Skrivet av: Sudden | 2011/10/04

Kanelbullar, ironi och satir, ”äkthet” med mera

I dag den 4:e oktober är det ”Kanelbullens dag”. Tidigare firades något annat den dagen. Nu tipsar jag om Kjell-Albin Abrahamsons lilla betraktelse här , några år gammal.  Kanelbullar skall var färska men en bra betraktelse håller länge.

”Kanelbulle” kallades ibland det som rekommenderas heta ”snabel-a” . Denna benämning tycker jag inte är så trevlig och jag instämmer i följande jag läste på en blogg någonstans: ”Vi som skrattat småelakt åt norrmännens och deras ord som gulebøj och annat (som nog bara är påhitt av elaka svenskar) och så säger vi gravallvarligt ”snabel-a” med jämna mellanrum. Snabel-a säger Anna Hedenmo i TV och kan hålla sig allvarlig.”

Vad är det för fel på ett enkelt och rakt ”at” på ärans och hjältarnas språk, uttalat ”att” eller ”ött”. Varför skall vi förledas att tänka på elefanter varje gång en e-postadress nämns?


Samma ballong kan skådas exempelvis på  http://www.youtube.com/watch?v=e7GledXwsew&NR=1

Några minnesgoda kanske minns att ”Kanelbullens dag” omnämndes på SFF forum (IT-delen) för två år sedan liksom ett par för forumet ovanligt levande berättelser om tjänsten i Flygvapnet där det förresten figurerade ett fältbageri.

Satir och ironi är viktiga i tillvaron för att hindra oss att bli alltför uppblåsta. För ganska länge sedan hamnade jag på en webbartikel som visuellt såg välbekant ut. Jag läste och undrade ”men så här frisläppt och fränt brukar kan man väl inte skriva i Svenska Dagbladet”? Och det visade sig att det var Dagens Svenskbladet jag kommit till, där jag tycker ironin och satiren  är av hygglig klass. De som exempelvis läste om SJ-incidenten i Kumla i somras känner nog igen sig. Och så har det ju varit litet skriverier om en framgångsrik  norsk naturfotograf som sägs ha ”förfalskat” en del av sina bilder. Här beskrivs nu detta satiriskt.  Men ibland är det svårt att veta vad som är verkligt och vad är satir.  Här är ett helt allvarligt menat tidningsreportage , men om man stöter på det på en satirsajt kanske man inte direkt är beredd att ta texten på allvar. Jag hade också litet svårt att ta denna äkta SvD-artikel om fotografen i fråga på allvar. Artikeln är nog korrekt men kommunens agerande kan man ju småle litet åt. Man kan ju också se det som ett exempel på hur viktigt förtroende och anseende är, särskilt när man som beställare inte vill anstränga sig eller själv inte kan avgöra om bilden är äkta.

Sedan är det ju en delikat fråga hur mycket en fotograf får ”manipulera” sin bild. Det kan ju ibland vara nödvändigt för att göra bilden bättre för sitt ändamål. Fotografen kan få det väsentligaste att i efterhand framträda klarare. En bild som denna som jag själv tagit är ju ganska hopplös:

Jag har ändrat gamma för att få detaljer på skrovet att framträda bättre varvid ”bruset” har blivit värre. Men det finns i bakgrunden en mängd detaljer som mest är störande. All äkthet är inte välkommen! Lars Henriksson har på sin sajt nyligen lagt in några bilder av samma Thulin G som hans son John tagit och där Lars photoshoppat för att göra huvudmotivet tydligare och bilden mindre ”stökig”. Jämför min bild med Johns av fadern manipulerade bild .

Nyligen visade SVT ett TV-program från 1971 om Viggen , ett ”Vetenskapens Värld”-program. Bilden var svårt förvrängd vilken påpekades av en person som är mycket filmkunnig (och av mig), men det verkar som inte många bryr sig om en sådan 33-procentig uttänjning horisontellt av bilden. Kanske det är så att vi snabbt vänjer oss vid detta slag av förvrängning. SVT verkar ju inte heller vara så noga att sända korta (och äldre) inslag i ett TV-program korrekt.  Hur som haver är Viggen ganska knubbig av sig och den borde ha varit litet längre tyckte aerodynamikerna. Nu fick de en massa extra jobb med att få fram hyggliga flygegenskaper.

Mycket kan sägas om bredbild och vidfilm men det är egentligen ett annat problem. Jag hittade denna information från SVT som jag dock inte läst. Vid SVT:s webb-distribution var några program i samma  Vetenskapens Värld-serie korrekta så SVT har väl helt enkelt slarvat.

Jag återfann i dag en webbsajt som jag hittade för många, många år sedan. Nu är den kompletterad. Den är av en svensk flygare som varit verksam utomlands i många år och nu är pensionerad, Leif Wahlberg. Trevliga bilder. Leif är också sedan mycket länge dator-intresserad, även intresserad av HP fickräknare. Det finns fortfarande en länk till Dan Bellanders sajt om sådana ser jag även om den inte är uppdaterad på flera år.

Här litet att lyssna på från gruppen ”Fascinating Aïda”, om RyanAir. Jag tackar Erik Johansson för  detta tips. Han nämner att slaginstrumentet kallas bodhrán och inte är så väldigt svårt att hantera tycker Erik som har en viss erfarenhet av det. Här är en RyanAir-film till.

Sudden

Kommentera

Kategorier

