Skrivet av: Sudden | 2011/09/07

Ållebergs förlängda bana och litet om FV-museum

Min vän Arne Karlsson boende i Falköpings och Ållebergs närhet ”invid Sveriges äldsta väg” besökte i går tisdags invigningen av Ållebergs banförlängning. Banan/stråket har med hjälp av pengar från olika håll bl a EU (totalt 1, 2 miljoner) och ca 450 kg dynamit nu blivit 100 meter längre. och omgivningen i södra banänden är litet ”avkörningsvänligare”. (Jag har aldrig själv varit vid denna ände av stråket.) Segelflygplan med hjälpmotor kan nu starta från banan och uppbogsering av segelplan med hjälp av ultralätta motorplan blir möjlig. Fler kan få använda banan. Egentligen ville man ha den längre ändå, men nu är ju ”Berget” ett naturreservat. Har man läst om ”Bergets” unika natur går man sedan nästan på tå för att inte skada någon ovärderlig natur. Det är alltså inte lätt att få bygga något i ett sådant reservat och man får som f d segelflygare tacka och ta emot. Stråkets korthet  och den farliga terrängen intill södra banänden har det klagats på länge och omdömena om Länsstyrelsen har inte alltid varit förstående, något mina egna öron uppfångade på klingande småländska vid ett besök en gång. Det har också kostat liv, invalidiserande lidande och materiella skador för dem som ”envisats” med att flyga där.

Arne har skickat mig en illustrerad rapport (bilden ovan av den nya banänden är hans och är beskuren av mig) och har lagt ned mycken möda att identifiera de personer som syns på bilderna och så har jag försökt förstå vilka personer han menar. Jag förstår varför bildtexter i tidningar ibland blir fel… Han har också skickat mig vad Falköpings tidning skrivit.  Vädret var kyligt men Arne lyckades komma med på den lunch som hölls för landshövding, kommunalråd, ansvariga inom Segelflyget m fl. Här nedan en notis i Falköpings tidning  förra veckan (fredag 2/9-11) inför invigningen som jag dristar mig att återge (klicka på den så blir den läsbar):

Notisen säger trots sin korthet en hel del om projektet. Det är ett s k ”Leader-projekt” för landsbygdsutveckling (sorterar under Jordbruksdepartementet) med argument som kanske spretar något. Man vill dra besökare och flygare och deras plan till berget samtidigt som  det är ett något ömtåligt naturreservat. Man får också veta litet om hur Ålleberg används av segelflygarna och hur denna rörelse är organiserad, vilket minsann inte är helt enkelt. Man ger bl a dispens till sig själv. Till saken hör att det finns en rejäl flygplats invid Falköping inte så långt bort med alla faciliteter. En 1300 meter lång belagd bana och grässtråk för segelflyg, NDB:er, inflygningsljus, AFIS m m. Samt  Falbygdens flygklubb (segel och motor). Här en vinschstart.

Här ser vi Arnes bild av den sedvanliga ”bandklippningen” vilket här gick till så att mellan två plans bogserkrokar gick ett blågult band och så drog självaste landshövdingen i den gula urkopplingskulan. Planen var symboliskt nog placerade vid det gamla banslutet.

Nu har Arne skickat mig vad Falköpings tidning skrivit i dag den 7:e september, här och här, och en del vad jag skrivit ovan är kanske nu onödigt. Tidningen tycker i sak i stort som jag men mer proffsigt och detaljerat. Jag hade dock själv liksom Arne lagt ned mycken möda att lära mig t ex vem som är ordförande i Segelflygförbundet (Hans Folkesson med en bakgrund som bilutvecklare hos Volvo och tidigare ordförande i Lidköpings Flygklubb men numera miljöbilskonsult), Henrik Svensson som är förbundschef och ”segelflyginspektör” samt landshövdingen Lars Bäckström. Namnet kändes helt främmande men en koll i Wikipedia visar att jag rimligtvis tidigare måste hört talas om denne f d mångårige riksdagsman (V) från Uddevalla (som Lars R Melander ser sta’n; ev. ser du stadens T-bana bättre här.) som dessutom är styrelseordförande i Pest och Telestyrelsen. Wikiquote har några citat från honom som kan synas elaka  (mot honom) men som egentligen bara visar att V-politiker uttrycker en mycket tydligare syn på världen och dess ofullkomligheter än politiker från exempelvis alliansen. Men makthavare måste ju slingra sig och lägga ut dimridåer. No names.

En helt annan sak: En av de ganska få bloggar jag regelbundet läser (och ibland kommenterar) är Hans Jakobssons blogg om ”historia, kultur och allt det andra” (än flyg). Nu har han skrivit ett fint reportage efter sitt tredje besök på det nya Flygvapenmuseet. Han tipsar även om museets fina katalog som kan köpas för en billig penning och även finns på webben.

Flygvapenmuseet har blivit ett modernt museum.

Sudden

Kommentera

Kategorier

