Skrivet av: Sudden | 2010/11/16

Gamla minnen som dyker upp

I ett inlägg häromdagen skrev jag i förbifarten att jag uppe på Romeleåsen för ca 40 år sedan stött på ett fiskrökeri. Det låg ju några mil från kusten men jag antar det var ål man rökte. Jag kom då att tänka på barndomssomrarna på Gräsö i norra Roslagen. Det lades långrev och nät, det vittjades tidigt på mornarna och jag minns dyningen i Öresundsgrepen. Ål fick vi också och jag minns hur pappa flådde ålen med hjälp av tidningspapper för att få grepp om den.

Vi småglin låg ibland på magen i båthuset och kunde se klart ända ned till botten hur mörtar och småabborrar nafsade efter de bullkular vi med spott format och trätt på krokarna. Så fiskades gäddor och abborre blev det ju också. Ryssjor, skötar, nät, gistgård, sjöbod och fisksump fanns. Men ofta handlade det om arbete med höet som skulle in i lador på fält spridda kring Söderlunds gård.

Med min nya skanner kan jag i fotoalbumets pappersbilder lätt se saker jag inte så lätt sett tidigare och jag har faktiskt börjat att skanna om en del av mina minnen.

Här sysslar Hilding Gräsman i Klockareboda (som vi hyrde hos första året) med att röka fisk, ål antar jag, assisterad av min far och så tittar Olle Söderlund och jag på. Varför ser  jag så skrämd ut? Om det nu är jag. En regnig dag (notera pappas svarta regnrock) mot mitten av av 40-talet:

Eller kan det handla om böckling? Vid skanningen upptäckte jag  att pappa då bar ett armbandsur med en rektangulär urtavla och det är nog det här uret som jag plockade fram alldeles nyss:

Jag minns faktiskt att han bar en fyrkantig klocka men det var nog för mycket länge sedan. Här ett utsnitt av ett foto från ca 1960 som visar att den då var rund:

Man skrev för hand varefter för ändamålet anställda damer skrev ut ens djupa tankar på skrivmaskin. Ingen PC på bordet förstås men gärna flera telefoner.  Notera almanacksbladet för innevarande månad; jag har sparat mina.  Så att jag vet vad jag gjort…

Åter till 40-talet. Här rensar pappa fisk och jag tittar nyfiket på:

Här nedan har tydligen vi varit ute och rott drag. Farmor elegant klädd. Notera dragvindan. Även lille Lars elegant klädd. Flytväst, vad är det? (Simma var jag inte heller bra på, var i några år rädd för vatten.) Notera lastfartyget på väg genom Öregrundsgrepen inomskärs, man valde väl den leden med tanke på ryska ubåtar. Jag minns de blågula neutralitetsbanden målade på skrovsidan. Notera det nybyggda båthuset i bakgrunden. Båthus känns fortfarande spännande (men man skall inte ta sig in i dem när man åker skridsko, då plurrar man lätt). Det verkar ligga en typisk strömmingsfiskebåt utanför det nybyggda båthuset, med överbyggnad i aktern:

Notera även årklykorna. Jag minns ett tillfälle några år senare då grabbarna Söderlund och jag var ute i deras eka och en klyka  föll i vattnet när jag fumlade med något. Ett försmädligt plums! Det blev att köpa en ny vid nästa cykeltur in till Öregrund, man ville ju dölja sitt brott.

Gäddor fiskades i Hummelbäck, en bit bort. De skrämdes mot ett nät längs vasskanten som lagts ut:

Jo, så kom vi  ju in på torrdass nyligen. När jag kikade noga på mina gamla bilder är Söderlunds dass faktiskt med på ett hörn. Bilden är från 1954, alltså några år efter mina Gräsösomrar som antagligen inte var fler än tre-fyra stycken:

Hade man haft ett litet fönster i vänstra gaveln, hade man inte behövt rusa ut när Mustangerna från F 16 kom flygande längs stranden på låg höjd. Man hade också haft en fin utsikt ut över vattnet med alla lastfartyg. Eller så hade man sett tjockan som kom ibland. Då hörde man Djurstens fyr råma.

Detta nummer av Teknikens Värld från 1949 (köpt antikvariskt) vet jag att jag läste på Gräsö, kanske den sista riktiga Gräsö-sommaren:

Sudden

Kommentera

Kategorier

