Skrivet av: Sudden | 2010/11/21

Bloggen fyller 1 år – lästips m m

Hoppsan, härom dagen (den 19:e) var det ett år sedan jag la ut den första postningen. Det har gått riktigt bra. Det är mycket i tekniken jag inte förstår ännu men några större tekniska problem har det inte varit om man undantar de vanliga IT-överraskningarna och chockerna. Som en instruktion som är helt obegriplig; så var faktiskt den allra första kontakten med WordPress som hade rekommenderats mig. Men så prövade jag mig fram och förstod vad man egentligen menade (se P S). Jag gillar den lättsamma ”samtalstonen” till mig från WordPress när det gäller ”bruksanvisningen”, även om jag nu inte försökt begripa allt. Ej heller har det varit något ”tjafs” med spam eller påhopp o d. Visningarna nådde snabbt en nivå som sedan låg nästan still i över ett halvår men sedan började visningarna bli fler:

Denna månad har redan satt månadsrekord. Sen får vi se hur det går. Det handlar mycket om att  ha lust. Jag uppskattar mycket era kommentarer, de är viktiga liksom det stöd  jag fick från många kända och okända när SFF sparkade ut mig av någon anledning. SFF förtjänstmedalj i augusti, så sparken ”på grått papper” i oktober! En chock helt enkelt. Tack alla ni som uppmuntrade mig!

Kontakterna jag fick via SFF forum och föreningssmedlemskapet har fortsatt och givit mycken trevnad och kunskap, bl a om olivodling i Sydeuropa.  Själv tog jag nyligen upp det sista från de 2 kg sättpotatis jag satt på balkongen. Hela 2½ kg blev skörden totalt. Det handlar ju ofta om ett slags symboliskt liv så här på äldre dar. Men visst är det ännu kul att få lära sig om skivbromsarnas placering på Citroën Dyane (dessa klyftiga fransmän! Jag kör faktiskt själv Citroën numera sedan en SL-buss backade på mig i min VW men är glad att slippa ordföra möten med dessa ”påhittiga” personer), liv och leverne i Långshyttan inklusive besökande flygplan där, och mycket, mycket mer.

Här ser ni förresten en Citroën Ami (efterföljare till Dyane och CV2 som man inser här) på en mycket fransk plats, från min tjänsteresa hösten 1968:

Kommer att tänka på en lätt excentrisk engelsman vid BBC, med många patent och idéer vad gäller ”listig kodning” vid radiokommunikation (se P S nr 2), som hade en Dyane eller Ami och en gång berättade om sin resa genom Sverige till Finland en sommar. Han var nämligen gift med en finska. Deras son Alvar gjorde finsk värnplikt på ett regemente för icke finsk-kunniga rekryter!

Min f d arbetskamrat Kjell Bergqvist har besökt Biltema i Luleå där det finns en trevlig utställning kring flyg, modeller och annat och även en Viggen på pinne m m. Han har lag ut en video och några stillbilder från besöket på webben. Jag kan tänka mig att F 21-vänner står bakom (Det finns en grupp ”Norrbottens flyghistoriker”, ingen webbplats vad jag kan se.) Varje modell är förstås målad som tillhörande F 21. Man ser bl a en mörkblå Lansen-fena apropå SFF-forumdiskussionen om sådant förekom eller ej samt en S 29 märkt med mörkgrön fena och mörka vingspetsar för att kunna ses bättre vid formationsflygning genom moln.

Kjell tipsar även om en schweizisk filmare (och elektronikingenjör, sådana skall alltid göra något mer/annat!) vid namn Yannik Barthe. Ni får själva bekanta er med vad han visar oss. En tjusig film finns här . Mycket mer från honom finns på Vimeo. Så har han en egen sajt med olika slags flyg; warbirds, uppvisningsgrupper,  segelflygplan m m och även annat än flyg.

Jag får passa på att tipsa om ett forum för modellrallare ”Stinsen”, som verkar ha en öppen syn på världen och tydligen vuxit sig stort på bara 3 år, att jämföras med…. Inte bara den rullande tågmaterialen utan även miljön ikring spelar roll och inte bara då järnvägar. Till exempel upptäcker bilnostalgiker bland forumläsarna snabbt en ”Citroën-padda” med enkla strålkastare och årgångsdaterar den i en nostalgibild av hur det såg ut vid Hornsplan.

Denna film har det talats om på SFF forum. Rekommenderas. Min myntsamlande vän (och motvillige Super Cub-pilot på 60-talet) berättade att en månadslön av 30 kg i silver som Daniel Rundström fick i Yemen en gång (60-, 70-tal?) i dag motsvarar 150.000 SEK. Pilotyrket hade höga löner en gång.

Slutligen, DN har publicerat ett panorama från Stadshustornets topp. Där kan vi bl a se vad som växt upp på västra sidan av Centralen, utan större ståhej i motsats till Slussen-diskussionerna. Kika gärna på järnvägsbron där man kan se hur det förstås inte alltid går att skarva ihop bilder. Ett jättejobb (för en dator) att få ihop detta. Programmerare dom kan dom.

Sudden

P S. Vid ett s k vittnesseminarium om tidig flygradar undrade samtalsledaren Gunnar Lindqvist om det inte var svårt för FV-teknikerna att förstå sig på radar; man hade ju inga instruktörer från tillverkarna. Nej, handböckerna var så väldigt bra skriva, blev svaret. Varpå Gunnar L konstaterade: Det påminner mig om en sak: Ni kanske kommer ihåg en film som heter ”Myteriet på Caine” som Humphrey Bogart spelade i? Där var det en som sade att ”vid US Navy är det genier som utformar alla beskrivningar för att apor skall kunna använda dem.” Dagens elektronikbeskrivningar tycker jag verkar som apor skriver och att man måste vara geni för att kunna tolka dem. Men det var kanske lite styggt sagt. Kan vi gå över till nattjakten? Det första nattjaktplanet var J 30 Mosquito och där köpte man tydligen flygplan och radar på en gång. Sven-Olof Olson kan kanske tala lite om hur man flög och använde sig av Mosquiton, det lär ha varit ett av dina älsklingsflygplan?

P P S. Texten här i en BBC-rapport säger hur denne snillrike BBC-ingenjör tänkte;  hur han hade sina sinnen öppna på ett alldeles speciellt sätt. Fast han kanske bara ville hitta på en bra liknelse. Hur som haver användes det ingenjörseleganta ”Signalling in Parity”  i NICAM-ljudet vi hade i TV ”på min tid” för att ”smuggla” information som egentligen inte fick plats.

Annonser

Responses

  1. Happy birthday ‘Blog in the Blue, and congratulations to you Lars for a most successful blog.

    Every article is of great interest and most educational. You know, Lars, have have arrive at an age where I can afford to say, ‘Hay, I did not know that!’ Many of the articles have also inspired me to Google a bit further.

    The film’ Ett liv főr flyget’ was superb. Absolutely wonderful.

    Keep up your good work and I am looking forward to the coming inputs.

    Says Erik who will now uncork a very good bottle of wine to celebrate ‘Blue Blog’ being 1 year old.

    Gilla

  2. Gratulerar till ettårsjubileet!

    Är mycket tacksam för att du orkar hålla på. Dina bloggar har gett mig mycket nytt kunnande och inspiration och inte sällan ”triggred” tankar och infall som jag aldrig annars fått.

    Här ett exempel. Du nämner ovan om finurliga skivbromsar och det kommer mig att tänka på den sandbil jag såg i morse körandes förbi här. Tippflaket var ”felvänt” så det tippade sanden framåt mellan flaket och hytten. Sen slog det mig att det var ju finurligt för då sandade bilen ju framför sina egna bakhjul.

    Bara ett exempel på hur dina bloggar stimulerer min tankeverksamhet.

    Ser fram emot ytterligare ett år av dina excellenta bloggar.

    Grattis
    Sven

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: