Skrivet av: Sudden | 2011/05/04

Ännu mer om flygböcker och annat väsentligt – Torsten Scheutz, Stig Kernell, Gidde Karlsson och Henry Söderberg

En flitig författare av ”flygböcker för pojkar” var Torsten Scheutz, (1909-2004). Han titulerade sig med tiden bokförläggare och blev redan vid slutet av sitt civila motorflygande på 30-talet en mycket produktiv författare, inte bara av flygböcker. Wikipedia ger här bara ett urval förutom huvuddragen av hans liv.

Han genomgick privat motorflygutbildning vid Aero-Materials flygskola 1930 tillsammans med bl a Carl-August Wicander (senare den som fick ”ordning” på KSAK), C G von Rosen och Eva Dickson Blixen-Finecke. Här nedan en bild jag ”lånat” av Stig Kernell som i ”Vingar över Tranås” skrivit om Scheutz och andra flygare och flygiska händelser med anknytning till denna stad som ju inte är så känd inom flyghistorien.  Men Stig Kernell vet att berätta!   Stig Kernell bor i Tranås och Scheutz tillbringade både några ungdomsår där liksom de allra sista åren av sitt liv. (Annars är staden mer känd för en känd författares beskrivning av den stad där han verkade som framgångsrik jurist och där hans framträdanden i rätten sägs ha varit ett av de få nöjen som erbjöds: ”I 10 år bodde jag i en stad som hade ett halvt tjog bönehus men ingen kyrka, som hade en vattenkuranstalt men inget systembolag”. )

På Wasserkuppe i Tyskland tog han segelflyg C-diplom 1933. Var så kommersiell pilot i USA och främst Sydamerika med en amerikansk trafikflygarutbildning bakom. Tillbaka i Sverige blev det ett tag rundflyg för Ahrenberg i Sverige. Så flög han under beredskapen som s k ”silvervinge” och han var en av de silvervingar som inte behövde genomgå grundläggande militär flygutbildning.  Silvervingarna var mestadels unga män som genomgick en måhända något reducerad utbildning vad avsåg det rent militära färdigheterna och som behövdes under ofärdsåren. På sätt och vis var de en motsvarighet till de senare fältflygarna. Deras flygförarmärke var inte i guld utan ”bara” silverfärgat, vilket ju kunde se som något nedsättande. Senare har ”silvervinge” blivit ett positiv benämning.

Under beredskapen tjänstgjorde han på marinflygflottiljen F 2 där han återigen mötte Albin Ahrenberg som en tid tjänstgjorde där.

I USA hade han gått en skrivarkurs och han blev i Sverige mycket framgångsrik, inte bara med flygböcker som ofta byggde på hans upplevelser i Sydamerika, utan även för ”deckare” och äventyrsberättelser samt som reporter i litet mer ”hårdkokta” ämnen.

Den flitige förre redaktören för DAST Magazine, Bertil Falk,  skrev med anledning av Scheutz bortgång några rader. Ett citat härifrån:

Han blev 94 år och var den siste av de populära författarna av flygböcker för ungdom samt kollega med Astrid Lindgren på Rabén & Sjögren, där hans böcker om Kalle Looping och Kidböckerna kom ut…Mindre känt är att han skrev mängder av deckare, thrillers och flygäventyr för vuxna från 1939 i tidskrifter som Lektyr, Allers, Tidsfördrif, Hemmets Journal etc. …Hans upplevelser som pilot när han flög dynamit till guldgruvor i Centralamerika gav stoff till både ungdomsböcker och vuxennoveller.

Falk har skrivit ännu mer, här en text jag för länge sedan plockade upp från webben. DAST ger även några smakprov på Scheutz sätt att skriva. Själv har jag säkert för länge sedan läst någon eller några av hans flygböcker men minns nu inget speciellt. För mig är det som för många andra; det är Biggles olika äventyr man minns.

Jag hade nöjet att på det sena 60-talet åtminstone se Scheutz som då kom till Vängsö och segelflög medan hans hustru väntade på marken. Jag var för blyg att att ta kontakt. Detta omnämns på Håkan Svenssons fina sajt om ”Silvervingarna” som förutom det mer tabellariska om denna förarkategori även innehåller mycket beskrivande text om ”hur det var”.

Stig Kernell har som sagt skrivit ett avnitt i sin bok om Tranås flyghistoria om Torsten Scheutz. Stig har en lång verksamhet inom flygvärlden bakom sig, men brödfödan har han tjänat som ingenjör/adminstratör inom annan svensk industri. Nu är han primärt en antikvarisk bokhandlare, med en stor kunskap om svensk flyghistoria och inte minst alla personer där. Då kan man skriva sådana böcker som ”Vingar över Tranås”.

Bertil Falk har (förstås!) också skrivit om Stig Kernells verksamhet i DAST. Stig K omnämns också på många olika ställen i min blogg som sökfunktionen avslöjar, t ex som Anfänger-testpilot på Stigtomta i sent 30-tal, tidsrekordhållare i segelflygning med Super Cub, FLIT-skapare eller helt enkelt som god berättare.  Trots (?) att han är ingenjör är han mer intresserad av människor och händelser än av administrativa detaljer kring flygplanindivider, skriver han på ett ställe i Tranås-boken (se nedan). Det citerade jag en gång på SFF forum och det föll nog inte i god jord hos alla. Att samla s k ”fakta” är förstås nog så viktigt för de som sedan skall skriva om något flyghistoriskt. Redan små gossar börjar ju ofta tidigt med att notera nummer på passerande bilar e d, men de utvecklas i de flesta fall vidare. Vissa fakta är också viktigare än andra men kanske inte står explicit i registren som Stig K även påpekar i följande text i kapitlet ”Två av flygets ”höjdare” nödlandade vid Aspanäs”:

Berättelsen är mycket bra men jag vill bara lägga ut två ”textcitat” om att väsentliga fakta ofta saknas i de dokument historiker försöker tolka respektive deras inriktning på själva flygmaskinerna och deras administrativa data,  men det var då praktiskt att skanna hela sidan.

(På köpet: Medresenären Henry Söderberg vid denna händelse i augusti 1957 var en internationellt känd luftfartsjurist och senare hög chef inom SAS. Han var för övrigt även specialist på Emanuel Swedenborgs flygapparat samt även, kanske mer primärt, på dennes andliga läror. Under VK2 gjorde han uppskattade  humanitära insatser inom KFUM:s ram bland de allierade flygplanbesättningar som satt i tyska fångläger. Se även här och här. Gideon ”Gidde” Karlsson var en central person inom tidigt svenskt segelflyg och nådde en hög position inom Luftfartsverket, men dog relativt ung av en hjärtumör 1972. Han var då på ett ICAO-uppdrag i Mellanöstern/Afrika. Som Kernell nämner hade Gidde varit med och flugit i F 19 under finska vinterkriget.)

Sudden, som återigen har fått ihop en text som inte tog vägen riktigt dit han hade tänkt sig

P S. Tranås må ha saknat systembolag, men där finns en livaktig hembygdsförening. Stig Kernells bok ”Vingar över Tranås” är utgiven av denna förening som även har producerat filmer, inte bara den ovan nämnda där Kernell berättar flyghistoria, utan jag upptäckte alldeles nyss även en filmad intervju med Torsten Scheutz (två avsnitt som nås via  http://www.youtube.com/watch?v=mCTp6yvfvqE , det första avsnittet. Har tagits bort men 2014-04-13 fann jag https://www.youtube.com/watch?v=HgrdV7K2bYE som jag tror är identisk). Den är inspelad 28 oktober 1993, alltså då Scheutz var ca 84 år gammal. Han karakteriseras här som ”Äventyraren, Flygaren och Tidningsmannen”. Den handlar inte så mycket om flyg, men man får se några bokomslag som kanske väcker minnen hos några. Intervjun ger en bra bild av vad han sysslat med i livet.

P P S. Det ger förstås en särskild känsla när man på FV-museet ser Safiren Tp 91:an (den finns väl kvar?) och inser att det är samma maskin som var med om händelsen Kernell berättar om augusti 1957. Jag förstår ju därför fascinationen vid flygplan-identiteter och ”äkthet” – men man måste veta litet mer också. Jag kommer att tänka på polarfararna som var isolerade en vinter och ”rationaliserade” berättandet av roliga historier och vitsar genom att ge varje berättelse ett nummer. Någon sa ”nummer 17” och alla brast i gapskratt. Sägs det. Hur mycket flyghistoria finns inte gömd i SFF-forumets civilflygregister-avdelning!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: