Skrivet av: Sudden | 2010/11/17

Om färgen på Lansens fena, Mustanger, tidskriften Kontakt nr 76, spårvagnsnostalgi m m

(Texten har 23 november kompletterats med information att det finns färgbilder i Ett år i luften 1957 av Lansen med blå fenor.)

Jag följer med i vad som diskuteras på SFF forum och visst lockar det att svara men bränt barn skyr elden. Förresten ser jag att om en vecka eller så är jag nog inte längre den forumskribent som skrivit flest inlägg där. Skönt. Jag tyckte faktiskt att det såg illa ut att jag dominerade så i statistiken, men jag kan faktiskt inte rå för att flyghistoriker inte är så skrivglada. Det har alltså gått en drygt år sedan jag ”slutade skriva” på forumet. Så lång tid tog det att komma ikapp för Numero två, en person från min födelsestad förresten. Vi är väl skrivglada där…

Färgen på fenan på de tidiga Lansen på F 17 har diskuterats. Blå eller ”olivgrön” (resten av planet blankt)?  Började leta i hyllorna men fann nu inte de foton med blå fena ”jag mindes så väl”. (Se dock P S. Jag har nu också noggrannare bläddrat i Ett år i luften 1957 och där finns på sid 37-39 faktiskt tre färgbilder som jag tycker otvetydigt visar blå fenor.) Jag ville minnas att detta var en gammalt stridsäpple och började så gå igenom mina nummer av tidskriften ”Kontakt”, en Göteborgsbaserad publikation som kom ut i över 100 nummer. Oerhört mycket kunnande och engagemang presenterades där men i likhet med SFF-publikationerna stördes jag av en slags ”von oben-attityd” som gjorde att jag länge tvekade att engagera mig i det flyghistoriska.

I nummer 76 (april 1986) fann jag nu en artikel av Bo Ek där han behandlar fenans målning (som han nyligen uttalade sig om på forumet). Här uttrycker han inget tvivel om att den på de första exemplaren var blå men senare blev grön innan sedan hela planet blev grönt. Skälen till att fenan målades var att det underlättande förbandsflygning i moln; man såg bättre sin rotekamrat. Se citat här. Det dokument Leif Fredin hänvisade till i forumdiskussionen kan mycket väl var förenligt med Eks skildring. Jag har inte kollat datum.

Ek behandlar vidare de många olyckorna med Lansen på det sätt flyghistoriker gör. Man får intrycket att det fanns inga avgörande tekniska brister hos planet, utan de många olyckorna verkar ha berott på att det övades tuft och de höga krav som ställdes på oövad personal. (Det senare enligt Bo Widfeldt i Bärgslagsbladets artiklar nyligen kring Vikbo-tragedin. Se även en av tidskriften Fokus artiklar.) Det enda anmärkningsvärda tycker jag då är de lömska följderna av felaktigt hanterade av skevroderservosystemet som kunde uppstå (om jag fattat rätt). Eks olyckssammanställning kan till viss del läsas på webben.

Vidare skriver Roy Fröjdh om sina ihärdiga insatser för att restaurera och bevara utrangerade J 29:or.

Kontakt nr 76 innehåller även en märkningsritning på Sk 25 av B Kristiansen där man bl a ser den på forumet diskuterade märkningen ”Trampa ej här” på vingframkantens inre del. Jag hade förresten en gång i tiden tankar på att bygga en radiostyrd skalamodell och Bestmann verkade ju lämpad. Jag började därför skala upp en ritning och märkte då hur ”klunsig” den skulle bli jämfört med vanliga radiostyrda modeller. Den enda egenritade efterbildning av ett ”riktigt” plan jag åstadkom var denna litet trista skapelse. Dubbelt så många vinghalvor att bygga var det därtill!

 

(Som nog syns är pilotattrappen en pingisboll, monterad på en kort spiralfjäder. Notera den ”bärande stabben” som tillsammans med den sammanbyggda fenan nog var tagen från en R/C-segelmodell jag byggt och som var en besvikelse. Platsen är Skarpnäck och antagligen inte många 10-tal meter från det bostadshus som står där i dag och i vilket min f d fru nyligen flyttat in. Världen är liten!)

På forumet har även Lennart Berns frågat efter en bild av Mustangen ”Gul Kalle” flygande under Västerbron. Jag vet inte om Lennart Berns fått något svar direkt, men denna bild säger ju inte så mycket. Lennart vill förstås ha något i denna stil:

Apropå Mustang och Västerbron fann jag i min dator denna fina bild jag hittat någonstans:

Gustaf Wernersson Cronquist var en känd amatörfotograf och pionjär vad gäller färgbilder. Man finner mycken Stockholmsnostalgi om man googlar med hjälp av hans namn.

Lägg märke till vänstertrafiken, Fiaten, kälken barnet sitter på, det starka senvintersolen samt förstås själva spårvagnen, typ ”Mustang” (littera A25). På senare år har jag hört att liknande spårvagnar i andra städer numera också kallas ”mustanger”. Ord ändrar betydelse, så är det bara. Men för mig skall en riktig spårvagnsmustang se ut så här, inte som om den hade påssjuka (Denna något tidigare typ lär från början förresten ha kallats ”Flygande Fästning”.)

Mer spårvagnsnostalgi:

http://fredmanpakvarnberget.blogspot.com/2010_08_01_archive.html

http://www.stinsensforum.se/board/mustang-t3078-480.html

Sudden, som åkt mycket A29. Spårvagnen alltså. Samt även buss linje 70 som på hans tid inte alls gick där den visas på en bild i den sista tråden. Jag har förresten 1 april 1964 smalfilmat ett av de sista spårvagnstågen nära hållplats Personnevägen som var min hållplats i många år

P S. Fann vid sökandet efter SFT-numret om Blekinge i stället en bild att begrunda i SFT 2/1994, där F 17:s 50 år omskrivs.:

Responses

  1. Hej Sudden,

    Jag ser du nämner Gul Kalle i din blogg. Jag såg Gul Kalle när vi besökte flygmuseet ”Planes of Fames” här på Flying Cloud Airport i Eden Prairie,MN någon gång på 90-talet. Ledsamt nog är museet avbvecklat nu, men information om Gul Kalle finns bland annat här:

    Kul att de behållit vissa av de svenska dekalerna på planet.

    Gilla

  2. Hej Sven!

    Jo denna Mustang har ett förflutet i FV, se http://www.mustangsmustangs.us/p-51/p51survivors/pages/44-63675.php Den är (var) målad som ”Sierra Sue” på andra sidan. Var den nu är kan man nog ta reda på. (Verkar fortfarande höra hemma nära dig, baserad i Austin i Minnesota. Ägare dr Roger Christgau i Minneapolis. Han verkar inte sakna stålar… http://www.aircraftone.com/aircraft/registrations/austin-mn-55912.asp )

    I Sverige (Västerås) fanns 1986-2002 en Mustang märkt F 16 Gul Kalle som kommit hit från Israel och det fanns i början en del frågetecken kring dess identitet och detaljer kring köpet, vilket ses i Leif Hellströms Mustangbok (min version är tryckt 1989). Det tog också ett tag innan man fick använda kronmärken, det var väl första gången ”heraldikerna” ställdes inför problemet med ett privatägt plan av f d FV-typ som skulle målas och märkas som det var en gång. Så här kunde det se ut:
    https://larsan13.files.wordpress.com/2010/11/gul_kalle.jpg (bild skannad ur MACH)

    Här är det nog Gert Martinsson som hälsat på på Vängsö-fältet. Han är uppvuxen alldeles intill fältet:
    https://larsan13.files.wordpress.com/2010/11/flax-omslag_2_2003_gul_kalle_liten.jpg (Skannat från Flaxbladet; bilden finns i färg någonstans. Måste väl gå att få vikningsdistorsionen (moire-mönstret) vid skanning av rastrerade bilder under kontroll. Priset kanske blir suddighet?)

    Jag googlade vidare och fann bl a att det tydligen var Gert M som flög under Västerbron 1993. Vidare fann jag följande berättelse om hur det är att åka med:
    http://www.jpjohanssonmuseum.com/webmotor/nyhetsfunktioner/Jp_Bladet_hosten%202009%20.pdf (en bit in i dokumentet)

    Fredric Lagerquist skriver mer om detta plan på http://lae.blogg.se/2009/march/twilight-kalle.html Jag har inte läst allt, det är inte bara för att jag är nyvaknad som jag har svårt att hänga med i texten, men den såldes till svenska flygentusiasters sorg 2002 till England. Jag såg den på Duxford i en amerikansk målning sommaren 2007. Tydligen har den nu blivit amerikanskägd.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

