Skrivet av: Sudden | 2011/05/16

Digitala lamentationer

För ett par dagar kom det upp på min PC-skärm en ”uppmaning” att installera Microsoft Explorer 9. Godtrogen som jag är antog jag det var ett ärligt förslag. Jag kan inte avgöra om sådana förslag är äkta eller inte men har slutat bekymra mig. Jag hade visserligen ett svagt minne att min datakonsult sagt att någon Microsoft-produkt med versionsnummer 9 var inte å bra som nr 8, men det var för så länge sedan att den nya versionen borde ha blivit avlusad.

Själv har jag aldrig riktigt lärt mig vad som är vad av Microsoft, Explorer, Windows, Vista m m (finns MS-DOS kvar?) men jag lät IE9 bli installerat och blev skräckslagen! Alla mina gamla vanliga kära verktyg (lister upptill med bokmärken och andra knappar och tablåer) var helt borta. Ja det såg litet ut som Google Chrome som min konsult f ö tycker är mycket bättre än Explorer men som jag aldrig begripit mig på. Jag skrev nu ett desperat mail till honom, ”vad gör man?” Nå, så lugnade jag mig, lyckades återfinna ”favoriterna”. De gick att komma åt men bökigt var det. Sedan gick jag in på en informationssida ”kom igång med IE9” och för en gångs skull var detta en användbar sida. Det gick också att få fram ett skärmutseende som vad gäller manövrering är tillräckligt likt det gamla. Visserligen sitter en ofta använd knapp uppe till vänster och inte till höger men det går väl det också.

Det funkar alltså, men det verkar märkas vissa skillnader, även om jag inte vet vad som beror på uppgraderingen och vad som kan ha andra orsaker. Bl a tycks skapandet av bloggtexten gå långsammare. I princip är det väl så att varje tangenttryckning kilar över Atlanten innan resultatet så skickas tillbaka. Knappar jag för snabbt verkar vissa tryckningar (inte minst bokstäver i den avsedda texten) inte registreras och senare obegripliga stavfel uppstår (trycker jag inte hårt nog på tangenterna eller vad är det?). Problemet fanns förut men verkar nu ha blivit värre. När jag nu för skojs skull testar att köra via Google Chrome förefaller problemet mindre där. (Jag måste erkänna att jag fortfarande tittar på tangenterna när jag skriver och inte på skärmen.)

Nå, det är på sätt och vis lugnande att även andra har problem. Sina problem:

Det är ju irriterande när man inte vet om man skall svara ja eller nej på en fråga som dyker upp. Men här får man i alla fall ett gott råd i saken; strunta i vad datorn säger! Uttrycket ”köra script” har förresten alltid irriterat mig. Jag vet numera ungefär vad det betyder men det måste finnas bättre ord när man skriver för icke-programmerare. Behöver jag förresten säga att jag fann detta ganska gamla söksystem på biblioteket litet ”knöligt”.  IT-produkterna har faktiskt blivit mer lättfattliga allteftersom åren gått.

Jag är inte heller obekant med användandet av CTRL+ALT+DEL som fortfarande behövs, nu i Windows Vista kopplat till en ”aktivitetshanterare” med diverse visuella och andra excesser. Här andra, äldre lösningar:

(Jag har ännu inte lärt mig att placera bilder bredvid varandra och då få efterföljande text att hamna nedanför.)

En annan IT-vardagsgrej är bankomaten. Med ”Bankomat” menar jag en uttagsautomat av ett visst slag (och färg; för mig är Bankomat ett varumärke ) men ordet kan idag (enligt Wikipedia) inte sällan avse vilken pengauttagsautomat som helst. Nå, nu när korten har fått chips skall de (ibland tror jag) vändas annorlunda, ibland inte. Anvisningen om hur kortet skall vara vänt (normalt ”upp och ned” enligt de världsvana) verkar dock inte ha ändrats. Det blev några missade uttagsförsök innan jag kom på knepet. Jag fick också en chans hjälpa en kund före mig med ”knepet”. Rätt dåligt av bankerna att inte informera om detta. Eller har de gjort det någonstans?

Sådana anvisningar förefaller vara något typiskt svenskt, och utomlands saknades de vad jag minns. Men det var länge sedan jag var utomlands.

Min bensinmack bytte för något år sedan kortbetalnings-terminal med en ”upplysande” bild om kortets (nya) vändning som jag först tolkade som att jag skulle knäcka kortet i ett skarpt veck litet snett över. Men så kunde det ju knappast vara. Jag frågade en annan kund för säkerhets skull.

(Jag försökte på webben hitta något om hur kortet skulle vändas men fann just bara detta som visar att jag inte är ensam att ha problem. Dock fann jag instruktioner för butiksbetalterminaler som visade hur många svåra alternativ en kassörska kan ställas inför. Jag förstod att om kunden vänder kortet fel är det ett högst obetydligt problem i det stora sammanhanget…)

En gång för länge sedan när jag vistades i Göteborg (Käringberget) åkte jag aldrig spårvagn för jag visste inte hur jag skulle vika stämplingsremsan. Den skulle visst ”vikas på längden” men det verkade ju fånigt.)

Jag har lyckats programmera om min cykeldator; batteriet hade somnat in. Lyckligtvis hittade jag bruksanvisningen och efter en halvtimmes hård knappnings-kamp och läsande/bläddrande i en 8-språkig ynka liten instruktion verkade allt funka. Satte så datorn på plats i sin lilla snäpphållare på styret och snurrade på framhjulet. Inget hände… Efter många minuters förtvivlan upptäckte jag att det var möjligt att placera datordosan bakvänt i hållaren som har kontaktbleck för givaren på framgaffeln/hjulet! Jag hade lossat hållaren och så råkat vända den ett halvt varv fel!

Även hårdvara kan alltså krångla!

Bruksanvisningen är ambitiöst gjord av Sigmasport men studerar man den närmare märker man många ”slarvfel” och särskilt pedagogisk är den inte. Man går igenom inställning för inställning med några rader på vart och ett av de åtta språken, så man får därför bläddra friskt eftersom sidorna är små men många. Man märker ofta att vad som sägs ibland skiljer mellan språken och att översättningen inte alltid baserats på ett originalspråk utan verkar ha skett via en översatt text och att därvid fel har fortplantats. I exemplet nedan tycker jag mig märka att den norska och danska texten utgår från olika källor; i varje fall skiljer de sig åt i detaljer:

(Jag fann på webben vad jag tror är en ”piratbruksanvisning” för min cykeldator som vid en hastig titt verkar mycket enklare att förstå. Här får jag därtill en förklaring till varför man kan programmera för två olika hjulstorlekar. I och för sig hade jag ju anat det men här sägs det explicit; behövs inte många ord. Original-bruksanvisningen innehåller mycket av ”goddag yxskaft”. Särskilt roas jag av tipset om att om datorn visar fel fart och distans kan det beror på man råkat sätta två givare på framhjulet!)

Ibland kan man genom att läsa bruksanvisningar på något ytterligare språk bättre förstå vad tillverkaren försöker förklara. Det knepet tog jag till för min VCR men jag fick ändå inte riktigt klart för mig detta med kanaler, kanalplatser och specialkanaler. En f d TV-konstruktör har berättat mig att man en gång köpte en konkurrents TV-mottagare i syfte att studera hur denne hade lyckats ordna kanalinställnings-proceduren. Man ansåg sig inte utan viss rätt vara rätt kunniga på området, men man lyckades inte ställa in mottagaren utan att konsultera bruksanvisningen!

Berglins i SvD  har träffande belyst problemet:

Visserligen har situation blivit bättre i och med att meny-system har införts; exemplet ovan om TV-konstruktörernas problem är från mitten av det primitiva 80-talet. Men inte alltid hjälper dessa menyer. Jag stjäl ytterligare  en bild från Berglins:

Sudden

Responses

  1. Stanley Hooker once wrote a book called ”Not much of an engineer.” When I read your lamentations, I can’t help but thinking of that book. 🙂

    Gilla


Kommentera

Kategorier

