Skrivet av: Sudden | 2011/06/17

Vad är sanning?

Tittade in på sajten för segelflyg-VM för damer som just nu pågår i Arboga och noterade att numera flygs tävlingsbanor med många brytpunkter, ordnade så man korsar tidigare bansegment.

Jag kämpar på med min relativt nyinstallerade Explorer 9 som gör skrivningen av blogginlägg seg. Många bokstäver kommer liksom inte fram och det blir därför en mängd rättande/kompletterande i efterhand. Dock har bloggsystemet slutat påpeka att jag har en gammal och osäker webbläsare, något det började med när jag skaffade den nya. Jag borde nog gå över till Google Chrome som verkar fungera bättre. Ser att Chefsingenjören inte är nöjd med Exlorer 9 utan har bytt tll Firefox. Det är alltid en tröst att få veta att man inte är ensam om att ha problem och att att vissa system nog är litet upphaussade. Eller att det är ganska komplicerade saker vi använder oss av.

Det är en del annat knas med Explorer 9 och jag kommer sålunda inte alltid enkelt in på min internetbank. Medan Chrome går… Samtidigt svär jag över vissa centrala funktioner som jag (ännu) inte hittat hos Chrome. Och vanans makt är stor.

Chefsingenjören har också ett intressant inlägg för oss flygnördar om landningar på fel ställe eller spektakulära nödlandningar. Med intressant bakgrundsinformation och funderingar. Att landa ett privatplan på en allmän väg; är man en ”skicklig pilot” då? Kanske det är det som menas med sportflygare? En av många ogillad benämning och jag håller med.  Men det i vissa kretsar så populära ”allmänflygplan” eller ”allmänflyg” är en formellt mycket vid term som omfattar allt utom linjetrafik och charter och som väl därför haft svårt att få genomslag trots decenniers försök från SPAF m fl. Innefattar bruksflyg, skolflyg, privatflyg, affärsflyg, taxiflyg, segelflyg, ballonger  – you name it. ”Allt från skärmflyg till flermotoriga jetplan” som det står i en rapport från f d Luftfartsstyrelsen 2008 om allmänflyget ur vilken jag klippt denna litet nedslående statistik :

Man  får säkert inte låna på detta sätt från en webbsajt. Privatflyg- och segelcerten blir färre, det senare ganska rejält. Men man kan (som flygvän) dock glädja sig åt att UL-certen ökat i antal. Rapporten innehåller även annan statistik och andra fakta.

På SFF forum kommer fortfarande inlägg om den blå fenan som fanns på vissa tidiga Lansen-plan. Intressant är hur man liksom tassar runt det hela. Tron att fenorna inte var blå utan att det bara ser så ut på bilderna som kanske är manipulerade verkar seglivad. Här är däremot ett exempel på en äkta bildmanipulation:

 

Snyggt gjord retusch! Och ett vacker bild av ett plan som är vackert ur rätt vinkel. En av de första publikt spridda 29-bilderna med FV-anknytning. Those were the days… F 13 var först att få J 29.

I Dagens Nyheters webbupplaga läser jag en bra artikel om hur det troligtvis gick till när ett Air France-maskin (Flight AF447, F-GZCP, en Airbus A330-203) störtade i Atlanten utanför Brasilien för drygt 2 år sedan. (Jag hyser förtroende för Clas Svahn som journalist, UFO-specialist f ö.) Jag har ingen erfarenhet om konsten att flyga plan av detta slag, men har läst mig till att flygning på hög höjd och ”så fort det går/behövs” är en trixig sak. Flygtillståndet kallas ibland ”in the coffin corner”. Inga stora marginaler och hänger man inte med om något oväntat händer kan det gå illa. Det är svårt att tolka de många olika indikationerna man får; hastighet, höjd, vertikalhastighet, anfallsvinkel, attityd, diverse larm m m. Saknar man visuella referenser blir det extra svårt. Här verkar man inte ha fattat vad som hände trots att man hade många tiotals sekunder på sig.

Jag kommer att tänka på en synbarligen mycket likartad olycka 1974 med en Boeing 727. Ett inte så automatiserat och ”datorstyrt plan” som AF:s Airbus 35 år senare men även här verkade inte besättningen ha insett vad som var fel (isbildning i ”pitotröret”) utan kämpade i en hel minut med ett flygplan som inte betedde sig som man tyckte det borde göra. Man kunde inte kallt analysera all information från instrumenten som visade att man i själva verket var inne i en störtspiral i överstegrat läge. Olyckan beskrivs i Macarthur Jobs ”Air Disaster, Volume 1” och jag ”lånar en bild därifrån.

Slutsatserna efter denna olycka verkar lika de slutsatser man nu kanske kan dra av Air France-olyckan. Jag kommer att tänka på den japanska kärnkrafthaveriet i våras. Det borde inte kunna gå så illa med modern teknik, där konstruktörerna ju tänkt på allt. Att Chernobyl kunde hända var en annan sak, för det vet man ju hur rysk teknik är. Tja. Man kanske inte alltid skall lita på ingenjörer?

Jag läser ibland Newsmill (för att få förfasa mig) och lärde mig nu att en gammal vän  är vice ordförande för Humanisterna. I övrigt diskuteras ”ubåtarna” fortfarande och jag tycker Johan Rönnblom har en viktig poäng. Det är väl i och för sig så att han inte kommer med något nytt men det är bra att han påminner om att man i utlandet redan för många år sedan skrattade åt oss för vår ubåtsnoja. Och mycket av vad i dag skrivs om ”Kalla kriget” verkar mest upplagt för att väcka uppmärksamhet och sälja böcker. Det är trist att se personer man haft tilltro till komma med naiva eller orimliga påståenden. Gamla militärer m fl försöker rädda sitt anseende. Prestige. Det man nyligen hörde om småflygplan som skulle skjutsa agenter verkade ju av skäl jag inte vill gå in på särskilt seriöst upplagt. ”Det som är nytt är inte sant och det som är sant är inte nytt” som någon karakteriserade en bok en gång.

Kommer att tänka på den skärpta eller i varje fall skrivglada och provokativa kolumnisten i DN, juridikprofessorn Anna Christensen i Lund  (1936-2001) som var en av de ”utomstående kloka personer” som togs med i en utredning om ubåtskränkningarna. De flesta anslöt sig väl till de urvattnade kompromisslutsatserna som förväntades/förutsattes men hon reserverade sig:

 Mellan 1981 och 1994 registrerades cirka 4700 enskilda observationer av »bedömt u-båtsrelaterade föremål av olika slag«.Ubåtsutredningen 2001 kom fram till att det förekommit fyra stycken säkra kränkningar mellan 1981 och 1992 och att U137 gick in i Gåsefjärden avsiktligt. En av ledamöterna, professor Anna Christensen, reserverade sig dock mot kommissionens slutsatser. Hon anförde att observationsmaterialet inte håller; den stora mängden observationer av miniubåtar och andra undervattensfarkoster kunde inte läggas till grund för bedömningen att det förekommit främmande undervattensverksamhet. Hon ansåg att sådan verksamhet är ”mycket osannolik och att det finns en annan, troligare förklaring till den stora mängden av observationer, nämligen att de framkallats och påverkats av den både skrämmande och fantasieggande bild som getts av ubåtskränkningarna och som spridits och förstärkts genom massmedia, de dramatiska och uppmärksammade ubåtsskyddsoperationerna, den hemlighetsfulla och fantasieggande karaktären av undervattensfenomenen över huvud samt slutligen svårigheten att på ett riktigt sätt uppfatta de olika fenomen som kan uppträda i skärgården.”

En annan av mina favoriter, f d KTH-fysikprofessorn Göran Grimvall, som satt med i samma kommission (och till min besvikelse där ”hukade sig”), svarade en gång vid ett möte på Tekniska museet på frågan vad personer som inte var naturvetenskapligt kunniga kunde ha att tillföra när det gällde att bedöma de olika slag av ”indikationer” på ubåtar det var frågan om. Han var mycket imponerad av hennes skarpsinne.

Grimvall kan skriva, berätta och samtala. Men när SVT:s Ingela Agardh, som ju var duktig på att prata och intervjua och att verka trevlig, en gång skulle samtala med honom gick det inte alls. De var helt inkompatibla. De måste ha tänkt ganska olika.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: