såg på resan var ju i England hos företag som Marconi, Cossor, Plessey och Elliott, men nu skulle vi vidare till Frankrike och Tyskland. Vi flög från Heathrow till Le Bourget och det var nog då jag för första och enda gången flög i en Vickers Vanguard. I Frankrike fick jag så flyga i en Viscount, minns hur det droppade kondensvatten från luftutspruten i taket. Vi gjorde bl a ett besök i Aix-en-Provence och besåg en radarstation högt uppe i bergen:

Enligt programmet besökte vi även en trafikledningscentral i Aix men jag har inga direkta minnen av själva centralen. Nu ser jag att det finns ett litet museum vid centralen där och Youtubefilmen här visar gammaldags TL-grejor i museet  samt dagens (?) central. Man jobbar fortfarande med strippar…

Jag minns dock att jag på en radarskärm såg långt bort belägna mycket utsträckta diffusa ekon. Min sagesman föreslog att det kunde vara Atlasbergen ca 110 mil bort som genom speciella radiovågsutbredningsförhållanden (ducting e d) syntes. De kom in försenade ett eller två svep. Även i övrigt blev det tal om konstigheter man kunde se på radar, och man berättade att man haft stora problem med s k radaränglar. Mystiska ekon som man inte blev riktigt klok på och la ned möda på att utforska vad det var. De uppträdde vissa tider och rörde sig långsamt. Det kan ha varit atmosfäriska fenomen som dimmoln eller språngskikt men även flockar av fåglar. Det finns ju lockande våtmarker vid kusten (la Camargue) fast här handlade det om Marseilles likaså lockande soptipp. Det känns annars fortfarande ”litet tjusigt” att ha varit i det till namnet så romantiska Provence samt att ha sett en skymt av Afrika en gång i livet. (Radion spelar just nu några kända toner ur Bizets Arliennesvit.)

Jag minns att ”radaränglar” talades det om och att vara radartrafikledare var ingen lätt uppgift med den tidens teknik med alla dess konstigheter, men jag finner inte mycket vid googling. Det roliga är att just det enda jag finner när jag googlar på termen är hänvisningar till en svensk forskare vid namn Hans Ottersten vid FOA och som gått året före mig i samma gymnasium. Världen är liten… Det gick bättre att googla på andra begrepp som exempelvis radaranomalier men då får man också upp mycket tjafs om UFO:n och chemtrails. Vidskepelse och okunskap är inte alls något som hör gångna tider till som man fick lära sig i skolan på min tid. DN hade ett skrämmande exempel på detta häromdagen men lyckligtvis jobbar Clas Svahn där. Annars är journalister ofta okunniga om naturvetenskap och natur, förorter m fl väsentligheter och därtill tvingas (?) de ägna sig åt sådant som främst bedöms väcka uppseende. Tycks det mig, som bara tänker på väsentligheter (ironi).

Överkurs: Det man ser på en radar är olika för olika frekvenser. 10 cm våglängd ger ”bra” regnekon medan 23 centimer visar inte moln och nederbörd i samma utsträckning. Som jag minns det; så mycket har hänt sedan dess med konster och knep och kunskapen). Radiovågor även av mycket hög frekvens (även vanligt ljus) böjer normalt av nedåt jordytan, mer eller mindre beroende på atmosfärens skiktning för tillfället. Därför räknade man med en jordradie som är ca 30 % större än den riktiga när man ville bedöma hur lågt ned man kunde se flygplan på radar. Här nedan är ett minne från mina affärskontakter med Cossor som företräddes av Magnetic AB, beläget invid Bromma flygplats, och där Bosse Hörner och Sven Lindfors (?) var våra kontakter:

Numera ett bokmärke.

Så har jag några turistbilder från Paris också men de är det inget speciellt med.  Hellre då en bild från Provence som visar Tage och Ingenjörsfirma Hans Püttgens representant Winberg före/efter en god lunch. Jag erinrar mig också en annan Püttgenrepresentant som vid en middag testade idén att skifta platser vid bordet efter en stund. Kanske inte precis med ordet ”Circulez!” som min fransklärarinna mindes från sin kontakt med Parispolisen under sin studietid.

Mer finns att berätta från denna resa men innan dess citerar jag ur ett radarvittnesseminarium där Hans Püttgen presenteras så här (jag träffade aldrig honom själv): Hans Püttgen, 1912–2000. Anställd på Karlsson Maskinaffär och startade senare företaget Hans Püttgen AB som var agent för bland annat Thomson-CSF, Messier och Sud Aviation. Förmedlade flygförvaltningens anskaffning och förvärvande av licenstillverkningsrättigheter för PS-43 från CSF, anskaffning av antenn och vridbord för PS-42 från Messier samt anskaffning av PS-02 och anskaffning av olika radarstationer för armé- och marinförvaltningarna samt SAS köp av Caravelle. Püttgen hade stor betydelse för uppbyggnaden av svensk radarkompetens.

Jag sökte fåfängt även efter något om Magnetic AB och dess historia och personal men fann tyvärr just inget (mer då om fru Hörner; matjournalist). Dock en rolig trafikledningsreplik: Radiotrafiken på Bromma kunde vara informell som det berättas anmälde ett fraktflygplan från Holland vid landning ”Två ton tulpaner på final” och fick svaret ”Klart plantera”. Hämtat härifrån, där Magnetic AB som hade många affärer med försvaret omnämns. Det fanns som synes de som trots resereglementets bistra verklighet lyckades få använda ”eget flygplan” i jobbet…  Kanske omnämnt som ”egfpl” i likhet med ”egh” för ”egen hustru”…

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: