Skrivet av: Sudden | 2010/12/19

Gnöl och gnäll och tidens gång

Idag fyller jag 72, hemskt låter det. Men man känner sig precis som förr och inget har egentligen hänt under alla dessa år och man är densamma på något sätt. En del påstår sig väl bli klokare med åren men det är nog mest skryt.

Jag är född 5 minuter över nio en måndagsmorgon, alltså jag var litet sen redan till den första arbetsveckan, med stora vita snöflingor som föll i Gävle har min mor berättat. Här i Handen snöar det också just nu men förstås inte så fint. Men visst har vintern börjat rejält.

Jag har blivit grattad i mail och på Facebook men eftersom jag tyvärr inte begriper mig på Facebook tackar jag här i stället. På Facebook vet man aldrig vem som kan läsa vad man skrivit och jag vet inte heller vad som menas med uttryck som ”vän” eller ”gillar”. Som en Facebook-kritisk kompis undrade: Hur kan man ”gilla” att någon skrivit att ”idag har jag köpt 5 kg potatis”? Det finns mycket annat konstigt också, som om man kan lita på att någon är den han utger sig för att vara. DN-journalisten Jonas Thente skrev roligt om detta problem och jag dristar mig att lägga ut hans kåseri här:

Själv kände jag först inte igen min äldste son på Facebook och för en gammal arbetskamrat kunde jag öka sannolikheten att det verkligen var han genom att jag kände igen en av hans vänner. Ett annat problem har DN:s vett- och etikettsorakel fru Ribbing tagit upp, nämligen hur man  på ett vänligt sätt tackar nej till en vänförfrågan. Naturligt är att mina vänner har ibland vänner som jag inte alls är vän med (eller som jag antar inte vill vara vän med mig) men som ibland automatiskt föreslås av ”systemet” eftersom han är en väns vän.

Naturligtvis är jag förstås avundsjuk på dem som behärskar Facebook och visst finns en hel del trevligt där; t ex de som lägger ut trevlig musik. Jag har också fått/återupptagit några goda kontakter.

Jag smålog när jag läste att SÄPO kartlagt självmordbombarens Facebook-kontakter. Jag hoppas att polisen har bättre metoder att kartlägga kontaktmönster. En vanlig hacker kan väl ganska lätt komma åt folks mailadresslistor.

PÅ SFF Forum har synts en för mig oväntad kritik av årets ”julklappsbok” från föreningen, tydligen ett uppdaterat A-register. Jag har själv inte sett den (är efter 19 års medlemsskap ej längre medlem). Jag ansluter mig till dem som försvarat föreningens val såsom Tommy Clementzlor och Fredric Lagerquist. Den senare ger en nyttig påminnelse av publikationstraditionerna. För mig är A-registret en av mina viktigaste böcker som har fallit isär av alla gånger det öppnats för avplåtning eller skanning när jag besvarat någon flyghistorisk fråga via mail eller stoppat in egna ”bilagor”.

Men visst, alla har inte samma intressen. Själv har jag åldern inne att kunna njuta av bilderna. För över 10 år sedan sa Lars E Lundin mig att det fanns så många fel i dokumentet att det borde ges ut en ny upplaga. Betänk att uppgifterna i häftet nu är mer än 27 år gamla. Böcker har sina nackdelar, man kan inte alltid tro på vad som där står. Då är webben bättre…

Som någon konstaterade för länge sedan och som jag håller med om: man får faktiskt väldigt mycket för medlemsavgiften, inte minst ”julklappsboken” som ju tydligen är uppskattad som princip. Liksom i SFT bjuds väl mer sällan på några stora läsupplevelser, men det är ju oftast inga skrivproffs som skriver utan entusiaster. Dessutom anses det av många vara viktigare att flyghistoriska böcker är ”korrekta” än läsbara och man undviker därför känsliga/omstridda ämnen och det blir ofta något slags potpurri som dessutom följer vissa ritualer. Vissa saker måste bara vara med. Så finns det annat som inte är så bra med SFF men det har jag redan skrivit om många gånger.

Så några lästips:

Christer Sidelöv cirkulärmailade nyligen en detaljerad sammanfattning av händelsen med en Airbus A380 nyligen i bortre Asien, där man bl a kunde läsa att man hade svårt att stoppa ettans motor när man väl landat. Man fick spruta den full med släckskum. En officiell rapport finns här.

Några tidigare artiklar i tidskriften Flygrevyn kan man finna hos Flygtorget här.

Det amerikanska försvaret håller även i år koll på jultomtens färd. Litet historik.

Jag har inte skrivit någon trevligt julrim utan hänvisar till Chefsingenjörens försök i detta ämne.

Här en julhälsning jag gjorde för några år sedan men den duger ännu:

Sudden

Responses

  1. Hej Lars and many happy returns.

    72, in these days, is really not very much. It is amazing how modern medicine and the good food we can buy and eat today keeps us going. Fortunately, my wife and I believe in buying the raw products for our meals and then cook them the way we want to. Most of our meats, eggs, cheeses, etc. are from local sources. It is very likely that I have admired the sheep, lamb, or pig in the fields on my walk with the dog which later I will be served on the dining table in one form or another.

    Our menu is a grand old mix of Irish, Chinese, Malay, Indian, and English old fashioned meals.

    When I was a kid I always felt sorry for those who had their birthdays just before or after Christmas. I felt, somehow, that they were short changed and got some of their Christmas presents as birthday presents. I was born in March so I felt I was all right.

    We do not really give each other Christmas presents these days. My son is 18 and gave up believing in Father Christmas may years back. I gave him my ‘Christmas present’ yesterday, two books ‘Cours d’improvisation pour les organistes – Volume 1 &2 – Orgue’ that he needed for his studies. I got my new pipe cleaner / reamer a couple of weeks ago because I needed the tool. My wife will get a new oven after Christmas because the old one has seen its best days. These are all things we need.

    So, Lars, have an absolutely smashing day, a peaceful Christmas and a prosperous New Year. And do keep up your good work with your blog. It is, and I think everyone will agree, very interesting and educational. Perhaps those who claim that you have become a bit more clever aren’t too wrong after all.

    Says Erik who wishes you a very Happy Birthday.

    Gilla

  2. Hej Lasse,

    jag missade din födelsedag nu i julstöket. Jag skrev t.o.m ett julkort till dig utan att tänka på saken.

    Gratulerar i efterhand! ”Efterhanden” ju trots allt ganska liten.
    Hälsningar
    Lars

    God jul till er alla som besöker denna blogg!

    Gilla

  3. Bättre försent än aldrig. GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN! Som en hälsning till dig så faller snön fint och stilla här utanför mitt fönster just nu.

    Lars H.
    Tack för julhälsningen!

    Gilla


Kommentera

Kategorier

