Skrivet av: Sudden | 2011/04/25

Mera kring barndomens flygböcker och läsning – Alvar Zacke och Flygsoldat 113 Bom

I det senaste inlägget fick jag inte plats för Alvar Zacke. Forskade nu vidare och fann så mycket mer om Zacke och även om andra, inte minst i DAST-Magazine, att allt kanske inte ryms i ett inlägg.

DAST är en tidskrift för gångna tiders ”populärlitteratur”,  som numera finns enbart på webben. Av gammal (o)vana ger jag ”tips” för den som vill forska vidare i något ämne jag oftast ytligt berör mer än ger det kompletta svaret eller sanningen, vad det nu är. Majister Lasse överlåter gärna åt andra att jobba vidare på egen hand.

Själv har jag faktiskt inte läst så mycket av Zacke (1904-1977) men i ”modern tid” sett filmen ”Första Divisionen” där han stod för idén och skrev manus (tillsammans med Hasse Ekman). Jag tycker liksom en person i diskussionen här att den slår ”Gula divisionen”. Det är väl så att Första divisionen har passerat ”tönt-vallen” medan jag ännu känner mig mest generad när jag ser Gula divisionen och annat från min tonårstid. Särskilt som den filmen bygger på Lars Widdings roman ”Gyllene vingar” som var bra och håller för att läsas ännu. (Det förefaller som ”Första divisionen” är borta från Youtube medan ett par bra delar av ”Gula divisionen” ännu kan ses f n.)

Zacke var bl a journalist på Stockholms-Tidningen och var där ”flygande reporter”  med tidningens ASJA Viking II, SE-FYR.  Ett Zacke-reportage, signaturen var ”Wingman”, från en flygdag på Bromma finns här, lånat från SFF:s Warensce-klipp. Han hade även andra intressen som han skrev om, exempelvis allmogebåtar.

Även om jag inte läst Zacke så visar här ett citat från en artikel i DAST vad Zacke-läsande kan leda till hos en ung person: Sen kom den första jättegrejen, Pojkarnas Flygbok 1941, Öknens Örnar av Alvar Zacke. Den öppnade vägen till Biggles med flera och när Bertil (Falk) på 70-talet tog flyglektioner i en Piper Cherokee, så var det ett direkt resultat av flygböckerna från 40-talet. Det blev 16 lektioner. Sen tog pengarna slut. Men spåret av lektionerna återfinns i Huvudlösen (ej felstavning!; en detektivnovell). Det handlar här om författaren, journalisten, populärlitteraturkännaren och förre redaktören för DAST Bertil Falk som har skrivit även om några flygboksförfattare. Mer om Falk  själv finns att läsa även här. (Även om det aldrig blev något motorcert för honom så ledde flygbokläsandet till ett  S-cert på Ålleberg redan 1951, i sena tonåren. Så kan det gå. Om jag läst rätt tog faktiskt även Zacke S-cert samma sommar, också på Ålleberg. Träffades de?, undrar man. Vid 47 års ålder; en del behöver litet tid. Motor-cert tog Zacke redan 1938.)

Nu till zaken: Här är en intervju i DAST 1/2000 med en son till Zacke med sonens minnen av sin far. Även här, också i nr 1/2000, där jag gissar att det är Bertil Falk som skrivit.

Litteraturvetaren Ulf Boëthius har i antologin ”Från flygdröm till swingscen”, om ”ungdom och modernitet på 1930-talet” gjort en gedigen litteraturvetenskaplig analys av Zackes författarskap under rubriken ”Mot gryningen! Ungdom och modernitet i Alvar Zackes flygböcker”. På köpet får man handlingen i stora drag i berättelserna och även en översikt över flyglitteraturen på 20- och 30-talen.

Det fanns då och finns även nu annat att ägna sig åt än flyg:

Här nedan en illustration i boken som väl får sägas vara typiskt 30-tal, inte minst texten. Modellflyget var något man hoppades skulle leda till goda motorflygare:

Normala personligheter klarade nog ofta inte av ”arbetsplikten” inom glid/segelflyget och många goda förmågor försvann därigenom. Själv minns jag all väntan på att det skulle bli ens tur med solande, läsande , dåsande och dösnack i solskenet där i fältkanten. Entimmas-flygtidsbegränsningar o d. Jag minns en rationellt målinriktad klubbkamrat (tjänsteman på Scania) som snart lämnade segelflygandet efter att ha klagat i sektionsstyrelsen och började flyga motor i stället.

Boëthius text är ordentligt tung, med noter och hela det vetenskapliga artilleriet. Man inser vilket jobb som ligger bakom; att ha läst så många texter och analyserat dem. Här ett smakprov från en litet enklare passage i artikeln. Någon enkel slutkläm hittar jag inte annat än att Zackes syn på flyget och dess roll utvecklades med tidens gång. Det tog drygt 50 sidor att komma dithän…

Här är en SvD-understreckare av Boëthius om vad man inte gärna skrev om i den svenska barn- och ungdomslitteraturen under VK2. Jo nog var det väl så, även om jag inte läst någon av nämnda böckerna.

Kanske det kan räcka så länge fast varför inte en påminnelse om en tecknad serie, Flygsoldat 113 Bom,  som gick i Flyg och Teknikens Värld och som senare  förekom i serietidningen 91:an. Upphovsman var ”2418 Bjarre”, alltså Torsten Bjarre som under beredskapen var vid F 5. Under den senare serietidningstiden tog tydligen andra tecknare över.

Här är ytterligare ett avsnitt av Flygsoldat 113 Bom, med en Björn Karlström-ritad Leo Falk på köpet.

Kanske Torsten Scheutz och Pojkarnas flygbok ryms i nästa inlägg.

Sudden

P S. Om någon mer än jag undrat hur en Junkers K.16 såg ut, en typ som nämns på SFF forum som nu förresten valt att följa med sin tid, finns här en bild och en beskrivning om typen. Genom de begränsningar i motoreffekt Tyskland måste iaktta genom att man förlorade kriget, var den hopplöst motorsvagt till att börja med, och ställdes därför åt sidan. När högre effekter så småningom tilläts var planet omodernt. Men ett intelligent ihopkommet plan var det. Hugo och hans ingenjörer, de kunde de. Jag är ganska säker på att det är en K.16 som Nic Kowarsky tecknat längst ned på denna sida som jag tidigare visat i ett annat sammanhang.

Kommentera

Kategorier

