Skrivet av: Sudden | 2010/12/23

Inför julen – litet lätt relisjöst

Genom åren har jag sparat på tidningsklipp som jag tyckt var bra; en del är uppklistrade på väggen. Här en liten notis troligen skriven till julen 1991 (även om mina daterings-kråkfötter ser ut som 1996) av den fortfarande trevligt filosofiske Ludvig Rasmusson som ofta kan avnjutas i vårt förträffliga SR P1 på söndagmornarna:

Jag gillar alltså Rasmussons funderingar och särskilt då denna lilla betraktelse. Omnämnandet av Julevangeliet får mig att minnas att Morfar brukade på skoj säga ”Vaniljum”.

Och därtill minns jag ”Burre Busses nya kläder” och den bild där han står där alldeles naken och gråter. Jag har inte kvar boken och det verkar kosta bortåt 500 kr att få fatt i ett antikvariskt exemplar. Jag hittade bara en annons,  förresten på franska, men den visade sig komma från ett anrikt bokantikvariat i Göteborg som nu förandligats och bara existerar via Internet. Fann en levnadsbeskrivning av grundaren. Dessa bokälskare…

Och så mycket är boken säkert ändå inte värd; många återseenden är besvikelser har  jag lärt mig. Minnen är då bättre. Kanske bilden av den gråtande pojken bara finns i min fantasi. Och jag greps ännu starkare av en H C Andersen-berättelse, ”Flickan med svavelstickorna”. Jag grät och gick in till min mor och undrade varför berättelsen var så övermåttan sorglig. Berättelsen utspelas förresten kvällen före julafton. Eller om det var en nyårsafton. En rejäl snyftare är det i alla fall.

Nu var Burre Busse-böckernas författare Cyrus Teodor Granér inte norrman som Rasmusson utgår från utan född smålänning och senare överlärare och kantor i en söderförort till Stockholm, faktiskt verksam i den kyrka jag en gång långt senare konfirmerades i. Däremot var tecknaren Louis Moe norrman men blev naturaliserad dansk. Konkurrensen i Norge var alltför svår så han flyttade till Danmark läste jag. Som de flesta konstnärer gillade han att avbilda nakna kvinnor. Men i Burre Busse-böckerna var teckningarna sedesamma. Jag fann hos en bokbevarande bloggare en bild av en Burre Busse-bok som jag tar mig friheten att låna:

Sudden, som i gruppfotografiet från Brännkyrka kyrka 1953 med en präst som körde Vespa med sidovagn (detta heliga kristna tre-tal!) står snett framför en av våra mer kända linflygare i klasserna Speed och Teamracing. Nr 56 i SMFF:s modellflyghistorik ”Spännvidd”.

Responses

  1. Hej Lars
    Tack för att Du förgyller min väntan på Tomten. Jag är så gammal att det inte kommer någon tomte till mig, däremot skall jag ”tomta” hos en granne. Det skall bli en ny och spännande uppgift. Dagen till ära inte ett ord om flyg !
    GOD JUL LARS.
    Från Inge. som svamlar om flyg igen efter jul.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

