Skrivet av: Sudden | 2011/05/31

En dag på Flygvapenmuseum

Min vän Kjell föreslog att han skulle ta en dag ledig och att vi kunde ta bilen till Flygvapenmuseet på Malmen (Linköping) och jag tyckte det var en bra idé. Jag hade ännu inte varit där efter nyinvigningen i juni 2010. Det senaste besöket var nog 2008 i samband med FLIT eller kanske ännu tidigare. Här det litterära FLIT-auditoriet.

Det blev en lång och innehållsrik dag, som även innefattade ett besök hos en kusin i Askersund. Ungefär 60 mil, Kjell körde. Själv orkade jag inte kuta runt i museet så det var mycket jag inte tittade närmare på. Dagens lunch i serveringen Calle C som vi började besöket med var mycket god, fint kryddad. Jag har samlat de ganska få bilder jag tog här. Det är mörkt i lokalerna och jag gjorde inga speciella ansträngningar att få bra bilder. Senare i texten kommenterar jag några av bilderna.

Interiörerna hur ett vardagsrum såg ut under Kalla krigets olika decennier skulle man nog kunnat dröja sig kvar i eller gjort en enstaka ”punktmarkering” av om man orkat, haft tid eller varit i stämning, liksom utställningen av Döderhultarens små träskulptutrer, som vi helt avstod ifrån (inte tänkte på…). Lokalerna är ju nu mycket större och det tog ett tag att få en överblick av museet.

Inträdet på 50 SEK är väl rimligt Dessutom är jag medlem i ÖFS (Östergötlands Flyghistoriska Sällskap) och gick in gratis.

Den nya avdelningen kring ”Kalla kriget” var imponerande med DC-3-vraket suggestivt uppvisat och all kringdokumentation samt med de av museets plan som placerats i denna avdelning. Catalinan och MiG-15 är äntligen under tak exempelvis. Det har nu blivit ett riktigt museum där man får veta vad Flygvapnet gjorde, vilken roll det spelade och i vilken tid det verkade. Inte bara en flygplansamling. Och visst skulle man kunna göra ett tema ”beredskapsåren” också.

I avdelningen om FV:s teknikutveckling (vad avser själva planen) i de gamla lokalerna var det ommöblerat. Några klenoder har försvunnit men några nya tillkommit, som Thulin G, ”Bryggarkärran” (tillfälligt) samt en DFS Weihe, under 40- och 50-talen det högvärdigaste segelflygplanet. Nå, planet fanns där tidigare men har nu fått en högst besynnerlig placering, stående nästan på stjärten. (Bilden är från denna bildsamling från någons besök på museet.)

Man möts först av en stor Thulin G som påminner om marinflyget under VK1 med dess neutralitetsvakt. Malmen och armeflyget var ju i begynnelsen faktiskt inte allt. Bredvid stod därtill en av Marinens Bananen-helikoptrar (Hkp 1). En HKP 4 finns i Kalla kriget-avdelningen.

Denna ”Flygbåt 15” hade bevarats på Tekniska museet i Stockholm och under de senaste åren upprustats av flyghistoriker i Tullinge (i regi av SFF/Arlandagruppen. Bläddra till sid 12 i F 18-kamraten. Den uppmärksamme kan av bilden där från Stockholms Ström och andra bilder av typen se att den modifierades med tiden, bl a vad avser sidroder, vingarnas V-form, vindrutor. I övrigt instämmer jag helt i det positiva omdömet om Peter Haventons lilla bok. Han skriver bra, även om det väl oftast är om bilar i exempelvis Nostalgia.)

När det begav sig kunde Fb 15 se ut så här. Man ser kapten Arvid Flory med hund som så ofta men utan käpp:

 Thulin G levererades först mot slutet av VK1. Sommaren 1918 havererade ett av dessa plan på Västkusten och de två ombord omkom. Jag tror att föraren Fritz Netzler skulle gått långt om han fått leva.

Synd att vi inte har någon ”Hansa” kvar. Den var i tjänst i olika versioner mellan 1921 och 1945! Jag är uppvuxen med en stor Hansa-modell hängande över telefon-bordet i vår hall i Gävle. Men det finns en gammal Hansa bevarad i museet i Vanda i Helsingfors som jag sett! Det är tydligen fortfarande trångt om saligheten i detta museum!

Tidigare har jag tipsat om en bra berättelse om ett besök på vårt flygvapenmuseum och så har jag skrivit litet själv med bl a litet om hur utställningen såg ut tidigare med mera.

Ett annat utställt plan som också restaurerats i Tullinge är vår enda Sk 5 (Heinkel He-35). Liksom Hansan en Ernst Heinkel-konstruktion. Den har en intressant historia bakom sig och ägdes ett tag av Claes Sparre, en flygingenjör vid FV som bl a dansade en underbar tango:

Planet var i mycket dåligt skick när det började rustas upp. Som gammal modellflygare slås jag av den relativt tjocka vingen (se bild i albumet).

I albumet kan man också se Bücker Bestmann, Sk 25, det första flygplan jag satt i samt A 21R med sitt ”hajgap”. Om det nu kom till någon användning. Typen var ju tyvärr ganska misslyckad. Även skymtar Breguet B1 som ju inte heller gjorde någon succé i Sverige men var en imponerande konstruktion. Här gjordes åter ett förnämligt SFF-stött restaureringsarbete vars värde är så mycket större genom att så mycket dokumenterats i Flyghistorisk Revy nr 32 för vilken Rolf Westerberg var redaktör. Här är ett smakprov; en analys av planets flygegenskaper signerad Erik Bratt. Man ser att flygförmågan var marginell i många avseenden men att planet ändå var ett stort tekniskt framsteg.

Avdelningen för Kalla kriget hade jag tyvär inte så mycket ork kvar för, varken fysiskt eller mentalt. Ambitiöst gjort är det och enligt ”modernaste rön” bland museifackmän tror jag. Kanske förekom termen ”terrorbalans”. Kalla kriget upplöstes av någon anledning, kanske genom en gemensam insikt i att det var rätt idiotiskt (den bärande principen för balansen, ”Mutually Assured Destruction”, förkortades MAD!) även om en viss amerikansk president ibland ges äran för upplösningen, och det är onekligen skönt att slippa rädslan för kärnvapen. Men de finns ju kvar i ”tillräckliga mängder”. Här en final i en känd film och här en intellektuellt sarkastisk sång från USA. Text, bakgrund m m  finns här.

I bildalbumet finns även GPS-plottar av vår resa. Sådant kan vara kul att ha som minne.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: