Skrivet av: Sudden | 2011/06/15

Om kartor, en felkörning och andra utvikningar

Man kanske skulle ge sig ut och titta på evenemang. Jag ansåg mig inte orka med veterandagen på Skå, men har kunnat se många fina bilder därifrån. Överhuvud reser jag numera mest med Google Earth. Dess bilder från Nordkap fick mig att inse att det är inte värt besväret att åka bil dit. Nordkap-udden ligger ju förresten inte på fastlandet, fusk!

I Arboga har segelflyg-VM för damer just börjat, officiell sajt här. Det är drygt 70 st startande, bland dem 4 svenska damer. Dit skulle man ju kunna åka, fast sådana tävlingar är inte så spännade att se på. Invigningen med flyguppvisning var på kvällen tisdag 14 juni.

I måndags skjutsade jag två av barnbarnen och deras mor till en plats i Saltsjö-Duvnäs för att hämta en ”longboard” som de två barnbarnen ville ha och lyckats bli först att svara på (annons på Internet). Jesper visade mig en Eniro-karta och jag kastade en hastig blick på den, det borde inte vara så svårt även om Nacka är en kommun jag inte är bekant med och som har en litet besvärlig form. Men Jesper och hans mor borde ju kunna hjälpa till. Jag svängde självklart in på motorvägen mot Saltsjöbaden i höjd med Forum Nacka, även om mamma Ulrika stilla uttryckte visst tvivel. Hon hade av brädsäljaren fått anvisningar per telefon. Men det bara måste finnas en avfart från motorvägen till ett så känt namn som Saltsjö-Duvnäs. Det första avtaget kom dock först 3,5 km för långt bort, så det blev att åka tillbaka. Vi valde då det som jag trodde var den gamla vägen (som vi skulle tagit från början).  Som bonus mötte vi en flott gammal Rolls-Royce. Fina trakter detta uj uj uj!

Det är fantastiskt vad mycket två bröder kan kivas om. Om att vara först att pröva brädan när vi kommer fram till säljaren, få sitta fram i bilen,  först att använda brädan när vi kommer hem med mera, med mera. Gråt och tandagnisslan. Jag erinrade mig om hur jobbigt det var att vara förälder.

Jag är rätt lättsinnig när det gäller att navigera fast jag vet att det man inte har i huvudet, det det får man ha i benen. Efteråt tittade jag närmare på Eniros karta och köranvisningar. Jag använder aldrig sådana skrivna anvisningar och skulle nog kört ordentligt fel. Men jag kan på kartan se att jag borde ha tagit av efter stora Saltsjöbadsavtaget. Mitt felval är grönmarkerat. Sedan undrar man ju om man kunnat ta sig fram söder om Järlasjön, det blå markeringen förbi ”Kranglan”. Sådana försök ger pensionärstillvaron litet spänning…

Men har man folk med sig som har annat i kikaren gäller det att vara säker på vägen. Jag kommer att minnas när jag i mars 1997 föreslagit en viss restaurang i Genève. ”Jag vet var den ligger” förklarade jag och så travade vi iväg till fots alla sex. Nå, den låg inte riktigt där jag trodde, Paquis-kvarteren är litet enahanda men det kunde ha blivit mycket värre och vi ser i alla fall nöjda ut .

På kartan ovan ser man Orrmossen ett par kilometer sydvästvart om Saltsjö-Duvnäs där ”Nackasändaren” står. Jag kommer att tänka på att samhället (och Hästhagen) visst hade det svårt med TV2-mottagningen (och kanske annat) en gång. Det sägs att i början av TV2-tiden var det problem för tittare nära sändaren och i Skövde var det också sådana problem om jag inte minns fel. Signalen blev alltför stark. Man fick bukt med problemet, kanske genom att reducera strålningen under horisonten genom att ”cosecant-forma” antennloben som man gör med spaningsradarantenner fast tvärtom. Ett annat problem med TV2 var också att signalen tenderade att variera när ”spiran”, den rödvita cylindern ovanpå masttoppen innanför vilken antennen satt, svajade i vinden.

Tvärsöver sjön vid Kranglan ligger Fannydal och en udde varvid jag kommer att minnas investmentbolaget ”Fannyudde” från 40-talets dagliga börsrapport i radion, läst av en kvinna med en mycket sensuell röst. Men detta ”Fannyudde” låg några kilometer västerut. Ett citat från webben om denna börsrapport: Bröderna Eriksson ärvde också faderns vana att alltid lyssna på börsrapporten på radio klockan 12.45. Då avbröts arbetet, ingen fick ens skramla med en kaffekopp./Aktieintresset, liksom pappans kombinerat med ständiga kontakter med bankens rådgivare, gav strålande resultat.  Men inget onödigt unnade de sig – och det nödvändiga var långtifrån det som förknippas med det moderna livet i Sverige. (Det blev 68 miljoner till Allmänna arvsfonden.)

Barnbarnens far visade mig härom dagen den karta han har i sin smartphone och som är en ”wiki-karta”, alltså ”en är en fri redigeringsbar karta av hela världen, den görs av folk precis som du. Openstreetmap låter dig i samarbete med andra visa, ändra på och använda geografisk data från hela världen”. (Det finns varianter exempelvis för Mountain Bike-folk, som verkar baserade på OpenStreetMap.) Han hade själv bidragit med litet om sitt grannskap, alltså Älta och Erstaviksreservatet samt en enstaka vägstump i Sörmland. Man kan ju förstå att det inte blir så enhetligt och komplett gjort. En viss styrning finns dock. Jag vet att orter som Askersund och Järpen inte är riktigt så outvecklade som kartan anger. Ljungskile existerar tydligen inte alls (så gott som). Jag gjorde ett nedslag i en del av Årsta jag nyligen besökte och ser att kartritaren lagt in lekplatserna i kvarteret men dock inte den mycket större lekplats som fanns redan för 60 år sedan en bit ifrån, och ej heller andra lekplatser i stadsdelen:

(De blå markeringarna är biltunnar i Södra länken. Det var inte störningsfritt att spränga dessa tunnlar som togs i bruk 2004 och redan är överfyllda och inte så trevliga att färdas i tycker jag som är ovan vid dem. Stockholm släpar efter i utbyggnaden av sina kommunikationer. Härom dagen behagade herr trafiklandstingsrådet nämna efter en långvarig kanonad från SvD att en T-baneutbyggnad visst inte är bortglömd. Kommer någon gång. Medan innerstadstingel-tangel som spårvagnar och cykel-filer har högsta prioritet. Och bygget av Citybanan (tågtunnlar under centrala staden) innebär stora långvariga ingrepp. Man kan säga mycket spydigt om kommunalpolitiker men kommuninvånare kan ju faktiskt vara ganska otacksamt och osolidariskt besvärliga. Visst är det illa om vissa byggen kuppas igenom  men jag förstår att politikerna blivit hjärtligt utleda på alla synpunkter på exempelvis Norra Länken (en surdeg i decennier) eller Slussen.)

Det finns anvisningar hur man gör när man vill tillägga något till Openstreetmap samt rapporter om utfört arbete. Ett exempel nedan:

Frivillighetens och entusiasmens kraft är stor! Fast man undrar hur användbar kartan blir, med tanke på dess ofullständigheter. Den hade hjälpt mig häromdagen men det hade ju Eniro också gjort. Geocachare har glädje av den som min son.

Sudden, som fann att han har en väg uppkallad efter sig

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: