Skrivet av: Sudden | 2011/01/31

2010 in review – tillbakablick på 2010

Kanske är denna statistik nedan som jag fick från min blogg-entreprenör WordPress intressant. Den säger en del om mina mer eller mindre avsiktliga läsares intressen; jag tror inte jag är indiskret.  Även detta stapeldiagram som bl a visar hur antalet ”besök” sakta ökat allteftersom det kommit allt mer att hitta på min blogg, kan vara skoj att se:

Diagrammet är från 31 januari då dygnet är ca tre timmar gammalt; under dygnet blir det sedan förstås fler sökningar och besök. Det heter förresten nog inte ”stapeldiagram” längre. Sedan jag gick i skolan har man börjat använda termen ”en graf” för diagram och kurvor, men det är ett ord jag aldrig lärt mig använda. Termen ”algoritm” hörde jag heller aldrig i skolan. Apropå läroämnet ”matematik” läste jag en gång en fin satir över hur man genom de sista 50-åren formulerat en och samma räkneuppgift, ändrad i takt med att idéerna om hur man lär ut matematik ”utvecklats”. (Se P S.)

Skolämnet matematik hade jag förresten aldrig någon framgång i och jag är ännu sämre i ”den riktiga matematiken”. Minns fortfarande en pinsam situation från första klass då lärarinnan visade ett ”knep” (algoritm?) när man skulle addera två ensiffriga tal vars summa blev större än 10. Man skulle rita små prickar bredvid den ena siffran. Och jag fattade inte hur många. Med skräck såg jag hur fröken närmade sig när hon gick från elev till elev för att enskilt hjälpa varje elev och hon kom allt närmare. Så kom hon till mig och jag satte desperat dit några prickar…

Det som i skolan kallas matematik är ju oftast inte så mycket matematik utan till stor del ”räknelära”. Eller ”aritmetik” som alla utom Jan Björklund vet att det heter. Björklund har därför tillägnats en alldeles egen webbsajt om detta.

Och så rapporten från WordPress:

The stats helper monkeys at WordPress.com mulled over how this blog did in 2010, and here’s a high level summary of its overall blog health:

Healthy blog!

The Blog-Health-o-Meter™ reads Wow.

Crunchy numbers

Featured image

About 3 million people visit the Taj Mahal every year. This blog was viewed about 28,000 times in 2010. If it were the Taj Mahal, it would take about 3 days for that many people to see it.

In 2010, there were 127 new posts, growing the total archive of this blog to 145 posts. There were 788 pictures uploaded, taking up a total of 134mb. That’s about 2 pictures per day.

The busiest day of the year was November 1st with 255 views. The most popular post that day was Tips om flygläsning, litet om mitt flygintresse och min utsparkning från SFF.

Where did they come from?

The top referring sites in 2010 were larssundin.ownit.nu, hem.bredband.net, mikaelcarlssonsflyg.se, dn.se, and fokus.se.

Some visitors came searching, mostly for en blogg i det blå, larsan13, per gillbrand, linda boström knausgård, and hangarfartyg.

Attractions in 2010

These are the posts and pages that got the most views in 2010.

1

Tips om flygläsning, litet om mitt flygintresse och min utsparkning från SFF September 2010
10 comments

2

Bisarra flygplan, Saab UAV-projekt m m – en intressant slovakisk sajt February 2010
13 comments

3

Modellflyg: Sigurd Isacson, Sven Wentzel, Curry Melin och ett museum August 2010
6 comments

4

Tyska segelflygplan – litet kring Doppelraab och Bergfalke June 2010
2 comments

5

Om föreningar och förändringar vid ett årsskifte December 2009
10 comments

Sudden

P S. Jag återfann vid googling här en version av den satir jag läst för länge sedan över hur räkneuppgifterna omformulerats under efterkrigstiden i takt med pedagogikens utveckling och  att elevgenerationerna (påståtts) blivit allt dummare med tiden. Sådana påhopp hörde jag redan för 60 år sedan. Matteläraren i första klass i realskolan bad om våra telefonnummer för att kunna ringa våra föräldrar och klaga på hur upprörande litet vi kunde när vi kom till honom:

Det ryktas att det i svenska skolan har skett en försämring av standarden på matematikundervisningen. Nedan följer en skildring av matematikundervisningens snabba utveckling. Vi får följa hur ett räkneexempel förändrats under 30 år.

På 1950-talet förekom följande uppgift i årskurs 6:
1950 — En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställnings- kostnaderna är 4/5 av priset. Hur stor är vinsten uttryckt i kronor?

 Tio år senare (1960), efter att det visat sig att alltför många elever hade stora brister i bråkräkning, löd uppgiften, som nu flyttats upp till årskurs 7:
1960 — En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställnings- kostnaderna är 16 kr. Var snäll och räkna ut vinsten.

I början av 1970-talet var det så dags att införa mängdläran i svenska skolan (jag återkommer till detta senare). Alla matematikproblem fick omedelbart en ny och mer häftig formulering, eller vad sägs om följande (uppgiften hade nu flyttats till årskurs 9)?
1970 — En bonde säljer en mängd potatis (A) för en mängd pengar (B). B är mängden av alla delar BE för vilka gäller; BE är en krona. I streckmängdform måste du för mängden B göra tjugo små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / / / / / /], ett för varje krona. Mängden av framställnings- kostnaderna (C) är sexton små streck [/ / / / / / / / / / / / / / / /]. Rita bilden av mängden C som en delmängd av mängden B och angiv resultatmängden (D), som ger svaret på frågan: Vad är kardinaltalet för vinstmängden?

Så småningom övergavs mängdläran, efter att ha visat sig vara en total katastrof för hundratusentals ungdomar (när vi i Sverige började införa mängdläran, hade man i USA redan börjat överge den). Eftersom man ville att alla elever i skolan skulle vara behöriga för universitetsstudier, omformulerades nu uppgiften så att alla elever garanterat skulle klara den. Den flyttades också till årskurs 1 på gymnasiet för säkerhets skull.
1980 — En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställnings- kostnaderna är 4/5 därav, vilket är 16 kr. Vinsten uppgår till 1/5, vilket är lika med 4 kr. Stryk under ordet ”potatis” och diskutera för- och nackdelar med potatisodling med din bänkkamrat.

Jag minns att mängdläran hånades men denna lilla dikt härom (och hämtad härifrån) är bra som dikt betraktad. Jag hade gått ut skolan då, men tvivlar på att ”flumskolan” var så usel som det sägs men det är ju PK att gnälla så här. Det fanns ju annars höga ambitioner bakom barnprogram som ”Sesame Street” och dess svenska version som var mycket populärt fast hur mycket barnen lärde sig har väl inte kartlagts.

MÄNGDLÄRA

Sven kan inte räkna,
snart inte vi det heller.
Sven sätter takten.
Det är orättvist annars.
Snart har vi glömt allt.
Två morötter med blått snöre runt
är mer än en
kålrot med orange snöre.
Jag tråkas ihjäl.
Fullkomligt.
Lågstadiet övergår
till ett omskolningsläger,
att pucka till kvicka hjärnor.
Att skapa fartbulor för
fria tankar.
Befriare.
Förlossning.
Mässling. Röda hund.
Scharlakansfeber.
Påssjuka. Brutet nyckelben.
Sven kan inte räkna,
snart kan inte vi det heller.
Världsfrälsaren,
med hjärnceller som en rutten majskolv,
fortsätter ämne efter ämne.
Världen skall få nya människor.
Revolution. Uppror. Solidaritet.
Överbefolkning.
Amerikanisering. FNL.
Multinationella företag.
Åsa kan inte läsa,
snart kan inte vi det heller.
Åsa sätter takten.
Bo vet inte var Vietnam ligger,
det glömmer vi aldrig bort.

Man skall förstås inte tro allt man hör, speciellt inte från lärare. De ansågs ju på min tid inte sällan som litet speciella, och kunde ibland ställa till mycken skada som vi kan läsa i många självbiografiska skildringar. Medan andra lärare kunde vara väldigt duktiga och stimulerande för elevernas utveckling.

 

Annonser

Responses

  1. Hej

    kul att bloggen växer. Väldigt spännande att läsa. Är säkert inte bara flygintresserade som hittat hit då den spänner över ganska mycket. Att få feed back på det man skriver är alltid trevligt men jag känner speciellt när det gäller flyg att det är svårt att komma med ytterligare kommentarer. Du täcker ofta in ev utvikningar direkt 🙂 Ett högt betyg och en förklaring till att det inte alltid kommer kommentarer. Senaste inlägget om flygplansfärger var tex mkt intressant men det känns lite lamt att posta en sån kommentar utan att kunna tillföra inlägget något. Hoppas du tar min ”kritik” på rätt sätt för det är ingen kritik utan beröm

    Hans

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: