Skrivet av: Sudden | 2011/08/11

Läst och några lästips

Besöken på min blogg och även inläggen på SFF Forum blivit fler de senaste dagarna, kanske för att semestrarna är över. Ibland undrar jag vad besökarna söker efter och inser att de ofta nog inte alls finner det de söker efter även om Google visar ”träff”. Någon hade sålunda sökt efter ”Björndammens skola” och fått träff, men jag har inte skrivit något om denna för mig helt okända skola i Göteborgstrakten. Däremot har jag nämnt den plats ”Björndammen” som finns i Södermanland och där det finns en gammal masugn i denna trakt som ibland kallas Åkers bergslag. Dessutom utelandade en segelflygare där vid Östra segelflyg-DM 1973 och det var det jag nämnt i min blogg. Jag far förbi när jag skall till min äldste sons landställe och jag får väl stanna upp någon gång. Det ligger ett kaffestuga invid sjön, och det ser trevligt ut. Man får passa på innan sommaren är slut.

SFF forum verkar en tid haft problem med vidaresändning av ”personliga meddelanden” (PM) eller i varje fall avisering av sådana via e-mail. Nu kom häromdagen en sådan avisering om ett respons-PM på ett PM jag sände i mitten av juni. Det är alltid trevligt att få en respons när man ansträngt sig att skriva. Nu hade jag befarat att personen var en ”slarver” men det var alltså ett fel i forumtekniken.

Det handlade om tråden om den blå fena som i början förekom på attack-Lansen. Det är intressant hur uppgifterna går isär. En arkivgrävande flyghistoriker hade hittat en märkningsföreskrift i arkiven om grön fena och andra berättar att trovärdigt folk som var med på den tiden inte alls minns några blåa fenor eller kom ihåg om fenan var blå eller grön. Samtidigt finns ett ganska övertygande bildmaterial. Det har därför spekulerats om att färger förvanskats med tiden eller att bilder retuscherats. Men problemet löstes i Kontakt för 25 år sedan av en person jag litar på i denna fråga. Nu har dessutom Emil Lindberg visat bildrutor i en gammal film som tydligt visat att blå fenor förekom. Men tänk att det kan vara så svårt att få fram fakta om FV-plans märkning så sent som på 50-talet, när färgfilmen sedan länge var etablerad. (Både grön och blå fena förekom; den blå var en tidig övergående historia.)

Det hela kan ses som en obetydlig detalj men en modellbyggare kan bli besatt av att få allt rätt. Jag har väl berättat om den modellbyggare som stolt visade upp sitt diorama med Catalinan som sköts ned 1952 för några ur besättningen som berömde verket men sa; ”jo allt är rätt fast vi hade faktiskt inte hunnit fälla ned vingspetsflottörerna”. Men besättningsgubbarna tröstade honom med att det var ju ändå ”ganska få” människor som bevittnat händelsen och visste vad som var rätt. De foton jag sett och de är nog alla, verkar inte visa något:

Man skall vara försiktig med att tolka ”officiella” dokument. Jag har själv lämnat dokument efter mig i min yrkesverksamhet så jag vet. Som ”rymdgubben” Sven Grahn säger i Ny Teknik där han intervjuas om sina ”memoarer”: Man kan inte lämna historien till historiker. De förlitar sig bara på officiella dokument som källor. Problemet är att alla officiella dokument är tillrättalagda. De säger inget om tidsandan eller de maktkamper bakom kulisserna som ledde fram till beslut.

(En ”knorr” är att den länkning jag gör till en relativt aktuell tidningsartikel om Catalinans nedskjutning här ovan ger ett exempel på hur det kan ”stå fel” i officiella dokument. Jag vill minnas att jag hört att man från svensk sida tyckt att det var ”genant” eller kunde ge ett dåligt intryck att rätta positionsuppgiften när man stod mitt uppe i en diplomatisk ordfejd med Sovjet; uppgiften var därtill inte så viktig…)

Sven Grahn har så rätt så. Hur mycket svensk flyghistoria har man inte läst som är väldigt detaljerad i vissa detaljer (datum, siffror m m) men där de stora avgörande frågorna inte behandlats särskilt noga. De har varit för svåra att forska i eller att skriva om och fakta är inte alltid välkomna på alla håll. Kanske de ofta heller inte är intressanta i den ”kalenderbitar-kultur” som är så vanlig. Vi vill ha ”hard facts”.

Till Siljansnäs nära Leksand har ett antal flygplan m m  förts över (tillfälligt?) från Tekniska museet till Siljan Air Park Museum. Nu kunde vi på SFF forum läsa en ganska grinig recension av en person som jag känner som en positiv och inte alls ”bortskämd typ” men som nog inte har så stor kunskap om gammal flyghistoria eller om aktuellt småflyg.  Nu kom lyckligtvis en tillrättaläggande mer positiv recension.

Det som de senaste åren byggts upp i Siljansnäs, under stora ansträngningar, har inte berörts i SFT vad jag vet. Jag försökte en gång under Kronologi-skrivandets tid ta reda på vad som var på gång och det blev en liten notis i SFF Kronologi. Det var inte lätt eftersom det fanns så många olika komponenter i projektet. Siljan Air Park är en intressant anläggning. Hur det nu går… Jag har haft funderingar att göra en utflykt dit men har ännu inte kommit mig för.

Vi har ju sett väldigt griniga museirecensioner tidigare på SFF forum.

Tidskriften Ny Teknik har haft en omröstning om ”vackraste” Saab-plan. Tja… En omöjlig fråga..  Tidningen skriver också om de flygsimulatorer  (Draken, Viggen och Boeing 737) som Swesim nu har i Årsta, en söderförort i Stockholm. Skoj att läsa kommentarerna. Om man bortser från svårigheterna för journalister att inse Stockholm inte bara består av en innerstad och litet tjafs om hur man tar sig till Årsta (där jag är uppvuxen så det var en gång ”världens centrum”) så finns litet synpunkter på andra simulatorer. Jag försökte på min tid att på SFF forum och i Nätkassen ”puffa” för simulering eftersom det har en flyghistorisk dimension men jag var ju hopplöst okunnig.

Jag fick ett mail häromdagen som puffade för två nya två böcker om fältflygare av Göran Jacobsson (utbildad lokförare förresten). Den ena boken är Alf Ingesson Thoors memoarer. Om dessa två böcker har SFF skrivit här. Jag har som hastigast en gång bläddrat igenom Jacobssons första fältflygarbok som var en gedigen sak för tabellbitare och förstås för ”dem som var med när det begav sig” och vill kolla fakta; ett uppslagsverk. Kanske det förtjänar att påpekas att alla piloter i FV under efterkrigstiden inte var fältflygare (och att termen en gång hade en helt annan betydelse), många var officerare också. Jag är ”uppvuxen” med att det fanns meniga, underbefäl, underofficerare och officerare inom krigsmakten. Så skedde en reform 1972 och nu kunde man bl a få se 50-åriga löjtnanter vilket såg konstigt ut. Hur läget är i dag med försvarsmaktens personalkategorier vet jag inte. Jag har en känsla av det går fram och tillbaka; nu skall man väl skilja på olika kategorier igen. Det man läser om ”försvarsmaktens personalhantering” på olika tillförlitliga bloggar (Chefsingenjören m fl) är inte alltid direkt uppmuntrande.

En bieffekt av detta mail var att jag återfann ”Ulle Bulle”, alltså Ulf Björkman, på webben! Här är den den nya adressen. Nu kan man återigen läsa om hur illa han råkade ut för en av våra ”stjärnjournalister”. (Många spyr galla över politiker, jag gör det främst över journalister och räknenissar men var och en får förstås bli salig på sin fason.) Det verkar finnas litet mer på sajten än tidigare. Det är Björkmans memoar-titel ”Ett liv i det blå” som inspirerat mig till namnet på min blogg.

Ulle Bulle har skrivit en utkast till en ”blogg om cyklister”. Kanske den inte är avsedd att spridas men eftersom jag har svårt för innerstadscyklister så tipsar jag om den. Den är ju sann… En kategori människor som verkar sakna sjukdomsinsikt. Däremot gillar jag själv att cykla. Här en bild från en sommardag härom året med duggregn:

Jag har samlat många fler tips men nu får det räcka!

Sudden

Kommentera

Kategorier

