Skrivet av: Sudden | 2011/05/09

Några läs- och lyssningstips, en talande AGA flygfyr, bildtidningen Se, Magnus Gerne, diverse

(Tillägg 11 maj i punkten om incidenten Sukhoi Su-15/Viggen.)

Det finns mycket på webben numera och att ge webbtips i SFT:s ”Nätkassen” kändes med tiden allt mer onödigt. Jag strövar dock  fortfarande runt på webben och kan som ni märker inte låta bli att länka till mina fynd. Statistik från WordPress verkar visa att inte så många bryr sig om länkarna och illustrationerna. Min text är väl förståelig/tillräcklig i sig – eller ointressant. Länkning fyller samma funktion som notapparaten i mer seriösa publikationer. Samtidigt kan ju länkarna dra iväg från textens ämne.  Men de har ofta roat mig även om jag inser att kanske inte alla andra är så roade.

Nu till tipsen: Jag ser att SR för snart 3 veckor sedan i P3 gav en dokumentär om Biafra och C G von Rosen. Den fanns kvar i morse, och jag har sparat den stora filen för att kunna lyssna senare. Dessa dokumentärer brukar få lovord. Det står inte mycket i SFF Kronologi i detta ämne, men Fredric Lagerquist har skrivit mycket i ämnet och en del finns på hans blogg. I min bokhylla finns visserligen denna debattbok på 100 sidor men när jag härom året öppnade den orkade jag bara inte…  Men jag är så pass gammal att jag minns en del av all den ”impact” han gjort genom åren, långt innan Biafra-krisen. Flygningen Bromma-Addis Abeba, hans verksamhet i Etiopien, hans tjänst i Transair m m.

Hans Jakobsson har nu fått igång sin nya blogg, ”allt det andra”. Den är mer personlig än ”Viking Tails” och skall inte handla primärt om flyg, men Hasse har här ett fylligt inlägg om U-137 och ”fritagningsförsöket” där det finns mycket kring Viggen. Hans framställning utgår från en nyutkommen bok av Mikael Holmström , ”Den dolda alliansen” som jag inte läst. Däremot har jag genom åren läst många texter kring ubåts-kränkningarna och det är ingen uppmuntrande läsning. Jag har tappat förtroendet för vissa personer; no names. Det handlar nog inte sällan om försök att rädda sin heder.

Återigen, jag är så pass gammal så jag själv minns – och också glömt – hur det var. Vad mina kamrater på jobbet (televerket i Farsta, ca 25 km från Hårsfjärden) och jag sa, hade mer med läggning och inställning att göra än med mediernas och Marinens uppgifter. Det är ju onekligen skönt att få bli upprörd ibland. Skämtare klistrade upp tidtabeller för ”Röda Stjärnan-linjen” med ankomst- och avgångstider för de olika bryggorna i skärgården. Visst var jag under decennier förbryllad över vad vår ”alliansfrihet” egentligen innebar, och inte sades det öppet att vi räknade med hjälp från NATO. De militära kraven på sekretess har ju sina konsekvenser; myter och misstro sprids lättare. Utrikespolitik är ju också ett litet obskyrt område.

Jag var på 60-talet krigsplacerad på Sörmlandskusten och jag minns från en repövning ett exempel på närgånget och nästan skrattretande öppet (och formellt OK) sovjetiskt intresse för våra övningar och jag tröstade mig med att om man använde ubåtar eller inte gjorde ingen större skillnad.

Det finns förresten i de två senaste SFT (nr 1 och 2/2011) en artikel med genmäle om en incident i juli 1985 över Östersjön med en Viggen och en Flagon (som i sina försök att hänga med Viggen-planet flög ned i vattnet), där den då aktuelle Flygvapenchefen i ett brev i 2/2011 ”vill förtydliga sig” eller vad jag skall säga. (Ytterligare information om den f d FV-chefens reaktion samt själva händelsen finns i Fredric Lagerquists blogg här. Tja, Expressens skildring är ju inte så precis, men det var ju mycket vi (och journalisterna) inte fick veta på den tiden… Kommer också att tänka på ett känt citat ”Det skall f-n vara teaterdirektör”. Samma gäller väl chefer i allmänhet. …) Han syns förresten på denna bild som jag tog vid Femörehuvud hösten 2009. Man ser också Lars Hansson (nyligen avliden läste jag) som också syntes litet med ”ubåtsskriverier” i DN då det begav sig. Han basade ”på min tid” för försvaret kring Bråviken:

Artikeln i SFT 1/2011 om mötet Viggen-Flagon visade vilket allvar det var då 1985. Samma allvar skymtar i en välskriven artikel ”Förhindra fritagning av grundstött sovjetisk ubåt U-137  i ”Ikaros” 2010 av Leif Åström, som var divisionschef för F 6 andra division när det begav sig. Man får ju vara tacksam att ryssarna inte gjorde något väsen av Viggen-Flagon-incidenten och att allt gick väl även med Filip Blås insats men det är onekligen spännande läsning Åström bjuder på. Mera lättsamt beskriver då Bjarne Darwall Gåsefjärds-incidenten i sin bok ”Luftens dirigenter”. Den känns på något sätt mer ärligt äkta.

Hans Jakobssons blogg innehåller även en väl skriven och illustrerad artikel om Katarinabergets skyddsrum under Södermalm. Jag kommer att tänka på s k ”urban exploration”, en slags ”modern hembygdskunskap”. Hasse tipsar bl a om denna sajt med fina bilder kring platser, byggnader, lokaler, fordon m m. Så finns förstås Jan Jörnmarks sajt ”Övergivna platser” som även leder till ett diskussionsforum i ämnet. Mycket finns det.

Jag fann vid mitt letande efter något vad det nu var en nostalgisajt om gamla bilar och speciellt bilbärgning.

I Chefsingenjörens blogg får vi flygnördar med inga eller bara några hundra timmar bakom spaken veta litet om hur det exempelvis var att flyga en Viggen och vad som skiljde den från andra plan, den speciella landnings- och bromstekniken exempelvis (och nackdelar med NATO-flygets bromskrokar). Han bjuder på en mängd minnen från sin nyligen avslutade tid i Flygvapnet och då inte bara de ”rent flygiska”. Han och hans läsare kommenterar även sakkunnigt dagaktuella konflikter (inkl. de inom Försvarsmakten). Han skriver om helikoptrarna vid bin-Ladin-räden och vad det kan ha varit för speciellt med dem, det problematiska läget i Libyen och inte minst Afghanistan, m m. Militärt och civilt flyg; han kan sina saker denne man som nyligen lämnat Försvarsmakten för en annan anställning vilket väl något kommer att påverka innehållet och åsikterna.

Jag kommer nog att rapportera mer i ett kommande inlägg från Norrtälje men det fanns inte bara lysande radiofyrar från AGA, det fanns talande radiofyrar också. Här en bild från den artikel i Ett år i luften jag länkar till, säkert från en AGA-broschyr. Jag undrar om det är Magnus Gerne (se nedan) som tecknat, stilen tyder litet på det tycker jag.

De kom tydligen att användas inom Flygvapnet (Talfyr 301). En bra pedagogisk text om dess funktion och även andra navigeringssystem finns här. Civilt/internationellt (även USAF, NATO) blev det dock VOR som ersatte äldre typer av radiofyrar på besvärliga lägre frekvensband. AGA gjorde mycket flygavionik en gång och namnet är ju förknippat även med hemelektronik.

Jag berättade att i Bergstugan i Norrtälje hade jag vid ett tidigare besök fotograferat av sidor i några veckotidningar, bl a då bildtidningen ”Se” .  Här dock först en bild från Året Runt:

I ”Se” finns ett utförligt bildreportage om SAS/ABA problem med avskedanden och annat när SAS rullade igång på det sena 40-talet. Tyvärr är mina avplåtningar tekniskt dåliga men jag har ändå lagt ut två sidor som jag tror är från 1948. Här får vi bl a se exempel på Magnus Gernes illustrationskonst. Lägg också märke till en senare berömd fotograf, Lennart Nilsson!

Television fick ju på 50-talet en enorm lockelse och förser fortfarande tryckta medier med mycket stoff. Denna Gerne-illustration visar hur intressant det var var ”TV-kändisarna” satt, vilket var i ofta ganska slitna baracker på A 1-området. Nog väcker många namn minnen hos oss äldre!

Sudden, som sällan ser på TV numera

Annonser

Responses

  1. Magnus Gerne var sannerligen en duktig illustratör; han gjorde ju även den utmärkta sprängskiss på Katarinaberget som jag lånat till min bloggartikel för vilken jag ödmjukt tackar för länkningen till.

    Sedan jag lade ut U137-historien så har jag varit i Karlskrona och fotograferat både skärgården och Marinmuseums specialutställning ”Ytspänning”. Artikel och bilder från detta kommer om ett tag, bland utställningsföremålen fanns bl a en båtsmössa som tillhört en av sjömännen på U137.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: