Skrivet av: Sudden | 2011/08/27

Om Handen

(Vissa tillägg gjorda 30/8 och innan, t ex om ”Elefantklippan”.)

Vi går mot höst, det märker man särskilt om man är morgonpigg. De senaste månaderna har därtill ovanligt många gamla bekanta från arbetslivet lämnat det jordiska, bara  i går  och idag fick jag besked om tre stycken. Det drar ihop sig.

Jag bor i Handen som är centralort i Haninge kommun söder om Stockholm. Kommunen har knappt 80.000 invånare. Andra kända (?) tätorter inom kommunen är bl a Dalarö, Jordbro och Västerhaninge. Handen ligger ca 25 kilometer söder om Stockholms centrum. Det finns pendeltåg och motorväg in till stan. Konstnären Anders Åberg har skildrat Handen så här på sitt eget välkända sätt. Verket finns i entrén till Handens sjukhus:

Man kan läsa samhällets utveckling från vänster till höger. Nynäsbanan (Älvsjö-Nynäshamn) anlades för 110 år sedan och det finns fortfarande kvar ett par typiska stationshus med gul fjällpanel längs banan fast huset i Handen är rivet och är ersatt av en pendeltågsstation med en mycket lång perrong och eländiga trappor upp till samhället eftersom järnvägen ligger kvar lågt nere vid sjön. Längs järnvägen/sjön ligger i fil flera långa byggnader där jag för första gången såg det träffande ordet ”betångest” klottrat. Andra stranden av sjön är desto mer orörd – en stor kontrast – men byggnaderna skymmer tyvärr utsikten över sjön och den orörda naturen på bortre stranden Med en eller två lätt fascinerande litet isolerade stugor. Samt Elefantklippan.

Vad Leonardo da Vinci med sin helikopter och sina ”orgelkanoner” har för anknytning till samhället vet jag inte. Kanske är det för att det ”högteknologiska Televerket” lokaliserade verksamhet dit exempelvis i den X-formade byggnaden som nu blivit kommunalkontor. Så kan det gå.

När jag i morse väntade utanför stationen på att min son Ove skulle anlända upptäckte jag att det nu fanns en kommunal luftpump där:

Bilden illustrerar både ”betångest” och vandalisering. Det måste vara otacksamt att svara för skötseln av samhällsägda anläggningar.

Ove skulle till ett 40-årskalas på Huvudskär och jag skjutsade honom till Dalarö. På vägen dit stannade vid upp vid ett nyanlagt pannkakshus som dock inte kunnat öppnas på grund av kommunal byråkrati som den 85-årige entreprenören Erik Engström  ser på saken  enligt vad lokaltidningen ”Mitt  Haninge” berättade i våras (varifrån jag lånat två klipp.) Han har stor vana att kämpa med överheten och är  bl a skaparen av den världsberömda Vegabaren i Handen där hamburgare för första gången kunde serveras i ett svenskt gatukök:

För ca: 50 år sedan så serverades den FÖRSTA Hamburgaren ”En tillplattad köttbulle” i Sverige. Benämningen ”Tillplattad köttbulle” är Erik Engströms egna ord. På den tiden fick man inte servera Hamburgare. Hamburgare var inte snabbmat.
Erik stod på sig och fick Sveriges myndigheter att ändra sig – så det är bara att buga sig alla ni andra snabbmatskedjor – Vegabaren var först!!!

Man firar tydligen just i dag 53-årsminnet och om några dagar 54-årsminnet enligt Vegabarens evenemangs-kalender. Historieskrivning är inte helt lätt och andra anser sig förresten ha varit före med hamburgaren i Sverige. Här är i alla fall en trevlig artikel om hur det började i Handen.

Pannkakshuset ser prydligt ut även om kanske omgivningen varit litet stökig (bl a har den stora ”lappkåtan” känts främmande). Jag tycker mycket om byggnadens blå färg, i synnerhet jämfört med det bleka huset med mansardtak längre bort, men det  gör inte bygglovsarkitekten:

Nu är väl detta inte hela sanningen. Tydligen har pannkakshuset börjat som en kafévagn på hjul med ett tillfälligt bygglov (?) där så hjulen tagits bort och så har ett hus byggts utanför! Så ungefär har jag fattat det. Knepet – fast omvänt – användes även när det berömda Wästerlunds konditori vid Sandöbrons södra fäste uppfördes. Men annars verkar projektet OK vad gäller VVS och grannarnas syn på saken m m som man kan se i detta kommunala utlåtande. Och en slipad folkpartist uttrycker sig förstås så här. ”Skärgårdsbor”, pyttsan.

Det finns då i omgivningen mycket annat som sticker i ögonen, såsom hästhagsinhägnader med vita horisontella stänger samt vräkiga ”villor” som absolut inte är röda med vita knutar. Smått elak som man är är det ju också litet skoj att en arkitekt med ett så främmande klingande namn har synpunkter på svensk tradition. Men i svenska kommuner går ju allt rätt till när det gäller tillståndsgivande. Fast man kan ju ”förhandla”. ”Målar du om så ger jag dig byggnadstillstånd” eller ”ger du mig byggnadstillstånd så målar jag om”.

Haninge har mycket havskust och man läser då och då om ”problem” med strandnära byggande. Kommunen presenterar sig gärna som en ”skärgårdskommun” Och i kommunen finns/fanns ju skärgårdsöar och Örlogsberga och Musköbasen. Men för mig var det första landskapsintrycket innan jag 1989 bosatte mig i Handen  de ganska jobbiga skogarna att orienteringslöpa i på onsdagskvällarna efter jobbet.

Sudden

Responses

  1. Tack för dina målande iakttagelser av vad som kan ses i en del av Haninge. Jag beundrar dem som kämpar oförtrutet mot tjänstemannamässig knasig överhet …

    Gilla


Kommentera

Kategorier

