Skrivet av: Sudden | 2011/08/20

Gärdestillbudet 21 augusti 2010, läs- och krigstips

Häromdagen hade DN en notis om det otäcka tillbudet över Gärdet i Stockholm 21 augusti 2010, den första av de två dagar då flygets 100 år i Sverige firades, och som fick en sådan sorglig inramning genom Bertil Gerhardts haveri med en Spitfire i Norge. Ett trafikplan kommande från Visby höll på att kollidera med fallskärmshoppare som släppts från en helikopter högre upp. Tillbud mellan luftfartygen SE-MDB, SE-JBN och sju fallskärmshoppare över Gärdet, AB län, den 21 augusti 2010 lyder rubriken på SHK:s rapport varur bilden nedan är klippt:

Jag råkade se en skymt av trafikplanet genom en lucka mellan molnen samtidigt som jag också såg hoppare i sina skärmar och tänkte att detta kan väl inte vara rätt. Jag har nämnt detta i min lilla rapport från Gärdesdagen. Andra såg det också och en åskådare gjorde en anmälan (inte jag). SHK:s rapport innehåller en animerad video med intressanta inslag av reell video. Rapporten är tungläst tycker jag som många SHK-utredningar är. Men det ligger ju i sakens natur, IFR-flygning och radionavigering är ju ganska abstrakta saker. Jag tyckte ju av videon att trafikplanet flög konstigt men man har följt flygledningens anvisningar. Den primära orsaken var bristande planering och koordinering mellan de två flygledningsinstanserna, alltså Bromma-tornet och den terminalområdesansvarige, placerad i en central nära Arlanda. Det kan liksom oklara klareringar o d utläsas av radiokommunikationen. Man hade det också litet snärjigt i tornet, SE-CFP ”Daisy” hade fått motorproblem och måste hastigt och lustigt återvända till Bromma för att landa.

Chefsingenjörens blogg är ofta läsvärd, det tål att upprepas. Här har han en fin flyghistorisk text om ABA/SILA:s av Saab ombyggda Boeing Flying Fortress B-17, ”Felix”. Intressant är också att Chefsingenjören tar upp aktuella saker kring flyg och krigande och försvars(van)makten. Kommentarerna är också intressanta. Här är ett citat:

Jag satt för ett tag sedan och tittade på serien ”Ross Kemp in Afghanistan”. Där utsätts en brittisk pluton för angrepp av bedömt en krypskytt. Man besvarar elden med massor av 12,7 mm eld och toppar det med två stycken Javelin och ett inkallat CAS anfall. Efteråt är man ändå osäker på om man fick krypskytten eller inte.

Talibanerna. 10 styck 6.5 eller 7.62 mm mm kulor. Kostnad ca 100 kr.

Britterna. 1000 st 12,7 mm kulor. Kostnad ca 20.000 kr. Två stycken Javelin. Kostnad ca 500.000. Ett styck CAS anfall med GBU-12. 500.000 i flygdriftskostnad (5 timmars flygpass) och 500.000 för en bomb.

Totalt 1.520.000 kr!

Man undrar i sitt stilla sinne om inte USA, England, Sverige m fl skulle nå bättre resultat om man istället för att sända egna soldater till Afghanistan hyrde soldater på plats som vet hur man där krigar ”kostnadseffektivt”, har ”lokalkännedom” m fl relevanta kunskaper.

Någon annan kommenterar klokt: Ska man stimulera ekonomin, ska man ha ett redigt världskrig.

Apropå förluster i krig kom jag att minnas en av P C Jersild tidiga fantasier i sitt författarskap i ”Calvinols resa genom världen”:

Jersild la med tiden band  på sin fantasi men den är fortfarande viktig i hans skönlitterära skrivande.

På SFF forum tipsades om en video med äkta Bf 109 och FW 190 som har bevarats med hjälp av Microsoft-pengar som Paul G Allen plöjt ned i sina samlingar. Man tackar.  Det är sällan man får se sådant medan man har sett sig nästan övermätt på Spitfire och Mustang som drar sina repor. Nå, reporna är sig lika här. Någon har sagt att DB 601 (och 605) låter annorlunda än RR Merlin. Kanske är det sant; jag tycker mig för båda planen höra en viss ”råhet” i motorljudet. Jag har förresten någonstans läst att tyskarna måste ha större och därmed tyngre motorer eftersom man inte hade bränsle med så högt oktantal som de allierade. Därtill kom problemet för Luftwaffe, särskilt mot slutet av kriget, att överhuvudtaget få fram bränsle nog.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: