Skrivet av: Sudden | 2011/05/18

Mer om det digitala – inte bara lamentationer

En bloggläsare har hört av sig i ett mail om ditten och datten – det verkar bli ett bra oliv-år i år –  samt lätt retoriskt undrat vad en ”cykeldator” är. Han skrev också om det lilla räkneverk som man i vår ungdom kunde montera vid framhjulsaxeln på sin cykel och som sedan med hjälp av en pigg fäst på en eker stegade fram för varje hjulvarv.

Precis! Jag minns den också. Efter mycket trevligt googlande där jag förstås hittade en mängd annat fann jag äntligen detta osålda exemplar här:

När jag så fick veta produktnamnet var det lätt att hitta mer om denna grej, exempelvis detta.

Jag aldrig fick den aldrig att fungera i längden. ”Piggen” var svår att få att träffa rätt på det ”tandhjul” som satt på räknaren; det ”gjorde ont i hela kroppen” när man hörde hur omild kontakten var. Som många vet tillverkade även Lucas elmateriel för bilar och blev känt för att ha uppfunnit mörkret. Påstås det. Engelska företag i fordonsbranschen hade under en tid ett mycket dåligt rykte.

Vad jag förstår fick man själv räkna om avläsningen till distans. Det är en slags ”odometer”, ett ord skapat från grekiskan helt enkelt betydande vägmätare. Redan de gamla kineserna hade sådana.

Vad gäller vägmätare fanns ju sådana på varje bilinstrumentbräda som förstås fordons-restauratörer ibland får fixa till. Och här är ett drev som alldeles säkert satt vid framhjulsnavet på min Nymans Saxoped med en roterande wire upp till VDO hastighets-  och vägmätaren i strålkastarhuset. (Funkade inte hastighetsmätaren förresten med hjälp av virvelströmmar och spiralfjädrar, knappast några exakta fenomen känns det som.)

En annan trevlig sajt om gamla cyklar jag fann var denna.

Jag läste att det fanns cykeldatorer som även hade en höjdmätare. Det är nog mycket man kan be en sådan dator räkna ut, och så kan man nog koppla den till andra anordningar som pulsräknare, termometer och kanske GPS. Fast har man GPS behöver man ”egentligen” inte mäta något via hjulet.

Min läsare var förresten mycket nöjd med sin TomTom GPS när han var ute och åkte bil. Han hittar med hjälp av den alltid den bästa vägen, ja vägar han inte ens visste fanns. Vilket erinrar mig om en tidningsartikel om några norrmän som besökt ”mörkaste Dalsland” och planerade sin färdväg baserat på en genväg som fanns på GPS-kartan men inte i verkligheten. Det blev till att köra rätt långt för att till sist komma fram… Här ett annat exempel på tilltro till sin GPS, naturligtvis är det sant..

(En gång la jag ned mycket möda på att beskriva bilvägen hem till mig i ett mail till en kommande besökare; markerade färdvägen på en karta m m. Handen ligger avigt till för de flesta som kommer från landsorten och vår grannkommun – no name – verkar inte road av att hjälpa oss och våra gäster med en modern väg. Men min gäst ville testa sin nya GPS som hänvisade till en helt annan väg. Mycket längre men onekligen av högre kvalitet och säkerhet och nästan lika snabb.)

Som gammal orienterare är jag ju van vid kartor med skala 1:5000 och liknande men kartor för GPS är det ibland problem med. Dyra därtill. Sägs det. (Jag följer inte med i ”branschen”.) När jag fyllde 70 för ett par år sedan fick jag en GPS av mina söner att användas vid geocaching.  Geocaching är en mycket trevlig sysselsättning, trevlig på många olika sätt och det finns gott om gömmor. Kolla hur det är i dina nejder! Tyvärr är jag för tjock och klumpig och har för litet mellan öronen för att hitta så många gömmor (”cache”). Bruksanvisningen är därtill en katastrof, trots att det handlar om ett känt fabrikat.

Här kan man se ett exempel på hur jag irrat omkring. Det är nog en kombination av bristande tankeförmåga samt det faktum att GPS-signalerna kan ”vifta” litet om det finns träd i närheten eller satelliterna står litet olyckligt:

Jag tror att denna gång gav jag upp. Vid ett senare besök har jag hittat gömman.

Min äldste son och hans son (kända som ”Sundins”) är sedan några år ivriga geocachare, men har man inte har någon karta utan bara får sifferdata om riktning och avstånd så kan det bli knas som man kan läsa nedan. FTF betyder ”First Time Found” och Mr Pettifogger är en av de främsta cache-gömmarna i våra trakter så det är klart att min son blev ivrig:

{*FTF*} 23:53 På väg hem från två andra cacher av Mr Pettifogger i Häringe så plingar det till i mobilen i höjd med Farsta. En ny cache i Sandemar! Bara att vända.

Efter parkering vid de angivna koordinaterna så gör jag som alltid i FTF-lägen. Dvs rusar i GPS-pilens riktning – efter 100 m så blir det väldigt blött och jag inser att det är dags att tänka om. Läser cache beskrivningen och åter till parkeringen. Tar nu rätt stig som efter ett par meter bjuder på en infotavla som jag borde läst lite noggrannare än vad jag gjorde. Följer stigen länge och när det sen är dags att välja väg så väljer jag på nytt den som har kortast väg till cachen. Så här efteråt så inser jag att det finns smartare vägar – den som jag tog på tillbakavägen till exempel.

Hursomhelst så följer en spännande och fin promenad i skymningen och till slut kan jag öppna en tom loggbok! Tur att det fanns ett ätbart FTF-pris – det kom väl på sin plats eftersom jag var rätt mör efter kvällens ôvningar. Mumsade i mig FTF-priset och beundrade utsikten.

Tack!

Texten är ur loggboken för denna naturskönt belägna gömma # GC1VGF3 och i denna loggbok kan man förresten även se min notering från mitt eget besök. Jag tog då också några bilder:

Man har som man ser här ovan och i gömmans album en fin utsikt över de vatten där under beredskapen man kunde se sjöflygplanen från den bas som F 2 hade på Gålö, och där bl a T2:or (Heinkel He 115) fanns förlagda. Se Lars Henriksson webbsajt.

Här nedan kan man se hur jag angrep gömman. Min son kom i sin iver in i de blötmarker som omger den rest av Svärdsnäsviken som så träffande kallas ”Pottan”:

Sudden, som konstaterar att siffror, ”digits”,  inte alltid är uppbyggda av ”ettor och nollor” utan det finns ”verkliga siffror” också

Kommentera

Kategorier

