Skrivet av: Sudden | 2011/05/26

Lamentationer och annat kring GPS, andra ny tele- och IT-tjänster samt litet kring en viss ubåt

När jag börjar skriva på detta inlägg strax efter midnatt har SR P2 inte fått ordning på sitt nyss startade musikprogram ”Notturno”. Fragment av musik hörs och typiska digitala fel. Ännu efter 13 minuter har ingen hallåman trätt fram och beklagat eländet. Några minuter senare börjar det hela dock rulla stadigt, men ingen IRL (=verklig, närvarande) röst träder fram.

En gång i tiden blev det riksdagsdebatt när det hade blivit några minuters avbrott i radion. Tänkt om den lede fi passat på att anfalla! I dag bryr sig ingen.

Glada räknenissar har drabbat många verksamheter i vårt land svårt, så även vår public broadcasting. Man har bl a hoppats mycket på digitaltekniken och andra tekniska moderniteter. Inga tekniker behövs, programfolket kan fixa mycket själva o s v. En ”rationalisering” som fick duktiga programmakare att hoppa av; Maud Adams-Ray exempelvis.

Jag minns hur vi ingenjörer på 80-talet trosvisst predikade att med digital teknik skulle allt bli korrekt och perfekt (eller också blev det ingenting alls). Man kunde exempelvis kopiera i all oändlighet, utan kvalitetförlust mellan generationerna. Men i takt med att systemen blev mer avancerade och komplexa, uppträdde allt mer ”sofistikerade” felmoder. Nu är det som på den analoga tiden samt med några nya slag av knas. Så ett visst ansvar har vi ingenjörer.

Men folk verkar nöjda med mobiltelefonin och de alltmer avancerade ”smart phones”  som närmar sig en ren dator. Iphone och vad de heter. Min datakonsult och geocaching-entusiast visade härom kvällen sin senaste ”mobiltelefon” som hade GPS i sig, och där fanns förnämliga kartor och själva mobilsystemet i sig kunde med bara ca 10-20 meter fel visa var han befann sig! På min fråga om höjdvisning baserad på GPS menade han att det nog fanns apparater som vägde samman GPS-plats/höjdberäkningen med det värde en separat lufttrycksensor gav. En sådan är stor som ett litet medicinpiller. Här är litet mer allmänt om höjdmätare hos Wikipedia.

Efter denna demonstration av en intelligent mobil skall jag väl egentligen inte uttala mig mer om modern teknik för det är så mycket jag inte vet. Vad jag en gång lärt mig är ”nästan omöjligt” att åstadkomma är i dag något helt naturligt för en 11-åring. Han är ovetande om de decennier av avancerad utvecklingsverksamhet på olika teknikområden som krävts.

Egentligen är jag inte nyfiken på ny teknik. Jag är mer som stinsen på semester: ”Där går ett tåg men det struntar jag i.” Det är ofta en lättnad att inte behöva försöka begripa vissa saker längre. Samtidigt går man ju miste om en hel del matnyttigheter.

Skall man få veta höjden över havet med GPS måste mottagaren veta havsytans nivå relativt jordens centrum på den aktuella platsen (om ni förstår vad jag menar). Det är nämligen så att ”havsytan inte är jämn”, utan det finns lokala höjdvariationer i havsytan beroende på att jordens inre inte är homogent. Att tyngdkraften är större på en del ställen än andra vet man sedan länge. Hur och om detta ändrar sig med tiden med den smälta magman vet jag inte men denna artikel kanske kan vara av intresse. Det verkar svårt att skapa en databas att ha i GPS-mottagarna som beskriver vårt ”klots” komplicerade form men antagligen har man gjort någon kompromiss. Jag har inte läst artikeln jag länkar till så noga. En litet enklare framställning av det hela finns här (obs! en ganska gammal text). ”In any case, it is extremely unwise to overly depend on the altitude readout of  a GPS. Those who use GPS altitude to aid in landing their small plane should have their insurance policies paid up at all times.”

Jag vet inte hur dagens småflygare navigerar men under mitt googlande fann jag en GPS-loggning av en flygning hur GPS funkade (inte minst i höjdled) i denna tråd (i slutet av tråden). Man kan följa flygningen uppspelad i tiden, tänk vad man kan göra med IT. (Man noterar också att sajten ”Flygfyren” är igång igen.) Egentligen var jag intresserad av om man kunde använda GPS för att styra en variometer, segelflygarens heliga rättesnöre, och jag var tydligen inte ensam om dessa funderingar som är trådens primära ämne.

Här är ett exempel på ett slags flyginstrument ; jag begriper inte mycket. Tänk vad som finns i dag! Förr fick flygarna klara sig med enklare hjälpmedel när man navigerade: Här sitter en trafikledare vid sin manuella VHF-pejl med vars hjälp han ger en pilot uppgift om vilken bäring han har till flygfältet (QDM, ”QD-magen” till skillnad från den motsatta bäringen QDR, ”QD-ryggen”). Mannen är C G Rydelius som omnämndes i en tidigare bloggpost om hur han med sin S 5 Hansa 1940 vid färd från Norrtälje kom långt norrut upp i Norge och inte var i Alingsås-trakten som navigatören trodde. Navigering är svårt…. Marinflygare vid F 2 under beredskapen, sedan flygledare på Torslanda och flygplatschef i Jönköping som var ett svårt fält. Se mer här.

Det går alltså att göra mycket behändiga ”barometrar” idag. Även vad gäller gyron har mycket hänt med hjälp av piezoelektrisk teknik. Pyttesmå och pyttebilliga med många användningar i vår vardag, exempelvis i data/TV-spel (Nintendo Wii), kameror, Segway-tvåhjulingar. Ett citat någonstansifrån:

”When you think of gyroscopes today, though, especially with regard to heading information, they’re around $300,000 and are capable of accuracy of ten-thousandths of a degree per hour so that a 747 after an eleven hour flight can land where it’s supposed to land,” explained Virginia. ”Game controllers, such as what Nintendo has selected, don’t need that kind of accuracy. What they were looking for something in the area of one-tenth of a degree per second. [The IDG-600 gyro in the MotionPlus] measure up to 1500 degrees per second; it offers accuracy and full-range motion. We worked towards [a cost of] $1 per axis.”

Här två killar som spelar Nintendo Wii, ett spel där man spelar med en styrdon man håller i handen och som man ofta rör som om den vore ett bowlingklot, en tennisracket e d Här verker det handla om att tävla på motorcykel; den ene har kommit längre än den andre:

Denna TV fick ett abrupt slut när en Wii-enhet slant ur handen och råkade träffa bildskärmen. Dyrt nöje…

Gyroskop finns i djurvärlden hos insekter. Vi har väl alla förundrats över deras flygkonster och exempelvis trollsländans ryckiga men samtidigt så välkontrollerade flykt.  Det handlar om ett slags känselkroppar kallade ”halteres” på engelska, halterer eller svängkroppar på svenska: Halteres thus act as a balancing and guidance system, helping these insects to perform their fast aerobatics. In addition to providing rapid feedback to the muscles steering the wings, they also play an important role in stabilizing the head during flight. Mer läsning här om de fantastiska insekterna och vad vi kan lära av dem.

Åter till GPS och dess användning för geocaching. Jag googlade efter litet info om Gåsefjärdshändelsen och andra ubåtskränkningar och lärde mig litet mer om ”vad som egentligen hände”. Ack ja, så mycken förnumstighet och ”inside information” det finns kring denna händelse (se P S). Nå, i varje fall finns numera en geocache, en ”gömma” på Torumskär med nr GC14KFK . Där finns denna skylt (bilden lånad från denna blogg):

Den sovjetiska ubåten hördes ihållande föra oväsen av lokalbefolkningen på kvällen 27 oktober 1981, men först efter nästan ett halvt dygn hade Marinen pallrat sig dit (båtledes) för att se efter om det möjligen var sant att en ubåt stod uppkörd på ett skär som några morgontidiga fiskare observerat.

På ”min tid” var försvarsmakten minsann mer alert. Under min värnpliktstid 1963 besökte jag och några kamrater en gång Kungsholmsfortet i närheten. (Se även Wikipedia.) Det var i tjänsten i något ärende jag glömt men en fin aprilvårdag var det. Solgasset och bleket minns jag, och det var kanske avsikten med den order vi fått. Vi tog en fika på markan, och när vi skulle gå därifrån hade någon norpat min mössa som jag lagt på hatthyllan. Nå, jag klarar mig nog barhuvud tillbaka till Karlskrona tänkte jag. Men jag kom inte långt på ”gårdsplan” förrän ett vaksamt befäl upptäckte denna brist i Rikets försvar och hänvisade mig till det lokala förrådet.

Sudden

P S. Här ett citat ur loggen för cache GC14KFK som är ett exempel på vad man tro om U-137: ”Har själv legat ombord på 13 ubåtar som stridsledare och har min solklara uppfattning om varför U-137 (som HON faktiskt hette) hamnade därute. Karl Andersson, ubåts-Kalle kallad, som väl får sägas vara den största auktoriteten i sammanhanget, anser detsamma. Dålig, urusel, navigering. Parat med utrustning som var i det närmaste museial. Den som inte var trasig.Träffade politrucken Besedin härförleden, när han puffade sin bok som heter just ”Ombord U-137”. Han redogjorde för hela händelseförloppet, från det man kastade loss i basen, tills man satt på Torumaskär. Med loggboksutdrag och sjökortskopior av tracken. Spionteorin kan bara förfäktas av mindre vetande och populister.
Förlåt att jag inte kunde hålla truten om dethär, här heller, men nu är det sagt.”

Annonser

Responses

  1. Hej

    tänkte dela med mig av mina erfarenheter av GPS. I bilen kan det vara ett fantastiskt hjälpmedel. Speciellt sista biten då man ska in något okänt radhusområde eller liknande.. Men som privatperson och körande mest i bekanta trakter är det sällan jag sätter på den. Men visst har den hjälpt mig som ”närmaste bankomat eller bensinstation” tex.

    Kartorna lämnar för övrigt en hel del att önska. Vissa vägar finns inte. I Farsta strand finns gata som heter Gotlandsgatan (?)inlagd men den har aldrig funnits och fanns den så försvann den på 60-talet ( här kör vi värmlandsnamn).

    En gång skulle vi till en sommarstuga nära Taxinge slott. Vi hade adressen men blev lurade att köra runt runt runt. På den gps:en hade jag inte funktionen att man kunde se vart man kört tidigare. Då hade vi ju sett vi körde i cirklar. Men när samma mjölkpall passerats 5 X började vi fatta…..

    I köpet ingick livslång prenumeration på trafikinfo TMC från Destia. Så värdelöst att man bara flinar. Vägrarbeten som försvann för flera månader sedan kan ligga kvar. Olyckor som sker uppdateras väldigt dåligt. Nej det är radions RDS trafikfunktion som man förlitar sig på.

    Min mobil SE W995 har Gps trots en ålder på 3 år. Förvänansvärt exakt. Då jag jämfört med bilens GPS så har den varit lika exakt. Finns program för löpning etc.

    Dessutomn geotaggar den bilder med kameran. Även här blir platsen mer eller mindre exakt.

    Kommer att bli ännu bättre. De USA satelliter vi navigerar efter ligger över centrala Europa. Den nordligaste ligger över norra Tyskland. När EU snart skickar upp egna kommer den nordligaste att ligga över Kiruna. Helt annan precision ( allt enligt en representant för Garmin jag pratade med)

    Mvh Hans

    Gilla

    • Hej Hans,

      I do not know what make of GPS you have in your car. Mine is a Tomtom XL IQ Routes. I think that the first thing one has to accept is that the map you get with your GPS is the latest available at the date you buy your unit. I download revisions to my map twice a year and it is very rare that I am told that a road doesn’t exist when it is there right in front of me or that there is a road when I am facing a big forest. The road network in Portugal is improving at a fantastic rate and my Tomtom has directed me to roads that have been opened just recently. The odd roundabout is missing and my Tomtom tells me that I am well off the road but resumes its business as soon as I am through the roundabout. One has to be careful not to select the shortest way as it sometimes directs me into unpaved paths more suitable for a four wheel drive than my 27 year old Ford Escort.

      If my Tomtom directs me to a road that has been blocked because of roadwork I can ‘report’ this and I will then be redirected some other way. Other Tomtom users will benefit from my report and will, automatically, not be routed through the blocked road. This way, us Tomtom users are reporting irregularities, I avoid traffic blocks and slow moving queues. And high blood pressure.

      When you move to a new country you tend to find your way from A to B using the easiest rout. Having found that, as this works, one tends to continue using that rout from then on. Until you get your Tomtom in the car. By now my Tomtom has just about paid for itself in in saved petrol. Tools should pay for themselves or you should not have bought them in the first place.

      Another advantage I find with the Tomtom is when I am out driving in fog or when it is dark. I can see the road and cross roads in front of me considerably further up the road than what I can see myself. It is like a radar picture.

      I agree with you that having been shown the way from A to B once you do not really need the GPS again. My son is an organist, still studying at a university in Porto, and he is asked to play at Masses at various churches and to gives concerts at different Churches very regularly. In all those cases the Tomtom is a blessing as we know that it will take us to the right place and that we will be on time.

      Gilla

  2. Tänk jag kommer fortfarande i håg den dagen då pejlen togs i bruk, det var stort då och fotot ligger i en av mina lådor. Kaggens berättelse om flygningen från Norrtälje till Göteborg hörs fortfarande i mina öron, det var några dagar före Tyskarnas intåg i Norge. Han hade på känn att de inte var där de trodde att de var, så han landade sa åt spanaren att hålla maskinen igång och spände på sig skidorna som han hade med sig väl förankrade på pontonerna och skidade till ett närbeläget hus och frågade om han fick låna en telefon. Damen som öppnade talade norska och när han stod vid telefonen såg han en lapp på vilken det stod ”Gnistcertifikat”, och då förstod han att de hamnat i Norge. Sedan var det bara att ta sig ut till kusten och följa den hem

    Gilla

  3. Hej Erik.

    jag har Garmin nu men tror bestämt att jag skall titta en Tom Tom nästa gång.

    Jag kör bil en del i Västernorrland och där har jag hittat några mindre vägar som inte finns på kartan. Det konstiga var att inte ens vägen upp till Sollefteås stolthet friluftsanläggningen Hallstaberget fanns med ( var bara ett par år sedan – kanske är det åtgärdat nu). Det är alltid bra att ha en vanlig karta som komplement i bilen.

    För övrigt tror jag att bil GPS utvecklingen bara är sin linda. Det kommer att komma höglösta kartor, bilder på viktiga avfarter, ständig uppkoppling på internet. Hur ska man man hinna köra för att ta del av allt detta 🙂

    Hans

    Gilla

  4. Hej Hans,

    I have a feeling that Garmin is the leader when it comes to GPS in aviation. For us at ground level I think Tomtom takes the price.

    You ask ‘Hur ska man man hinna köra för att ta del av allt detta?’ The answer is that, if you are alone in the car you can not. Keep safe by keeping a sharp eye on the traffic around you. When I am out driving by myself I listen to the verbal directions given by ‘the lady in the Tomtom. They are very accurate and regular enough. It (she in my case) gives me an early warning in which lane I should be and when arriving at the criss road which way to go. Being in a round-about and at the point when I should leave it I am told to ‘Take the exit’. There is no need, really, to look at the screen.

    Being out on a quiet road I sometimes glance at my Tomtom and having stopped at a red traffic light I also have a chance to have a look at the screen.

    With my wife driving I can enjoy the display. It shows a lot I do not really need to know such as the name of the village I can see to the right of the road, the road numbers on the roads near me, and such general but less important information.

    My Tomtom also warns me of speed cameras well before these pick me up. Which I would be a fool to be as I get a warning if I exceed the speed limit. We do not have speed cameras in Portugal. Instead, driving through a village or in towns there are speed sensitive traffic lights. If you drive too fast they turn red and, whatever time you gained exceeding the speed limit, you loose looking at that red light. Very civilised.

    Says Erik who now listens to the lady in the Tomtom for directions and not his back-seat driving wife.

    Gilla

  5. Hej
    Jo det är extremt farligt att leka med skärmen under färd. Även jag har röster som styr mig fram till målet. Tänkte mer på extrafunktioner som nu kommer som väderleksprognoser eller nyheter. Några är kopplade till mobilen så man ser vem som ringer. Telefonboken i mobilen kommer upp i gps:en. Bosch tog fram en gps med inbyggd digital tv… Den sålde uselt och de har visst lämnat gps nu.

    Allt roliga finesser. När bilen står stilla 😉

    Gilla

  6. Hej Hasse A och Erik J (och alla andra)!

    I går 27 maj besökte jag FV-museet i Malmslätt med min kamrat Kjell som körde. Vi tog en litet längre hemväg över Askersund. Det blev nästan 60 mil totalt.

    Jag hade min GPS igång och kunde säga till Kjell att ”nu kör du vid sidan av vägen igen”. Nå, vi följde inte alltid de stora vägarna men man ser att i den grova ”baskarta” Garmin levererade ”gratis” för drygt två år sedan i sin ”Map Source” fanns inte de senaste decenniernas motorvägar genom Södermanland, Östergötland, Närke och Västmanland/Södermanland med! Ej heller ändringar hos RV 50 med bl a den fina bron över Stora Hammarssundet (från ca 1994). Allt en ganska oväsentlig sak för mig; jag använder inte min GPS för bilåkande. (Däremot en KAK bilatlas från 1975. Resandet blir mer spännande så. Nå, det är ju orts- och sevärdhetsbeskrivningarna som jag gillar. Man kan där märka hur Sverige förändrats.)

    Vår resväg (streckad) kan man se här: https://larsan13.files.wordpress.com/2011/05/110527_resa.jpg Bara hemresan är markerad i gult.

    FV-museet var fint. Jag träffade av en slump den flyghistoriker som var ansvarig för den SFF Kronologi som genom åren blivit föremål för en del sura kommentarer och missförstånd och som jag sedan rättade och förlängde. Flyghistorikerns engelska sällskap (som flyger Tiger Moth och gjorde det f f g 1948; jag ”åkte med” i denna typ först 1951; min första flygtur) märkte nog att samtalet blev litet mer livligt när vi kom in på Kronologin.

    Vägen till och från FV-museet har alltid verkat ”onödigt” krånglig. Här nedan kan man se en plott. Vi hade kunnat spara några hundra meter om vi kört genom (och stört) Malmslätt på hemfärden; vid Värö finns ett ”komplett kors”.

    Östergötland har landets största rondeller vill jag påstå. https://larsan13.files.wordpress.com/2011/05/museii_vc3a4gar.jpg

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: