Skrivet av: Sudden | 2011/05/06

Ett besök i Norrtälje och en lysande AGA flygfyr

I måndags 2 maj besökte jag Norrtälje. En gammal bekant, Krister Karling, f d Saab-aerodynamiker m m, hade via en artikel i SFT och Bo Justussons sajt om de optiska flygfyrarna erfarit att varje första måndagkväll i månaden skulle fyren lysa, och föreslog i ett mail att vi kanske skulle ta oss dit. Jag tvekade länge, det är faktiskt rätt långt från Handen söder om Stockholm och jag har numera även svårt att gå längre sträckor när jag väl är på plats.

Det blev också nästan 25 mil totalt med litet extra kringelikrokande. Åke Janssons DC-3 9Q-CUK glänste vårfin i eftermiddagssolen i Vallentuna men jag tog ingen bild. Då hade några få kilometer på Essingeleden tagit hela 1½ timme! (Hade MP fått igenom sitt krav på trängselavgift även på Essingeleden hade jag åkt rakt genom stan och möjligen orsakat trängsel men vunnit tid! Snålheten bedrar visheten sägs det. Att det sedan finns dem som inte vill bygga ”Förbifart Stockholm” är milt sagt häpnadsväckande.)

Bo J sökte information om gångna tiders flygfyrar för främst postflyget på vissa sträckor i landet på SFF forum och flera personer gav då bidrag, bl a Kent Schram, Christian S, Lars Henriksson och jag själv. Bo J:s sajt är nu ett imponerande verk men den nämns inte i den i sig välskrivna lilla SFT-artikeln i nr 2/2011. Kanske finns en ytterligare artikel i något nummer?

Jag var trots allt framme i god tid, och stapplade försiktigt runt på de sluttande och glasbeströdda berghällarna kring det gamla vattentornet ovanpå vilket fyren står. Men noterade med glädje att ändringen i min medicinering nyligen gjorde att jag nu orkar märkbart mer:

Mobilmasten hade vuxit avsevärt på de 4 år som gått sedan jag var där sist. Det var kallt och blåsigt. Serveringen Bergstugan intill hade fått ny ägare som visade hur han låtit göra om stället som nu fått namnet ”Kontrast”. Han var av en gammal Norrtälje-släkt och visade mig gamla tidningsklipp där jag bl a upptäckte en bild från vattentornets byggande 1915-16:

Notera i bildtexten att det sägs att fyren kan ha väglett ”fientliga” bombplan och en kväll i februari 1944 föll ryska bomber inte bara i Eriksdal på södra Södermalm utan även på flera andra ställen, bl a i skärgården någon mil eller två sydost om Norrtälje. Se exempelvis Wikipedia här och notera att det finns olika teorier varför bomberna föll. Själv tror jag man ville göra sig av med bomberna när man insåg att man inte kom åt målet i Finland. Men det finns mer konstfärdiga teorier. Det är litet som med ubåtarna…

En bild till:

Jag for så runt litet i Norrtälje med omgivningar. Mycket vägarbete var på gång och jag fick misstanken att man inte kunnat bestämma sig för hur man vill ha det! Jag letade förgäves efter det ”nya” flygfältet Mellingeholm där Roslagens flygklubb håller till sedan 1992. Då hade det anrika fältet som började anläggas i mitten av 30-talet och kom i bruk på hösten 1939, och där Björkvallsflyg, Skandinaviska Aero, Kartverket, Flygtjänst m fl en gång höll till, varit nedlagt sedan några år. Däremot kunde jag konstatera att den gamla hangaren fortfarande finns kvar. Den ligger i anslutning till ”Sportcentrum”. Väggen/hangarporten består fortfarande av segment som går på räls. Dessa hänger väl också på hjul i överkanten, och jag minns från en annan hangar att segmenten ibland spårade ur.

När det började bli dags för att fyren skulle tändas for jag upp på berget igen varifrån man har en fin utsikt. Det hade varit helt folktomt och tyst på industrimuseet Pythagoras nedanför berget som har svarat för renoveringen av fyren, även om åtskilliga parkerade bilar antydde att det nog pågick någon samvaro djupt inne i lokalerna men det fanns ingen avslöjande belysning. I kvällsmörkret uppe vid Bergstugan kommer en figur emot mig – det är Krister! Så småningom tar vi oss ned till Pythagoras igen och träffar då folk, och man sätter igång fyren genom ett SMS-meddelande. Här nedan filmar Krister fyren och du kan se resultatet här om du loggar in på Facebook (hoppas jag).

Jag tog också några videobilder, ca 20 sekunder vardera, och de nås härifrån. På både Kristers och åtminstone ett av mina klipp kan se hur fyren vid vart tredje varv eller så, gör en oscillerande rörelse i den riktning varifrån fyren normalt anflygs. Det blir ungefär som vid en typ av gammal radiofyr ”radio-range” som gav morsetecknet A eller N (kort-lång resp. lång-kort), beroende på vilken sida av färdlinjen man låg. Låg man rätt, blev det tre korta blänk. Detta visas i denna annons från AGA 1934:

Jag såg i en bok om Norrtäljefältet av Iwan ”Pimpo” Norrman (ISSN 1402-5280) att fyren tändes fredagen 24 juli 1942, men frågan var om den då inte varit igång sedan många år, troligen sedan 1935, men varit släckt de första beredskapsåren. Bo Justusson skriver utförligt om Norrtäljefyren och dess renovering här, med många bilder och även dokumentation.

Mycket mer finns att berätta om Norrtäljes flyghistoria men det får bli senare.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: