Skrivet av: Sudden | 2011/09/05

Ahrenberg-extra med ”Ettöresflygarn” med mera

Texten har putsats något 2015-11-03.

Under ett sedvanligt strövande och googlande stötte jag på en artikel i Arbetarbladet (en Gävletidning, den andra är Gefle Dagblad) om den s k ”Ettöresflygarn”. Skriven av Ulf Ivar Nilsson. Om denne lille pojke som för sin enda slant fick komma med på en Ahrenberg-rundflygning 1926 berättade min mamma en gång i min barndom, det minns jag. I alla fall minns jag själva ordet, men att hon kanske inte förklarade det och därför fastnade det i mitt minne. Kanske det var i samband med att Ettöresflygarn Åke Nyberg (Ettöresflygaren) avled 1946 och att mamma då läst om det i tidningen (den andra Gävletidningen). Eller också tog hon det ur minnet. Hon var 14 år när händelsen ägde rum och den blev mycket omskriven, det diktades t o m tydligen en visa om händelsen. Nyberg var också välkänd i stan som litet av en särling. Mer om honom och annat om Gävle finns här.

Flygning var annars något min mor inte talade mycket om, hon tyckte det var farligt och jag hade inget stöd från henne i mina flygar-drömmar. Hon var orolig när jag skulle få flyga på F 6 sommarläger 1951 som 12-åring och krävde att en pålitlig person som  min farbror skulle vara pilot. Han omkom senare på hösten… (Jag kommer att minnas en på sin ålders höst nyligen avliden flygare som berättat för mig att han var nog den ende som  ”frivilligt” slutat på Ljungbyhed. Det var inga problem med utbildningen men hans mor var så orolig.  Han blev sedan flygare ändå. ”Bli nu bara inte arméflygare” var avskedsorden från Ljungbyhed. Vilket var just vad han blev – omväxlande med mycket annat flygande civilt och militärt.)

Nå, det fanns ju många andra skäl att jag inte blev flygare.

Benämningen ”Ettöresflygarn” fick sin förklaring när jag till julen 1957 fick Albin Ahrenbergs memoarer av mina föräldar:

Där berättar Ahrenberg nämligen historien. Naturligtvis skiljer sig skildringarna åt, och säkert brer Ahrenberg på litet och gör pojken yngre och morskare. Varifrån Arbetarbladets Ulf Ivar Nilsson fått sina fakta ifrån vet jag inte men Gävle är han mycket bekant med.

(Som man ser av två kommentar finns Ettöresflygarens historia även berättad i en bok av Ingrid Kumlin,”Strykflickan berättar” som f  n finns här. Tillägg 2014-07-26.)

Om man skrollar nedåt på Arbetarbladets webbsida hittar man annan trevlig läsning, bl a om Erik Pallin som kan sägas vara här Sveriges första flygjournalist (signatur ”Flying”) och även skrev barnböcker. Han var också den förste svensk som var flygpassagerare i Sverige när han flög med Legagneux på Gärdet 1909. Han hade också varit med att för Svenska Motorklubben arrangera Legagneux besök. (SAS, som senare blev KSAK, var ännu ballongdominerat). Hans rapport om hur det var att flyga  finns i Jan Waernbergs bok ”Pionjärflygare”. Ett utdrag finns i denna aktuelltnotis från SFF där man förresten även omnämner en viss medaljutdelning. Ack ja!

Erik Pallin var även sportjournalist och hade två sportiga bröder Nikodemus (Nisse) och Anders som gjort sig kända inom den mer avancerade fjällvandringen (alpinism). På Kebnekaise finns en klätterled ”Pallins korridor” och på en annan topp finns en bronstavla till minne av H N Pallin. (Det finns dem som inte tycker man skall visa bilder av sådana minnestavlor för det kan locka till stöld. Tavlan har också tidvis varit ”försvunnen”. Jag har därför retuscherat litet i texten till en bild som finns på webben men det går nog ändå att googla sig fram med hjälp av de upplysningar bildtexten ger.)

Jag har aldrig varit särskilt högt i Kebnekaiseområdet men min son Robert har varit det och har tagit mängder av bilder. Här hans utsikt över Tarfalajaure:

Robert är intresserad av datorgrafik och hur man återger terrängformationer på datorskärmen. Av de kartor och andra avbildningar han då såg blev han så nyfiken på hur det såg ut i verkligheten att han begav sig dit med packning, klövjehunden Bosse och tält…

Sudden, medaljerad flygnörd

P S. I Arbetarbladets artikel om Ettöresflygarens nämns också Gösta Forsslunds möte med en orm som ringlat sig ombord i hans plan. I Stockholms-Tidningen skaldades härom:

 Bakom både signaturen ”Bertila” och ”Trallgöken”  döljer sig Bertil Almqvist.

Annonser

Responses

  1. […] Åke gick fram och lämnade två öre. Han ville flyga. Det fick han. Efter turen lämnade Arenberg tillbaka tjugofem öre. Och Åke fick sitt öknamn ”Ettöres-Flygaren”. […]

    Gilla

  2. Tack Gavledraget!

    Läsningen av dessa texter återuppväckte minnen av namn på platser och annat jag väldigt svagt minns från mina år i Gävle (född 1938, ivägflyttad 1946). I första klass i skolan bredvid teatern gick jag hem hela vägen till och från Villastaden för att äta. Kanske skolfrukosten fortfarande var behovsprövad eller om mina medelklassföräldrar tyckte att man inte skulle ”ligga det allmänna till last” eller vad de nu tyckte.

    Klassfoto våren 1946; lärarinnan hette Eva Dahlström:

    https://larsan13.files.wordpress.com/2011/06/klass_1.jpg (jag är den lite sorgsne typen i övre raden med fluga, trea från höger)

    Betyg:

    https://larsan13.files.wordpress.com/2011/06/betyg_fc3b6rsta_klass.jpg (Min inställning till sång och musik hade grundlagts redan i Kindergarten och andra tidiga sociala sammanhang. Så usel man märkte att man uppfattades som när man tvingades försöka! Senast var för ca 55 år sedan när jag uppmanades att ta upp Studentsången. En pinsam tystnad rådde efteråt…)

    Gilla

  3. […] Åke gick fram och lämnade två öre. Han ville flyga. Det fick han. Efter turen lämnade Arenberg tillbaka tjugofem öre. Och Åke fick sitt öknamn “Ettöres-Flygaren”. […]

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: