Skrivet av: Sudden | 2011/07/19

Litet kring Louis Breguet med mera

I inlägget 14 juli skrev jag om Louis Charles-Joseph Blériot. En annnan fransk pionjär med (nästan) samma förnamn var Louis Charles Breguet (1880-1955). En flyghistoriker berättade en gång knepet att komma ihåg stavningen av namnen; bara ett av namnen har någon accent-försedd bokstav. Det gäller bara att komma ihåg vilket. (I ”Breguet” uttalas ”g” hårt, det är väl bokstaven u:s enda uppgift i sammanhanget.)

Wikipedia och den australiska Hargraves-sajten, som för säkerhets skull lägger dit en akut accent; det ser ju mer franskt ut då ;-), skriver rätt utförligt om Breguet och visar många av de tidiga planen. Man lär sig att Breguet faktiskt började med att försöka få helikoptrar att flyga men sedan blev det ”flygplan”, först ofta med en ganska klunsig utformning. Han var pionjär i konsten att bygga i metall. I Sverige var ett av arméflygets två första plan en sådan metallkonstruktion av Breguet, ”Biplanet nummer 1” eller B 1.  I Flygvapenmuseums presentation av planet erinrar om den stora restaureringsinsatsen genom SFF:s försorg vilken innefattar en gedigen Flyghistorisk Revy nr 32 om planet. Planet är nära förknippat med den första chefen för arméflyget, Henrik David Hamilton, redan ballongflygare och som nu som på egen önskan blev beordrad att på egen bekostnad flygutbilda sig i Frankrike och då blev ”Breguet-frälst”.  Han fick Svenskt aviatördiplom nr 2, efter Cederström. Han verkar inte ha haft Cederströms sociala kompetens eller flygskicklighet; det blev många missöden när han flög B 1:an. Men han var strävsam och envis, en man att hedra.

(Stig Kernell berättar här om de tidiga Malmen-flygarnas  förlustelser, om Hamilton och Cederströms relationer och om Hamilton och hans missöden. B 1 och missödena kommer in drygt 10 minuter in i berättelsen.)

Fråga mig inte vad den ”grå lådan” mitt i bilden är! Planet var försett med en ”fast” 7-cylindrig vattenkyld stjärnmotor, konstruerad av George Canton i samarbete med en framgångsrik svensk ingenjör verksam i Frankrike, Georg Unné (1877-1960). Inte dåligt! Egentligen den förste svensk som motorflög, något år före Cederström.

En mycket lyckad konstruktion var Breguet 14 som kom fram mot slutet av VK 1 och byggdes i totalt över 8000 exemplar, merparten under kriget men som spelade en viktig roll som transport- och postplan i många länder efter kriget. I Sverige fanns två exemplar, det ena skänktes av prins Karl till Röda Korset och det tjänstgjorde som ambulansplan i norr. Det första exemplaret hade blivit kvar efter en nödlandning i Enköpingstrakten av en dansk fabrikspilot och hamnade på Malmen. 1923 köptes det av löjtnanten Nils Söderberg som 1923 vann en flygtävling i samband med den stora Luftfartsutställningen ILUG i Göteborg. Om allt detta berättar Lars Henriksson här och Söderberg här. Med accent på det första e:et i namnet Breguet….

(Jag har i tidigare bloggposter omnämnt B 1:an och Breguet 14 om någon vill läsa mer och lyckas leta reda på det. Jag medger att det är inte helt lätt…)

Fabrikatet Breguet  levde kvar till 1971 med bl a typen Breguet Atlantic. Jaguar hade man också börjat utveckla tillsammans med brittiska BAC. 1971 gick man upp i Dassault men namnet Breguet hängde med i ett sammansatt företagsnamn antagligen under några år.

Marcel Dassault hette förresten före kriget Marcel Bloch, och Bloch var då ett känt franskt fabrikat.

Breguets räckviddsekvation är också bekant.

Man ser i den att glidtalet L/D  (Lift/Drag) har en avgörande betydelse för ett flygplans räckviddsprestanda. Skall man flyga långt brukar det därför vara bra med långsträckta vingar. Nedan ses ett annat känt exempel där L/D lär vara 37:

Och så till sist en av dessa modiga skalafriflygare med sina gummimotormodeller som kan ge sig iväg rätt långt ibland. (Ett ytterligare  Youtube-klipp  visar att det gällde att rätt trimma planet och ger även en sannare bild av det jag minns från min egen barndoms modellflygande.) Förebilden är här en fransk Dewoitine 33, som satte ett distansrekord 1931.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: