Skrivet av: Sudden | 2011/03/31

Grattis Flygvapenmuseum!

Ser i min webbversion av SvD i dag följande notis:

Mer att läsa finns här. Man får gratulera.

Naturligtvis kan man var kritisk mot hur museet hanterar vissa bevarande-ärenden och besviken att Svensk Flyghistorisk Förening inte verkar ha någon syn på bevarandet av vårt flyghistoriska arv. I varje fall finns inget att läsa på SFF forum från föreningens styrelse med anledning av den kritik mot museet som framförts där. 

SFF och dess medlemmar borde vara de mest kapabla i landet att sätta in flyget i ”ett brett kulturhistoriskt sammanhang”. Men nu fastnar man gärna i kuriosa. Det är synd att det är sällan man vågar eller är kapabel att ta itu med väsentligheterna.

Sudden, som i augusti 2009 medaljerades av SFF för sin insats för svensk flyghistoria

Responses

  1. Hej

    jag är inte speciellt insatt i bevarandefrågor men som flygintresserad lekman måste jag säga att jag blev ganska imponerad vid mitt novemberbesök.

    Jag gillade luftigheten och att det trots allt finns en hel del intressanta maskiner. Tyckte också att skyltar och textning höll god klass. Mitt enda referensobjekt är flygmuseet i Vanda ( säkert 10-15 år sedan) och om jag minns rätt var det ouppvärmt. -10 grader bland planen…

    Hans

    Gilla

    • Hej Hans!

      Vad gäller bevarandefrågor så finns en oro för att flyghistoriska skatter förskingras eller tillåts förfalla eftersom man har brist på lokaler. Har diskuterats mycket på SFF forum, exempelvis i tråden ”Hangartömning på Malmen”.

      Så finns det entusiaster som främst vill bevara föremål (som de redan vet allt om) men ibland är mindre förstående för att dessa föremål också måste presenteras för den stora allmänheten på ett begripligt sätt och sättas in i ett sammanhang.

      På SFF forum har funnits både ris och ros, gnäll och barnsliga påhopp på museiledningen. Själv har jag ännu inte besökt museet men läst en del recensioner och tidningsartiklar. Det verkar som SFT haft något men inget finns på SFF:s hemsida vad jag kan se.

      Ett trevligt reportage som jag tidigare tipsat om finns på denna blogg: http://svenw.wordpress.com/2010/07/12/flygvapenmuseum-i-linkoping/

      Vanda har jag besökt en enda gång och blev förnämligt guidad. Man har bl a en ”Hansa” av ganska gammal årgång och det var ju en mångårig trotjänare även i det svenska Flygvapnet men det är ganska magert med marinflyg på vårt FV-museum om jag minns rätt.

      Jag är uppvuxen med en stor Hansa-modell hängande över telefon-bordet i vår hall i Gävle. Det fanns inte plats för den när vi flyttade till en 2½-rummare i Årsta.

      Sudden

      Gilla

  2. Oj – Hansan måste ha varit ett riktigt ” conversation piece” ( som jag fått lära mig att det heter i Antikrundan 😉 )

    Tillbaka till Malmslätt. Visst var det diskussioner om man skulle satsa så mycket på den återfunna DC3:an? Om den överhuvudtaget skulle visas just här. Den här avdelningen har inte så mycket med flyg att göra utan handlar om kalla kriget och dess aktörer och Sveriges roll i allt detta. Dock måste jag säga att jag blev gripen. Även om jag inte var född när planet sköts ner så har jag säkert läst 100 tidningsartiklar, läst minst 3 böcker och sett flera TV-program. Har för mig att min far var arbetskamrat med en av änkorna. Man trodde nog planet var borta för evigt. En period var det väl spekulationer om att det tvingats ner och inte alls låg på havets botten? Att se detta genomskjutna och sönderslitna vrak är starkt. Dödsplatsen för sannolikt en hel besättning även om det fanns vissa tecken på att någon/några hoppat eller i alla fall tagit sig ur innan det slog ner.

    För att återknyta till Antikrundan. Här ser man vad proviensen betyder. Inte många flygmuseum har dussinplanet DC3 som ett slags ”pièce de résistance”. För det får man nog säga att det är. Det är det som dröjer sig kvar – i alla fall på min näthinna

    Gilla

  3. Man får gratulera till utmärkelsen. Att du fått den har man inte undgått. Du försummar aldrig ett tillfälle att tala om det. Grattis igen!

    Gilla

    • Hej

      lite lustigt men jag läste Lasses länktips först nu. Journalisten hade valt samma uttryck ”pièce de résistance” som jag gjorde men det var alltså inget kopierande 🙂

      Hans

      Gilla

  4. Hej John Doe!

    Man tackar! Jo, den utmärkelsen retade nog några avundsjuka surgubbar! Snacka om att göra bort sig.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

