Skrivet av: Sudden | 2011/01/11

Biljettminnen

 

I en kommentar till ett av mina  inlägg kom jag att tala om en tågresa till Uddevalla (från Stockholm). Jag har faktiskt plåtat av biljetterna. Jämför vinghjulsymbolen på en Y6 rälsbuss ovan med den moderna symbolen man ser nedan på biljetterna:

”Kvittot” till höger fick jag i Pressbyråkiosken i Handen och jag tror det räckte att visa upp det på tåget. Det hela hade föregåtts av en ganska tidskrävande beställningprocess via Internet för att förstå SJ:s biljetttyper och prisprinciper och  bl a vad som inte gick att kombinera, och hur man gjorde för att beställa en biljett. (Det var mitt första försök, är man van går det förstås snabbare. Kanske man kan printa ut en biljett själv men jag har ingen printer.) Det fanns då något som hette ”sista minuten” som jag trodde var billiga överblivna biljetter som SJ vill slumpa men det var visst tvärtom.  Resenären får ett plötsligt viktigt resebehov; då är han beredd att betala mer. (Nu har jag uttryckt mig mycket snällt. Fast jag upptäcker nu att min biljett är en ”sista minuten” biljett. Man jag tyckte då och tycker nu att priset 316:- är rimligt. Åker man riktigt tåg bara vart tionde år eller så, spelar det ändå ingen större roll. En senare koll visar att ”sista minuten” är för ”fattigt folk” (unga, pensionärer) som vågar chansa på en sen beställning. Antalet biljetter är begränsat och saknas ibland helt. True gambling! Om jag fattat rätt.)

Intressant nog kostade det lika mycket åt andra hållet. Fick låna min värds dator och beställa och så fanns på Uddevalla station någon slags automat som printade ut en biljett vill jag minnas. Det var litet nervöst, skulle all teknik nu funka. Jag kan förstås minnas fel. Minns att jag på Stockholms central såg hur en kvinna förgäves kämpade med en lång rad av något slag av biljettautomater men hon anlitade väl så småningom den ”manuella betjäningen” som var öppen:

Förut hade man väl ett tur-och-retur-pris som var en och en halv gång eller så av enkelpriset. I Kommunikationstidtabellen (Sveriges kommunikationer) , en bibel som fanns i mitt barndomshem och som utkom månatligen fanns en enkel tabell över hur biljettpriset berodde på avståndet. That was all. Föredömligt enkelt. Detta bokverk kunde även användas till annat.

Det fanns en uppsjö av tecken som måste förklaras. Två korslagda släggor tyckte jag var fascinerande. KTH:s ”Vårblandaren” 1961 har skojat med tidtabellen:

Jag gjorde i en kylig majdag förra året en utflykt med en äldre rälsbuss Stockholm-Hallstavik tur och retur, ordnad av Svenska Motorvagnsklubben. Trevligt. Så här skall en tågbiljett se ut!:

Rälsbussen var inte så primitiv som jag väntat mig. Åk-kvaliteten med denna Y6 påminde mig om den i vanliga loktåg på 50-talet. Undrade hur man gör för att få tre (?) dieslar att ”dra jämt”.

I mitt kök har jag på väggarna uppsatta vykort och andra små minnen. Så här års när luftfuktigheten är låg trillar de ned då och då. Jag samlade en gång de olika små biljetter jag har uppklistrade och skannade dem:

Biljetten nederst till höger är från en tysk smalspårig museibana, ånglok, sydväst om Dresden. Gammaldags stil, kanske t o m skriven med anilinpenna. En sådan såg ut som en blyertspenna men skriften gick inte att radera och användes bl a vid järnvägen. Det sades att sådana pennor var giftiga men det är nog inte så. Morfar var vid järnvägen och hade en anilinpenna liggande  i utdragslådan i köksbordet och som jag nog ritade med när jag besökte honom och mormor på Hälsingegatan 9 i Gävle.

Kölappen till skridskoklubbens bussar ja, det var när man ung och frisk. SSSK:s omsorgsfullt organiserade utfärder drar stora skaror åkare, kanske över 200 st vissa dagar. På Stampen fick jag en gång en biljett med ett ovanligt jämnt nummer. På baksidan står en adress, ack ja. Hon bor kvar ännu på Knypplerskevägen ser  jag.

I juni 1999 flög jag med Daisy till Hamburg:

Ljuset faller på ett sätt som visar att vi hade vita moln under oss. Notera att 1999 hade SvD fortfarande ett ”fullformat”. (Jag ser till min lätta förvåning att SvD var en pionjär vad gäller tabloid-formatet i Sverige (år 2000). Så här i efterhand undrar man om detta inte var morgontidningarnas självmord, även om vi läsare då överöstes med påståenden att tabloidformatet var framtiden.) Nackarna framför tillhör Jan Westin, reseledare, motorkunnig ingenjör vid SAS och hans tidningsläsande hustru. Jag tror bl a Lennart Berns finns i blickfältet. Bilden är tagen med en tidig digitalkamera med endast en halv miljon pixel och vissa andra brister.

I Hamburg hade vi problem när vi med tunnelbana skulle ta oss till middagen på en restaurang. Stationen var obemannad och biljettautomaten var inte tänkt för större grupper av nykomlingar till stan:

Vid nästa Hamburg-resa var reseledaren dock påläst och det påstås ha gått geschwint:

De två senaste bilderna är stulna från Flygande Veteraners medlemstidning. Några kända profiler ses.

Det är inte lätt med biljetter. När jag klagade hos en tågentusiast svarade han mig tillrättavisande ”Om man bara vill så går det!”. Jovisst men…

Avslutar med några enkla regler för att göra tågresandet trevligare. Vi imponerades väl alla av Poul Ströyers unika förmåga att få fram ett budskap av vilket slag det vara månde:

Sudden


Svar

  1. Hej

    Kul att läsa om dina tåg och reseminnen. Det har ju klankats på SJ och deras förmåga att hålla tider men vad jag förstår ligger mkt av felet i bolagiseringen. ” SJ” finns inte mer. De säljer biljetter och ser till att det finns en lokförare och tågmästare vid avgång. Det är tydligen allt man direkt ansvarar för.

    Nedrivna kontaktledningar? Trafikverket. Trasiga lok? Euromaint som servar dem. ”SJ” äger inte ens tågen längre utan hyr av ett kanadensiskt bolag. Låsta vänthallar? Jernhusen. Ingen mat ombord? Cateringfirman som sköter det hela. Dåliga trafikinfo? Trafikverket tydligen. Enligt en intervju med en äldre lokförare något de inte är kompetenta för och en uppgift SJ borde fått behålla.

    Så här kan man hålla på. SJ är idag bara en en operatör vilken som helst ( om än ganska stor). För mig låter det som en komplicerad soppa där ingen har huvudansvar. Synd att det har fått gå så här långt. Folk med viktiga möten vågar inte ta tåget.

    Och när en ansvarig minister i julhelgen rekommenderade utrustning som varma kläder, mat och dryck även för tågresenärer ( så fattade jag det) har det gått för långt. Själv skulle jag nog satsa på en ”Porta-Potti” – ett slags bärbart avträde 🙂 då toaletterna tydligen slås ut vid stopp

    Hans

    Gilla

  2. Hej Hans!

    Det bästa ministeryttrandet var väl ändå ”Tågresenärerna kan väl fira jul någon annan dag.” Lika världsfrånvänt som Marie Antoinettes ”folket kan väl äta bakelser om de inte har bröd.”

    Nå, det var ju en hel del ibland svåra olyckor när pendeltågen i Stockholm var nya, något vi växlat mail om. Och vilka problem var det inte vintertid! Något jag lyckligtvis bara minns från tidningarna.

    Här ses en olycka 1985 här i Handen där lyckligtvis ingen omkom:
    http://www.haningebilder.se/wskoba/pic_show.php?no=1143

    När jag var ung inträffade ”regelbundet” rätt svåra olyckor med vanliga tåg med några års mellanrum. Med tanke på att trafiken lär vara mycket tätare nu så verkar det hända allvarliga olyckor mycket mer sällan.

    I en lång kommentar i ett annat inlägg har jag tagit upp en del kvalificerade och spirituella funderingar om vad som är problematiskt med dagens organisation. Du känner nog igen synpunkterna, om Uzbekistanska förhållanden m m. Jag hade kunnat återge mycket mer som jag läst eller som vänner skickat information om. Man får väl ta det som ett tecken på att folk ändå bryr sig om järnvägen av någon konstig anledning, trots att de flesta av oss har så oerhört mycket större användning och nytta av bilen. Själv åker jag kanske 10 mil i veckan med min bil men ”riktigt tåg” blir det väl bara med 5 års mellanrum. Pendeltåg någon/några gånger i månaden.

    Sudden

    Gilla

  3. Hej

    säkerhet går förstås före punktlighet. Är också lite skeptisk till prissättningen. De som kan planera en resa 90 dagar innan kan få rimliga priser men den som bestämmer sig att resa till Gbg en fredag lär få punga ut med ca 2000 kr enkel ( enligt hörsägen – kan inte gå i god för den till 100 %). Att sedan sälja sista minuten via Tradera. Nja jag vet inte. Tror mer på en flat-rate typ av biljetter där man ungefär vet vad en biljett till rikets andra stad kostar. Nu känns det som en tombola med få riktiga vinster

    Hans

    Gilla

  4. Hej Hans och andra!

    Jag gick in på SJ:s biljettbokning och knappade litet. Riktigt hur man skall tolka denna prislista för en resa på fredag vet jag ej, man kanske skruvar upp priserna ju närmare fredagen man kommer. Man ser i alla fall att det finns en prisdifferentiering, att ”tombola” är ett relevant ord samt att det är som på flyget en gång – hur stor är sannolikheten att jag måste boka om. Men det verkar ju som man kan komma undan med en halv tusenlapp vid en spontanresa en tisdag. (Jag har kollat priserna för innevarande dag.) Tog upp prisläget med min äldste son som menade att 2000 var inget konstigt pris för denna resa och det rimmar ju också bra med min skånske väns biljettpris 2400:- för Höör (Hässleholm kanske)).

    Kan ju vara kul för oss som är inte är vana vid svenska tåg att se detta:

    Vad skall man säga? Att svensken är tålig som finner sig i ”överhetens/räknenissarnas påhitt” eller egentligen tycker att sådan gambling är rolig?

    Sudden

    Gilla

  5. Hej

    500 kr tycker jag nog inte är ett opris. Det är rimligt. Men ponera att du måste till Gbg en fredag. Är rätt säker på att priset kommer vara betydligt högre om vi går in fredag fm. Dessutom tror jag att reseintresset för just inkommande fredag kan vara bland de lägsta sett över året. Folk har rest tillräckligt under alla helger. Man har läst om SJ:s problem och drar sig rent allmänt för att resa tåg. Januari är en ”sparmånad” för många. Just nästa fredag är nog den billigaste av alla fredagar.

    Jag har läst om priser på upp till 2000 kr. Kanske är de justerade? Är man två stycken och måste tillbaka på söndag är ( var ?) det totalt 8000 kr. Det finns besiktigade och körklara bilar för det priset….

    Hans

    Gilla

  6. Hej Hans!

    Jo visst. Problemet är väl helt enkelt att tåget är för dyrt, vi/samhället har f n inte lust att betala vad det egentligen kostar. De miljöfördelar som framhålls är ju en chimär.

    Min skånske vän betalade 2400 för Stockholm-Höör t/r (och ej enkel som jag trodde ovan) så det kanske ändå var billigt.

    Vilsen är man i alla fall. Jag är glad att jag ännu är så frisk att jag kan köra bil, det är ju ett av de få nöjen som återstår.

    Sudden, som även kan cykla

    Gilla

  7. Cykla är underbart! Klart att trafiken måste bära sig. Personligen skulle jag hellre se att det alltid kostar kanske 600 kr till Gbg. På alla avgångar. Men det är jag det. Deras affärsmodell är säkert beräknad är erfarna räknenissar och den ger säkert bäst kostnadstäcking
    Hans

    Gilla

  8. Hello Lars and Hans,

    Interesting discussion. I looked up Swebus Stockholm – Gothenburg return leaving tomorrow and returning 5 days later. I could get a ticket for Skr 558.00. I have used Swebus several times and they are really good. They leave on time and arrive on time. Snow is not a problem.

    As a comparison I looked up the price for a return air ticket Lisbon – Gothenburg the same days. That, slightly longer journey would cost me €503.00.

    Am I comparing apples with pears?

    Thinks Erik who loves going by train but can not afford it.

    Gilla

  9. Hej Erik!

    Jag har åkt långfärdsbuss några gånger. Det är ju inte så bekvämt som tåg kan vara och det finns därför bussbolag som satsat på litet ”lyxigare” bussar, med mer plats.

    Jag kommer att tänka på de två första resorna med SJ veckoslutsbussar till Härjedalen på 70-talet, det var ett billigt och enkelt sätt att ta sig till startpunkten för en veckas ensamfjällvandring. Jag började med sådant när jag ”tröttnade” på segelflygandet; man fick välja vandring efter de bussar som fanns. Den första bussresan till min allra första vandring i augusti 1977 var förstås väldigt spännande. Här har bussen just kommit fram 13 augusti till Ramundberget efter en ganska sömnlös natt. Men det var helt enkelt spännande. Ett äventyr!

    Vad bussen kostade minns jag tyvärr inte men jag ser i min vandringsdagbok att jag tagit taxi in till Sthlm Central (40 kr). Att resa med tåg eller annan kollektivt transportmedel är ofta lätt ångestfyllt, hur mycket slack i tidtabellen behöver jag ha ifall det är tjall på T-banan? e d. Så jag satsade på taxi, jag hade väl kommit i tidsnöd med att packa ryggsäcken. (17 kg kan den väl ha vägt förresten. I dag släpar jag ständigt på två sådana packningar. Inte undra på att det känns jobbigt ibland!)

    Det fanns ännu inte fjällkartor med nivåkurvor utan kartan var i svartvitt med skraffering (?) som visade sluttningar. Lappläger var inritade och jag väntade ju mig att möta samer i sina karakteristiska kläder…

    Tack för den pristabell från Aer Lingus du sände mig som jag tar friheten att lägga in. Den gäller alltså prisläget för beställning i dag 12 januari för resor under en tid framöver. Man må säga att det lönar sig att vara ute i god tid! Det är väl från flyget SJ fått sina taxe-idéer.

    Jag noterar hur Aer Lingus får biljetten att se billigare ut genom att kostnaderna för trafikledning, anläggande och skötsel av flygplater och annan infrastruktur (t ex navigationshjälpmedel) m m redovisas separat. Däremot är de pengar som går till bensinbolag och flygplantillverkare m m inte redovisade utan göms undan (och betalas av dem som måst resa med kort varsel).

    Jag har inte kollat på Aer Lingus sajt om min tolkning av tabellen är riktig och om andra villkor. Minns från Ryan Air att det var ju en del som tillkom, t ex för bagage. Annars fick jag mycket god hjälp av Ryan Airs webbsajt. Synd bara att hela vinsten gentemot SAS åts upp av de fortkörningsböter jag fick betala för att jag missade en skylt vid Nyköpings begravningsplats! Hade jag rest med SAS hade jag inte tagit bilen till Arlanda!

    Sudden, alltid svävande iväg

    Gilla

  10. Hej

    en sista kommentar angående tågeländet. Hörde på radio igår att man kan spela på om ett visst X-2000 tåg skulle komma i tid. Idag lördag 15/1 är det ett morgontåg från Malmö.

    Här är tågoddsen:

    ”X2000 från Malmö C 9.17 till Stockholm C 13.39, lördag 15 januari 2011:

    I tid: 8,00

    1-5 minuter försenat: 3,00

    6-14 minuter försenat: 2,50

    15 minuter eller mer försenat: 2,40

    Odds från Ladbrokes.”

    Låter som en lysande affär för Ladbrokes…….

    Hans

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier