Skrivet av: Sudden | 2011/01/18

Fjällen II

I mitt förra inlägg beskrev jag en fjällvandring. Jag gjorde fler. Under vandringen två år senare, sommaren 1979,  ”snavade” jag över ett flygplanvrak, en Sk 16 som låg högt uppe på Gråsjöfjället ett par mil norr om Ljungdalen.  Jag hade någon minut tidigare upptäckt en stor rund platt metallskiva och när jag sedan kom litet högre upp såg jag så vraket på några hundra meters håll. Jag trodde först det var ett färskt vrak och det kändes några sekunder lätt olustigt.

Tyvärr hade jag ingen kamera med mig. Under min fjällvandring några år senare, 1985,  tog jag mig därför till platsen, försedd med kamera. Men då fanns inte vraket kvar!

Jag kommer att tänka på en berättelse ur Blandaren jag nämnt tidigare där en person berättar att när han bilturistade såg han en gång en uggla sitta på vägen. Efter ett tag vänder han tillbaka för att fotografera den men finner till sin besvikelse att han inte har någon film i kameran. Han får då instämmandet: ”Samma sak hände mig. Jag hade film i kameran men ingen uggla på vägen.” (Visst verkar det hela jönsigt och lätt ”sjukt”, men så är ofta filosofiska frågor. Vad menas med ”samma” egentligen? Jag har flera gånger försökt läsa böcker om filosofi men får alltid ge upp. Ingenting fastnar, aldrig någon aha-upplevelse. Minns dock en vitsig titel på en bok från en BBC-radioserie om filosofi: ”From Plato to NATO”.)

Här kan vi alla i alla fall se vraket som en annan fjällvandrare, Hans Hansson, såg det två år före mig:

Bilden och texten är från ÖFS Meddelande 4/2005 hos Östergötlands Flyghistoriska Sällskap. Som synes hade man i ett tidigare meddelande (nr 3/2004) en utförlig berättelse om den händelse som låg bakom, skriven av Ingemar Rasmusen. Även Peter Liander redogör i sin bok om Sk 16 för händelsen den 3 mars 1948 som ledde till att två plan förlorades. En person omkom, medan de övriga tre klarade sig efter en del strapatser och stora spaningspådrag, från FV och ortsbefolkningen. Här ett klipp ur Lianders bok:

Det var alltså vraket av  #16056 jag sett. Jag minns att fjällvandrare ristat in sina namn på skrovet.  Av någon anledning skrev jag ned en liten berättelse på senhösten 1985 om mina upplevelser 1979 och 1985. Jag kunde därigenom senare bidra till en webbsajt som Johan Kjellin då hade om ”flygarkeologi” med hjälp av berättelsen och det som ”Ett år i luften” hade skrivit i sin krönika.

Här är min illustrerade berättelse om vad jag upplevde på fjället vid två vandringar. Många år senare i samband med Kronologi-skrivandet eller om det var via SFF forum fick jag kontakt med en brorson (tror jag) till en av de förare som var med och som sände mig många tidningsklipp. 1948 skrev man ingående om haverier och detta var en dramatisk händelse med två plan med fyra man försvunna och omfattande spaningar.  Artiklarna är tidsdokument som visar hur olikt det var då och bl a hur samer ansågs ha sällsynta förmågor och gåvor. Det framhålls att en bild minsann är ett ”telefoto”, alltså en bild skickad till redaktionen med en form av telefax.

Jag tog med mig några småsaker jag fann i blötmarken efter några timmars letande 1985 som avslöjade att det var just här det hänt:

 

Antagligen har väl vraket tagits om hand. Några ansåg det väl vara skrot och skräp som skall bort enligt någon miljölagstiftning eller sådant (annars vite…), andra att det var ett kulturminne som hörde till trakten och vår historia.

Sudden

Kommentera

Kategorier

