Skrivet av: Sudden | 2011/09/10

Sigurd Isacson, Umberto Nobile, Einar Lundborg – några spridda minnen

(Ett P.S om Einar Lundborg-läsning tillagt 5 april -12.)

I går fann jag minnesord över den bland oss äldre modellflygare kände Sigurd Isacson. ( Jag hade redan i början av augusti sett en dödsannons.)  Sigurd Isacson var aktiv redan i slutet av 30-talet med ”klassiskt modellflyg” men slog igenom med sin revolutionerande Auster-modell i slutet av 40-talet. Han kunde sedan ses som ”oldtimer” tills för några år sedan. Därtill var han Söderberg-plakettinnehavare. Se även ett tidigare blogginlägg.

Ovan ser vi Sigurd Isacson vid det första SM i modellflyg 1938 i Uppsala.

”Minnesorden” är ett inlägg på en modellflygforum av Bosse Jansson och här finns även illustrationer, bl a av hur man utförde ”polflygning” med Auster i vardagsrummet där stolpen (the pole) i mitten stadgades av mammas strykjärn och man möblerat om litet. På den tiden strök en god hustru mannens skjortor. Se även denna artikel om Jetex-modeller.

Kjell Bergqvist, SM0FOB, hat tipsat mig om en tysk webbsajt om luftskeppet Italias haveri vid Spetsbergen 1928 och den stora räddningsinsatsen med bl a bortåt 20 st flygplan involverade från flera nationer. Den svenske militärpiloten Einar Lundborg gjorde en omtalad insats när han med sin S 6 Fokker C.V från Malmslätt räddade luftskeppsbefälhavaren Umberto Nobile från det isflak där han befann sig med den överlevande delen av sin besättning. Kjell hade blivit tipsad om sajten av en annan sändaramatör SM5CBC,  med namnet Einar Lundborg och brorson till flygaren, som haft kontakt med den tyske sändaramatör DK0GHC, Detlef Schmegel, som står bakom sajten. Sändaramatörverksamhet är ett socialt medium, äldre än Facebook! Här Lundborgs QSL-kort (fram- och baksida) som jag lånat från Schlegels sajt:

Kjells tips och Schlegels sajt var vad  fick mig att skriva ett tidigare blogginlägg. Schlegels sajt är intressant genom de radiotekniska detaljer den ger. En sovjetisk sändaramatör kom nämligen att spela en viktig roll genom att han uppfattade nödsignalerna från de nödställda på isen som hade varit tursamma  att få med sig radioutrustning och batterier innan luftskeppet stack iväg på egen hand från dem med några olyckliga ombord. (Notera radioantennen på QSL-kortet.) När Moskva kunde berätta för världen om haveriet kunde betydligt utökade  räddningsinsatser sattes  igång av många nationer. De svenska argumenten för deltagande verkat ha varit  lätt ”storsvenska”. Fred Goldbergs artikelrubrik i SFT 6/2004 är ett citat från uttalande från 1928: ”Sveriges rangplats i polarforskningen medför plikter”. Goldberg är f ö född norrman och den nationen anser sig ju vara bra på polarforskning 🙂 . Även om det nu  fanns en svensk expeditionsdeltagare, Finn Malmgren. (Det var väl som det i dag är med Libyen och Afghanistan, klart vi i ivern ställer upp och visar hur bra vår nation är! Varför? Äsch.)

Man kan också se hur historieskrivning lätt blir nationell. ”Italiens” handlande kritiseras starkt och Mussolinis ”hybris” kan även en tysk skoja med fast Mussolini brukar ju ändå anses ha varit mer ”sansad” än Hitler. Hugo Junkers betydelse lyfts fram (denna länk har Schlegel tydligen använt sig av). Radio är något som tysken Heinrich Hertz uppfunnit och inte italienaren Guglielmo Marconi (nå, halvt engelsman/irländare med en moder från den stenrika släkten Jameson, ”Marconi var genuint tvåspråkig och talade engelska utan brytning, vilket brittisk press fann anmärkningsvärt” står det hos Wikipedia. ) utvecklat till något användbart men alltför ”kommersiellt monopoliserat” enligt Schlegel och han har nog rätt – gammal televerkare som jag är 🙂  Expeditionsmedlemmen Finn Malmgren tenderar att bli oceanolog på tyska webbsajter medan han i Sverige gäller för meteorolog (en akademiskt verksam sådan). Man märker hur en och samma samma sekundärkälla används. Sådant kan orsaka mytspridning. Så vill varje författare eller forskare med självaktning tolka fakta på sitt sätt och missförstånd uppstår så lätt.

Jag kände inte igen mig riktigt i Schmegels historieskrivning och mycket riktigt, läsning i min bokhylla visar att den svenska historieskrivningen ser litet annorlunda ut. Hugo Junkers inflytande nämns inte, det brukar vi inte gärna göra när det gäller ABA:s historia, men här tror jag ”vi har rätt”. Junkersplan var så vanliga (Sverige, Finland, Sovjet) att det var självklart att sådana förekom i räddningsarbetet. Det handlade om omfattande men illa samordnade räddningsinsatser av flera länder som Italien, Norge, Sverige, Finland och Sovjet. Wikipedia ger en bra övergripande redovisning. Även här är man liksom Schmegel kritisk mot den högre italienska ledningen.

Det italienska basfartyget uppfattade inte nödsignalerna. Det verkar ha handlat om dålig organisation, ointresse för expeditionen på hög nivå och gamla intriger. ”Låg prioritering” kanske man överslätande säger i dag på PK-svenska.  Kanske bidrog detta beteende och Italias misslyckande till det dåliga rykte italienare ofta hade när jag var ung, liksom en viss bild av en avgjort utslagen Nobile i islägret.

Ett klipp från Wikipedia: Eventually, Nobile reached the Città di Milano where, he later said, he was dismayed at the incompetence he found. His attempts to help co-ordinate the international rescue effort were blocked, and when he threatened to leave he was placed under virtual arrest by Captain Romagna. His telegrams to the survivors still on the ice, as well as to various people involved in the rescue, were heavily censored. It was wrongly reported in Fascist Italian newspapers that his own evacuation was an obvious sign of cowardice. After 48 days on the ice floe, the last five men of his crew were rescued by the Soviet icebreaker Krasin. Nobile insisted that he wanted to continue the search for the six crew who were swept away by the airship when it disintegrated, but he was ordered back to Rome with the others.

Nobile själv förefaller mig varit en hyvens kille (ingenjör se…) som föredrog att lämna Italien efter haveriet och var verksam i Sovjet och USA innan han i början på 40-talet återvände. Han var faktiskt den första som flög över Nordpolen, 1926 med luftskeppet ”Norge” (omdöpt för tillfället ) tillsammans med Roald Amundsen, sponsorn amerikanen Ellsworth, Finn Malmgren m fl. (Amerikanen Richard Byrd anses numera ha ljugit om sin nordpolsflygning.) Här Nobile 1926 med sin hund Titina som var med både ombord Norge och Italia (och Lundborgs Fokker):

Även om Schlegel inte nämner det var det ändå ett italienskt plan som Nobiles ”supporters” i Italien hade skickat upp som först fann männen på isflaket men dock inte kunde landa där. (Wikipedia: In Italy, Arturo Mercanti, former air force chief and friend of Nobile requested that air force planes be sent to the Arctic to begin a search. Repeatedly frustrated by official inaction he attempted to hire private aircraft himself and threatened to publicise the government’s inaction in the international press. As a result two sea planes were sent from Italy, a Dornier Wal piloted by Luigi Penzo and a state of the art Savoia-Marchetti S.55 piloted by Ten. Col. Umberto Maddalena who was the first rescuer to spot the ”Red Tent” survivors on 20 June. Mercanti himself went to Kings Bay where his frustration continued.)

Maddalena m fl kunde sedan släppa ned förnödenheter från luften. Och landa lyckades Lundborg göra (i alla fall en första gång) samt även att starta och flyga ut Nobile. Valet av Nobile har diskuterats men jag har läst någonstans att Lundborg ansåg att det var viktigt att förbättra ledningen från på det italienska basfartyget. Det första Wikipedia-klippet ovan visar att det dock inte fungerade.

(Tyvärr läser jag inte italienska. Det vore annars intressant att läsa hur italienare ser på saken. Men jag litar på den engelskspråkiga Wikipedia-versionen.)

Viktor Nilsson var en annan svensk flygare (i ABA:s tjänst men med militär bakgrund) som som skymtar här och blev känd som ”Spetsbergs-Nilsson” som framgår här och här (sid 5ff). Båda länkarna är ”sundinskt långsökta” men allmänbildande. Viktor Nilson omkom några år senare vid en olycka nära Lindarängen med ett litet Junkers-plan.

Om själva dramat och därtill ”radiobiten” med intressanta detaljer har även Kaianders Sempler skrivit föredömligt sammanfattande  i Ny Teknik i samband med att Italias radioutrustning härom året visades på Tekniska museet. Museet har även varit Schlegel behjälplig samt har också litet om Italia-expeditionen här.

Jag förvånades över att det vanligaste porträttet på webben av Einar Lundborg visar honom i  estnisk uniform. Liksom flera andra svenska officerare deltog han i de finska och estniska ”frihetskrigen” vid första världskrigets slut.  Jag har i ett tidigare post visat Lundborg i svensk uniform. Här syns han i minnesorden i Flygning 1931 när han omkommit vid en flygolycka med en J 6 Jaktfalken. Hans levnadsbana skissas. Tydligen fick han viss kritik för sitt agerande under USA-turnén. Jag tror att inte många svenskar var så vana vid amerikanska sedvänjor.

Lundborgs olycka kom att användas för kritik av Flygvapnet men det var egentligen inga försumligheter bakom haveriet; en litet våghalsig flygning fick en elak utgång genom att planet var ganska oprövat och man olyckligtvis inte hunnit tanka det på det litet speciella sätt som erfordrades.

Jag kommer nog att fortsätta i ett senare inlägg med mer kring Jaktfalken och ytterligare en speciell personlighet. Detta inlägg är långt nog redan och har varit svårt att redigera.

Sudden

P.S I ”Ikaros”, Flygvapenmusei årsbok 2011 har PeGe Lundborg (släkt?) skrivit om Einar Lundborg med tyngdpunkt på räddningsinsatsen 1928 för luftskeppet Italias besättning och Nobile. Här redogörs relativt detaljerat för de olika svenska flygningarna med Hansor, Fokker, Moth och Junkers G 24.


Svar

  1. Hej

    jag har en bok som tyvärr är utlånad som är skriven av en de svenska räddningsflygarna. Kan det ha varit Lundborg? Väldigt trevlig bok med en del foton i. Minns att det börjar med att de går upp och eskorterar Italia på dess väg upp till Sthlm. Tror det är över Öland någonstans och man ser skeppet fotat från luften. Då visste de inte att de skulle vara inblandade i en räddningsoperation lite senare. Tråkigt att många intressanta böcker är nästan bortglömda och svåra att få tag i

    Hans

    Gilla

  2. Hej

    hittar inte boken när jag googlar men den var väl nästan en officiell bok över räddningsoperationen skriven av en av flygarna. Du får gärna låna den när den återvänt till bokhyllan.

    Även jag har/hade lite fördomar mot italienare men det kommer nog främst från WWII. Italienska trupper som klappade ofta ihop som vid Stalingrad. Abessienkriget gick väl inte så bra. Man körde fast i Grekland. osv. Allt detta gjorde att de upplevdes lite ”mesiga”. Men med stigande ålder tycker jag nog att de var kloka som inte ville slåss utan njuta mer av mat och vin 🙂

    Gilla

    • Hej! Boken ni söker heter ”När Nobile räddades”!
      God fortsättning önlar
      Einar Lundborg
      Brorson till författaren
      Garvaregatan 17 i Norrköping

      Gilla

      • Hej!
        Jag hoppas att det är ok att jag ställer en personlig fråga. Förstår jag dig rätt att du är brorson till den omnämnde flygaren Einar Lundborg? Mvh Pia

        Gilla

      • Hej Pia!

        Nej Jag (Lars Sundin, ”Sudden”) är inte släkt med Lundborg, men den som är brorson till flygaren Einar Lundborg heter också Einar Lundborg och är sändaramatör (anrop SM5CBC). Hans s k QSL-kort ses i mitt blogginlägg och där ser man också hans gatuadress i Norrköping, samma som hos Eniro. Jag har för flera år sedan haft en kort mailkontakt med denne Einar L.

        Jag missförstådde först din fråga Pia, trodde den var riktad till mig. Det är nog föga troligt att Einar Lundborg läser min blogg, så det är nog bäst att kontakta honom direkt om du vill fråga honom om något. Man ser hans e-postadress på QSL-kortet (men han kan ju ha ändrat den).

        Litet mer att läsa om de två Einar: http://www.sk5bn.se/dokument/QRZ_Arkivet/2012/web-QRZ_nr_3_2012.pdf

        Gilla

  3. Hej Hans!

    Jo jag tror jag sett dessa eller liknande bilder. Man kan nog hitta en del om man googlar med bra söktermer.

    Luftskepp besökte ibland Stockholm på 20-talet och de var ju mäktiga skapelser, tacksamma att fotografera.

    Jag ser att Erik Lindorm i sin bokfilm ”Ett folk på marsch” 1914-1932 ägnar hela tre sidor åt Nobile-expeditionen och speciellt Finn Malmgren. Här finns en bild av Italia med svensk flygeskort över Stockholm (En Junkers och ett militärt sjöplan). Sedan berättas att Italia gjort en sväng över Äppelviken över mamma Malmgrens tomt och släppt ned ett brev. Men hon hade begett sig till Stadion-tornet för att se bättre…

    Jag har skannat den tredje sidan. Bilden av den stackars Nobile styrde länge min uppfattning att italienare var ena mesiga typer. Fortfarande får jag ”tänka till” var gång jag ser en italiensk längdskidåkare på TV.

    Sudden

    Gilla

  4. Tillägg:

    det är nog denna bok som jag äger:

    ”När Nobile räddades”, Einar Lundborg, Hugo Gebers förlag, 1928

    Lustigt nog pratade jag med Gebers dotter förra veckan. Nu ca 90 år gammal

    Hans

    Gilla

  5. Hej Hans!

    Jo it is a small world. Den bok av Lundborg du nämner nämns ofta på webben.

    Nobile blev tydligen mycket impopulär i Norge. Amundsen och Nobile hade blivit osams efter färden med Norge och så försvann Amundsen på väg till att söka efter Nobile 1928.

    Jag fann en redogörelse av Steinar Aas för hur hur hetsen mot Nobile gick i Norge. Inte snyggt. Det förefaller att ha varit betydligt lugnare i Sverige men en del kan ju ha spillt över.

    http://www.polarresearch.net/index.php/polar/article/download/6249/6928

    Bonniers gav 1946 ut en bok av Nobile ”Nu kan jag berätta sanningen”. Kan ännu köpas/lånas.

    Han fick lägga ned mycket möda på att bli rentvådd.

    Sudden

    Gilla

  6. Apropå tendenser till nationalism eller annan vinkling av hur en historisk händelse framställs, kom jag mig för att i den norska versionen av Wikipedia läsa hur Nobile där framställs.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Umberto_Nobile

    Beskrivningen känns ”rak och ärlig” och alls inte Nobile-fientlig. Man länkar till historikern Steinar Aas studier.

    Den svenska Wikipediaartikeln är ”tunnare” http://sv.wikipedia.org/wiki/Umberto_Nobile .

    Sudden

    Gilla

  7. Hej!
    PeGe Lundborg är inte släkt med flygaren Einar Lundborg, som var med i rättnings-expeditionen av ”Italia” 1928. Einar Lundborg var min farbroder.
    Jag fick mitt förnamn efter honom. Hans föräldrar var missionärer i Indien.
    Både min fader Lage Martin Vitalis Lundborg och brodern Einar var födda i Indien. Pia Johansson har jag korresponderat med. Hon ställde någon fråga på denna ”Bloggsidan”.
    Hälsningar från Norrköping
    God Ju & Ett Gott Nytt År 2016

    Gilla

  8. Tack Nils Einar!

    Jag antar att ditt efternamn är Lundborg och inte Lindborg. Tangenterna ligger intill varandra och även om det oftast är petigt noga i IT-världen, så kan ändå de största fel passera obemärkt. Något att tänka på.

    Vi har haft e-postkontakt tidigare.

    Jag är medlem i Östergötlands Flyghistoriska Sällskap, där en PeGe Lundborg brukar skriva. Så ”tänkte jag till” men hade alltså fel.

    Ett problem, nästan det största, när jag skrev om din farbror var om hans namn stavades Ejnar eller Einar. Det finns ju dom som är ”petnoga”.

    För att tillåta sig spåra ur litet:

    Den svenska kristna missionen är ett stort kapitel. På det flyghistoriska forumet har nyligen flygningarna för att få hem svenska missionärer från platser i Afrika efter världskrigets slut med Nordiskt Missionsflyg varit uppe om ändå litet indirekt

    Finns en hel del på webben, här ett exempel som jag inte kollat närmare.

    http://alfakom.se/specks/ansgar-hedeby.htm

    En kvinna jag umgicks med efter min skilsmässa 1989 var född i Kina; hennes föräldrar hade varit missionärer där. Så dog fadern i tyfus och modern fick ta sig hem med tre små barn och så klara tillvaron så gott det gick.

    God Jul & Gott Nytt År!

    Sudden

    Gilla

    • Hej ”Sudden”!
      Ja min farbroder stafvar sitt namn, som jag gör, med Einar. I någon kommentar hette jag Lundberg, vilket ju är lite vanligare, hi.
      Jag är medlem i SFF. ( Om du vill spana på min faders och farbroders släkt skriva in ”Släkten August Laurèn, Åland” på t.ex. GOOGLE. Denne August var befälhavare på Barken s/s Mariehamn som var det första åländska fartyg på gick runt Kap Horn). Min farfar var född i Lönneberga, Småland. Han bytte namn från Eriksson till Lundborg, när han studerade på Johannelunds teologiska skola. Det var flera Eriksson i klassen och en lärare där föreslog att han skulle byta namn,hi.
      Min farmoder Amanda Laurèn och min farfader träffades under sin utbildning på EFS:s skola.
      Nu skall jag ge upp! Detta har ju inget med flyghistoria att göra, men ändå en liten bakgrund till min farbror Einar. Han förolyckades i januari 1931 och inte året 1932, som har skrivits någonstans.

      Tack för ditt stora engagemang med din intressanta ”BLOGG”.

      God Jul & Ett Gott Nytt År 2016

      Einar Lundborg
      Norrköping
      ne.lundborg@telia.com
      011- 10 47 18

      Gilla


Lämna ett svar till Einar Lundborg Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier