Skrivet av: Sudden | 2010/12/15

Från en dramatisk Atlantkust via ugglor till Askrikefjärden och SFF FR 32 om Breguet B 1 och fabrikör Carl Richard Nyberg

Erik Johansson har sänt mig fotografier av hur det ser ut i Portugal där han bl a odlar olivträd och vallar sin hund. Mycket bra och välkommet, inte minst för att jag har aldrig lyckats få grepp på hur det ser ut på den iberiska halvön där jag bara varit ”on business” helt kort några gånger. Jag har sällan upplevt en så kylig maj som en gång i Madrid och jag har svårt att tänka mig lummig skog och värme där. Men det finns alltså enligt Eriks bilder. Rätt så lummig skog i alla fall; jag känner ändå en slags landskaplig karghet. Barrskog.

(Ett annat Madrid-minne är hur vi några stycken travar längs en oändligt lång gata för att komma till ett möte hos RTVE, den spanska rundradion. Så kommer en av oss alla känd fransk kollega emot oss. Vi hälsar glatt. Det tar mig några sekunder att inse att här har någon/några nog gått för långt.)

Jag var i januari 1994 på ett möte i portugisiska Cascais vid Atlantkusten och där låg Marcus Larson helt klart i lä vad gäller vattnets kraft i dramatiska landskap:

Även annat fanns i Cascais som drakflygare och radioälskare:

Mail-kontakter och annat har upptagit min tid, däribland tidningsläsande. Här en notis i DN om ett möte med en uggla som kom mig att tänka på min ”favorithistoria” (jag har många sådana):

Nå, den kanske är obegriplig eller t o m ångestfylld för en del, inte alls rolig. Smaken är olika.

En annan uggla (som från början stod litet på sniskan):

Jag tog bilden för några år sedan då jag besökte Täcka Udden på Lidingö, där fabrikör Carl Richard Nyberg hade sin vistelse. Han var en framgångsrik uppfinnare av bl a blåslampan och sysslade även tidigt med flygexperiment. Senare fick han under två vintrar besök av militärflygarna från Malmen med deras Breguet B 1 med den ihärdige flygpionjären kapten Henrik David Hamilton i spetsen.

Mina två besök besök vintern 2004 vid Täcka Udden med en lånad och sedan en egen (vill jag minnas) Canon PowerShot resulterade i en bild som publicerats hos SFF här. C R Nyberg kom från Arboga och jag har äran att ha fått in en illustrerande bild i en artikel om Nyberg i hembygdsföreningens årsskrift 2007; se nedan. För övrigt rekommenderar jag robotmuseet i staden. Där finns mycket; man har inga stora flygplansskrov utan går direkt på väsentligheterna.

Breguet B 1 och dess tillvaro i Sverige finns förnämligt beskriven i Flyghistorisk Revy nr 32 som Rolf Westerberg var redaktör för. Ett gott exempel på att det är kanske viktigare att dokumentera ett historiskt flygplan än att bevara det, även om B 1:an också bevarats. Den kan ju ses som en snabbt glömd besvärlig obetydlighet men när jag läser FR 32 grips jag av en vördnad för detta intelligent ihopkomna plan och de personer som kämpade för att hålla det flygande.

Här en sida ur FR 32:

Här kan man se den nedersta byggnaden från sjösidan samt läsa litet om Nyberg. Malmen-flygarnas två vinter-besök samt annat flygande omnämns:

Se även här.

C R Nyberg var ett av våra större snillen.

Sudden, som flera gånger passerat nära Täcka Udden utan att veta det när han sprang Lidingöloppet. Man hade ju annat – eller ingenting – i huvudet efter 20 kilometer…

Kommentera

Kategorier

