Skrivet av: Sudden | 2011/06/25

Om Odenplan, tak och tunnlar – och ett Royal Air Force besök 1948

(Ett P S har lagts till senare på publiceringsdagen 25 juni och sedan kompletterats den 26 juni.)

Under Stockholm anläggs för närvarande Citybanan, en järnvägstunnel från Södra station på Södermalm till norra änden av stan avsedd för förortsbornas pendeltåg. Vid Odenplan på Norrmalm skall det bli en underjordisk station i närheten av den tunnelbanestation som finns där nu. Mer tillkommer där och det hela har förstås varit omdiskuterat. Naturligtvis blir det en ny underjordisk station invid Stockholms centralstation och under dagens T-banestation. Mer hos Trafikverket.

Så här har det sett ut på Odenplan enligt signaturen ”Bronks” på Wikipedia:

Allt detta sprängande och byggande sätter sina spår (he he) och DN-fotografen Lars Epstein har i sin blogg beskrivit hur det nu ser ut vid Odenplan, där alltså stora förändringar är på gång. Bland annat har Erik Glemmes eleganta vinge över T-banenedgången försvunnit. Kanske kommer det i framtiden att se ut så här.

Bredvid denna äldre stationsnedgång fanns en nedgång till en underjordisk herrtoalett, och detta blev platsen för ett dramatiskt avsnitt i Bo Widerbergs berömda film ”Mannen på taket” från 1976, då en polishelikopter kraschar mot nedgången. Om denna film kan man läsa hos Wikipedia och Filminstitutet. Ett citat från Wikipedia: Filmen bygger på Sjöwall/Wahlöös kriminalroman Den vedervärdige mannen från Säffle (1971). Filmen innehåller inslag av modern amerikansk action; till exempel havererar en Bell 206 Jet Ranger över ingången till en herrtoalett på Odenplan i centrala Stockholm. Inspelningen vid Odenplan gjordes med 3 000 statister på långfredagen 1976. Vraket ställdes senare upp på baldakinen till premiärbiografen. Bo Widerberg gillade inte teaterblod utan använde i denna film riktigt grisblod som hämtats färskt från slakteriet. Totalt användes cirka åtta liter./Kollberg och Larsson tar sin tillflykt till Eastman-institutet./Flickan som skriker på den förbipasserande buss 47 är Michaela Jolin.

Jag har bestämt för mig att jag tillsammans med min äldste son (då 7 år) åkte in till stan och stod någonstans i den stora folkmassa, troligen långt från Odenplan men jag har inga konkreta minnen. Det var väl mycket folk och säkert såg man fotograferande helikoptrar. Jag råkade för någon vecka sedan på Youtube se ett TV-inslag där filmens producent Pelle Berglund berättar om denna inspelning och då om hur man får det hela att se ”verkligt” ut. Rätt intressant. Som framgår av tidigare blogginlägg ”fuskas” det ju inte sällan med bilder för att de skall se mer verkliga ut eller visa det man vill.

I närheten ligger Eastmaninstutet där på min tid det fanns (finns även i dag) tandvård för barn. En donation av Charles Eastman som gjorde sig en förmögenhet på kameror (Kodak). Och visst är det viktigt att ha fina tänder när man ska le. Say cheese… Fast Eastman hade mer idealistiska skäl. I länken kan man bl a se Clarence Blums bassäng med skulptur som figurerar i en dramatisk scen i filmen.

Jag var inlagd där några dagar 1948 för att ta bort de s k ”mandlarna”. En koll på Wikipedia visar att mandlar finns kvar liksom ”plattfötter” även om inte hör så mycket talas om sådana i dag. Men på min tid var det viktigt att ha s k god hållning och förstås att inte ha plattfot.  Då ålades man fotgymnastik! Halsmandlar var man pigg på att ta bort som jag minns det.

Jag ”minns säkert” att när jag var inlagd besöktes Sverige (Ärna) av ett förband DH Hornet från RAF och att jag åtminstone hörde planen och jag kan därigenom datera min halsmandeloperation till maj 1948. Här en bild troligen tagen från Katarinahissen:

Det närmaste planet flyger över själva Slussen-karusellen och inte några hustak men är förstås bra lågt ändå. Storkyrkotornet till vänster; flaggan vänster därom sitter gissningsvis på Rosenbad. Lägg märke till det berömda Telefontornet intill Brunkebergstorg. Ett av Kungstornen skymtar. Det är nog Jakobs kyrka som kan anas bakom Tyska kyrkan i vilken jag förresten senare gifte mig. Bilden är lånad från krönikan i ”Ett år il luften” 1949, och jag gissar att krönikören Yngve Norrvi själv tagit bilden. Här är hela krönikesidan förresten. Säkert minns några racerföraren prins Bira… Han flög Miles Gemini och segelflygplan vilket framgår av texten på sidan.  Han skulle förstås besöka ”den världsberömda segelflygskolan” på Ålleberg. Man förstår vem som skrivit den bildtexten.

Sudden, som aldrig varit i Säffle

P S. En uppmärksam flyghistorisk kunnig bloggläsare har påpekat att det brittiska besöket i maj 1948 finns omskrivit i SFF:s skrifter kring 1990. För en gångs skull hade jag problem med SFF databas och artikelregister men fann genom noggrannt bläddrande att i SFT nr 6/1992 finns ett ”överblivet” gruppfoto tydligen tänkt för Åke Dahlins utförliga och illustrerade berättelse i Flyghistoriskt månadsblad nr 5/1988 (som jag råkar ha) vars omslag består av fin blyertsteckning av signaturen ”H.Fe” visande en Hornet över Uppsala högar. Det var 13 st Hornet från 65:e skvadronen med en Avro York (som på den tiden var ett imponerande plan) med på besöket. Besöket på Ärna varade 20-28 maj med de högsta representanter från FV och samhället i stort. En dag av denna tid ägnades åt Stockholm. Den 28:e lämnade man Ärna och flög då tydligen via Stockholm till Säve. Man lämnade Sverige den 31:a så det verkar ha blivit en helg i Göteborg (den 28:e var en fredag). Även den 20:e hade man tydligen flugit över Stockholm (enligt krönikan i Ett år i luften). Jag antar att Åke Dahlin var en värnpliktig. Han arbetade i kanslihuset. Naturligtvis väckte besöket stor nyfikenhet, man var ju inte van vid utlänningar och än mindre deras flygplan 1948. Åke med flera fick öva sin engelska och flyga med i York’en men visste i övrigt inte så  mycket om arrangemangen utan mycket fick han läsa i tidningarna som tydligen skrev en del om besöket, som sägs vara det första officiella brittiska militärflygbesöket i Sverige efter kriget.

En annan läsare minns från en skolresa till Stockholm hur han från Skansen såg Hornet-planen från ”parkettplats”. På Bromma hade han inte sett dem men det var Ärna i Uppsala de var baserade utnder besöket.

Ja tänk vad man minns. Jag har ett otydligt minne av att i alla fall ha hört Hornet-planen. Men jag minnas fel. Nå, rejäla minnen från en flyguppvisning 1953 över Stockholm har min bloggkollega Kjell Bergqvist beskrivit här.

Den engelske provflygaren Eric ”Winkle” Brown uppskattande typens egenskaper och prestanda vilket kan läsas här. Han har även skrivit om typen i Air International nr 4/1982 (som jag inte har; jag har bara spridda senare nummer av denna tidskrift som jag brukade kosta på mig vid mina utlandsresor).  Mycket var väldigt bra och de starka motorerna medgav att man i avancerad flygning kunde ”göra saker” inte minst i vertikalplanet. Det var sålunda möjligt att göra looping med en motor avstängd och även att komma runt i en looping med båda motorerna avstängda (och propellrarna flöjlade förstås).

Responses

  1. Hej!

    Jo händer mycket där just nu. I hela Sthlm för övrigt. Den som varit borta 5-10 år skulle nog bli förvånad.

    Glemme ritade också en kiosk som hette ”Sippans kiosk” på slutet

    http://www.flickr.com/photos/25993084@N06/5868629319/

    Den är nedmonterad och skall enligt löfte återkomma Vi får se. Vid den tidpunkten är nog minnet rätt svagt hos de flesta.

    Namnet var något helt annat från början.Citerar mig själv från ett annat forum:

    ”Apotekarnes vattenbutik” ritades 1954 av Erik Glemme på beställning av Apotekarne. Den uppfördes på Odenplan på 1950-talet och har stått på platsen sedan dess”

    Troan att toan fungerade som en slags klubb under några år

    Häls Hans

    Gilla


Kommentera

Kategorier

