Skrivet av: Sudden | 2011/01/25

Autogiro, Örebro, Gustavsvik med mera

I det förra inläggen kom vi in på begreppet ”autogiro” som för mig främst är en slags flygfarkost och inte en banktjänst. Den ser ut som en helikopter men rotorn fungerar egentligen tvärtom så att säga. Även bröderna Dieden på egendomen Karlslund i Örebros västra utkanter nämndes, flygpionjärer kan vi gott kalla dem.

Om autogiropionjärens Rolf von Bahrs autogiros kan mer läsas här och här.

Örebro självt har jag besökt då och då men mest för att träffa personer; om själva stan vet jag inte mycket. Namnet ”Krämaren” på ett varuhus får mig fortfarande att höja på ögonbrynen. Jag kommer att tänka på ord som bodknodd, sillstrypare m fl öknamn på ”Merkurii drängar”.  Inte lätt alltid med ords ”valör”!  Till saken hör att min farfar Hilding (som jag aldrig träffade även om han stod som brevadressat 25 år efter sin död här) var lanthandlare i södra Närke varför namn som Hakons och ICA var namn som vördades i mitt barndomshem medan Konsum, det var något fult det. Även om min mor tyckte att ICA-handlaren i vår stockholmsförort Västertorp var ”fjantig”.  Fortfarande, 60 år senare, påminns jag om honom när föreståndaren i min ICA närbutik hälsar på mig. En aning anings litet för tillmötesgående. Men bättre det än motsatsen.

Här ser vi det centrala Örebro med Jan Stenmarks ögon och som även en aviatör kan se stan:

Sommaren 1960 besökte jag kort Gustavsviksfältet i södra delen av sta’n. Senare bebyggdes området men det finns minnesmärken, bl a ”fragment” av hangaren om jag fattat rätt. Några bilder från fordom samt nästan nu:

Ur ”Svenskt flyg och dess män” ca 1939.

Ur ”Ett år i luften” 1951 (det första officiella segelflyg-VM gick i Örebro 1950).

Några tekniskt mycket dåliga bilder från mitt besök 1960, det är videofilmad/bandad dubbelåtta smalfilm på TV-ruta finns här och här. Min sommarpraktiks-kamrat Hans Jansson (segelflygande örebroare) försöker förgäves rycka igång motorn på bogser-Mothen.

Mer om Gustavsviksfältet kan läsas här på Claes Hagenfeldts sajt. Se speciellt Hans Brobergs bilder här och notera även berättelsen om hans fallskärmshopp; molnflygning med kula och spade kan vara alltför svårt! Se även Rolf Brobergs illustrerade utförliga berättelse om fältet (nostalgi!; jag påminns om en bana för ”pole-racing” med miniatyr-bilar på Ranhammarshöjden vid Bromma flygplats) samt hans berättelse om flygföretagaren Arne Tengler.

Om Örebro och Karlslund mer turistiskt/hembygdsvinklat kan läsas här:

http://www.orebro.se/5712.html
http://www.hembygd.se/index.asp?lev=17139

Ett klipp från den senare artikeln om Karlslund: Den skånska familjen Dieden köpte gården 1874. Theodor Vincent Dieden och hans son Theodor Wright Dieden ägde Karlslund fram till 1966. Diedens var mycket tekniskt intresserade och Theodor Vincent  experimenterade tillsammans med uppfinnaren Jonas Wenström med elektricitet och lyckades få en glödlampa att lysa i förmaket i herrgårdsbyggnaden 1886, en av de första glödlamporna som lyste i ett svenskt hem.
För att driva alla uppfinningar och tekniska nymodigheter som användes på gården anlas Sveriges första privatägda kraftstation där 1897. Så blev Karlslund känt som Sveriges mest elektrifierade gård.
Sonen, Theodor Wright, tog över på 1920-talet. Han var agronom och gjorde Karlslund till ett av de mest rationella storjordbruken i Närke. En av hans uppfinningar var ett evighetsur som drevs av växlingar i lufttrycket. Han fick också patent på stramit – ett material tillverkat av halm som bland annat användes för att täta hus med. Theodor Wright och hans bror Henric var mycket flygintresserade och anla  det första privatägda flygfältet på ägorna.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Thank you! Thank you! Thank you! Vilken härlig nostalgisk läsning! Som du vet ”hängde” (dessa nya inneuttryck) jag vid Gustavsviksfältet för 50 år sedan. Dessutom växte min mor upp i Lindbacka, som inte ligger långt från Karlslund (Hennes jordfästning förrättades i Karlslunds kyrka) och hon berättade en del om Karlslunds herrgård och dess ägare, som när hon växte upp ansågs som lite excentriska.

    När jag sänt detta skall jag gå tillbaka och läsa din blogg åtminstone en gång till.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: