Skrivet av: Sudden | 2011/03/14

Segelflygminnen – DM östra på Vängsö 1973

(19 nov-14: Programmet för Östra segellflyg-DM 1973 inlagt.)

Jag funderade på hur jag skulle gå vidare från mitt förra inlägg om tidiga segelflygminnen 1966-67; skulle det bli ”Vängsö allmänt” eller ”Koppartranspokalen”, alltså pricklandningstävlingen  som avslutade segelflygsäsongen mot slutet av oktober, eller kanske Östra distriktsmästerskapen i juni 1973 där jag tjänstgjorde på tävlingskansliet i någon obestämbar roll.

Det blev det senare. Jag hade inte alls varit involverad i förberedelserna. När jag nu försöker ordna mina minnen, inser jag vilket arbete som låg bakom.

Tävlingsledare var Sven Ålring. Många andra var involverade, bl a Lennart Jonsson som kom med en Hewlett Packard ”bordsdator” med kringutrustning och speciell programvara han gjort. Säkerligen ett av de första tillfällen sådan utrustning kom till användning vid en segelflygtävling.

Tävlingskansliet var inrymt i vaktstugan. Nostalgiker lägger förstås märke till den tidstypiska pojkcykeln. Notera de tillfälligt uppriggade antennerna samt den evenemangsvälsignande KSAK-flaggan:

I kansliet kunde man bl a se Jan-Erik, Lennart, Eta och Elly. Notera gardinernas mönster, här är det kronmärkt minsann! (Titta längst till vänster i bilden; man får kanske titta länge innan man plötsligt urskiljer kronan.) Elly kollar startlinjepassagen med hjälp av en enkel syftanordning och Lennart verkar nöjd. Jag gissar att Elly ropar direkt till Jan-Erik i röd tröja innanför det öppna fönstret och att han i sin tur med radio meddelar piloten att startlinjepassagen är registrerad. (När jag 2005 gjorde ett besök på ett DM på Vängsö, gick allt via GPS och den logg man har i planet. Lennart visade mig nu 32 år senare dessa finesser.) Säkert måste de många elektronikburkar Jan-Erik har framför sig ha att göra med något slag av högtalaranläggning, förutom VHF-radion.

Här kan vi bl a se dagens tävlingsbanor på anslagstavlan på hangarporten:

Själv minns jag inte mycket av mina insatser. En bogserförare hade observerat en skogsbrand någon mil väster om fältet och jag förde meddelandet vidare. Gert Martinsson ringde efter en utelandning och meddelade platsen. Jag hade inte samma karta och det blev litet oklart var han landat. Minns för alltid namnet ”Björndammen” som låter litet spännande men jag har ännu inte stannat upp där när jag åkt förbi. Dock minns jag att jag av en av de tävlande fick en kartong tyskt vitt vin och dessutom fick jag skåla med den legendariske Gösta Brink vid festen efteråt som hölls i stora hangaren och enligt pressen hade ett 100-tal deltagare

Briefing skedde i den utrymda Stora hangaren. Cykelhistoriker vet säkert ramnumren på cyklarna man ser medan SG-38:an (flögs/fanns 1944-1957) bar registreringsnummer 69:

Jag letade i mina hyllor efter information om tävlingen. I klubbtidningen ”Flaxbladet” fann jag bara en påminnelse ”glöm inte DM” men inget mer, inget reportage. Men en Brockbank-teckning är ju inte det sämsta:

Jag fann i bladet också ett grattis till Gert Martinsson och Levi Lind som erövrat s k I-bevis. Alla har vi varit små…

Så småningom fann jag också i boken om Vängsö ”En gnutta flax” och i Flygrevyn nr 6/1973 en del om tävlingen. Gert Martinsson (Std Libelle SE-TIU) vann Öppna klassen i god kamp med en Västeråsare, Claes Dahlström (Phoebus B). På tredje plats kom Per-Olov Olsson från Eskilstuna ((Std Cirrus), på fjärde plats Kent Rignell från Stockholm (Std Libelle), så Thomas Thorén från Västerås (Phoebus C) samt Alfred v Sterneck från Stockholm.

I Sportklassen vann Lars ”Lattjo” Johansson från Nyköping  med SF-26 SE-SYM:

Därefter kom Jan-Erik Backgård från Katrineholm (K 8b), Rolf Stenberg också från Katrineholm (Ka 6CR), Rune Astrén från ÖSFK ( en lånad SZD Pirat), Roger Knip från ÖSFK på SZD Pirat SE-TKG, Lars Thernsjö från Nyköping med en Spatz, SE-TIP:

Slutligen Knut Scherman från Stockholm på K 8b.

Det fanns ju bogserplan också. SE-AUF bogserade nog inte men är trevlig ändå:

Jag tror denna SE-ELE Beagle Tugmaster eller vad den kan kallas kom från Eskilstuna. Lätt elefantartad liksom. Om jag rätt förstår finska ser den ut så här numera, OH-AUE.

Sedan var festen slut!

Sudden

Responses

  1. Hej Lars,

    Thanks again for a very interesting article. I thoroughly enjoyed reading it.

    I am wondering a bit of the SG 38 hanging from the roof in ‘Stora hangaren’. This must be a First Class SG 38 because the one I half crashed in my earlier days gave the pilot no protection at all. The seat was a bit of plywood and the backrest was another small bit of plywood, so the one I had my experience in was obviously an Economy Class SG38.

    I also not the stubby nose of the ‘cabin’. It almost looks like there is space for a radar unit. SG 38 with radar – the ultimate SG 38.

    Erik.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Jag tror att detta ”ägg” var mest till för att det såg bra ut och så fanns det väl då som nu de ”aerodynamiskt troende”. En titt i ÖSFK-boken visar att man en gång hade ett ännu finare ”ägg” till sin Grunau 9. Det fanns några olika typer av övningsglidare i Sverige, bl a en typ som kallades ”Anfänger” men som var helt okänd utomlands, inte minst i Tyskland (Detta är fel! Anfänger var en konstruktion av Alexander Schleicher och Hans Jacobs för vilken ritningar (via Rolf Bergvik)och byggsatser såldes i Sverige. Se exempelvis SVS-nytt 1/2011)

    Lästips:
    http://www.svs-se.org/museum/index.html
    http://www.mach-flyg.com/utg78/78alice.html
    http://aeronavium.wordpress.com/2010/12/06/flyga-med-egna-vingar-2/

    Ett senare tillägg: Så skyddade ägget förstås mot fartvinden. Der var kanske en psykologisk sak också. Här är ägget som klubbens Grunau 9 fick:

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

