Skrivet av: Sudden | 2011/10/21

Ytterligare tillbakablickar

När jag i torsdags (20/10) förmiddag knäppte på TV:n kom jag in mitt i ett ”Minnenas Television” program, som var ett sammandrag av ”Lasse Holmqvist med gäster”  i en ”Lördagsträffen” 1972. Jag hajade till när jag såg Hans Ostelius och hörde honom tala, något jag länge önskat att få göra. Tyvärr hade väl min barndoms flygpropagandist nog redan ”gjort sitt” i programmet även om han gav exempel på hur en god berättare  kan koka soppa på en spik. Skånskan var inte så raffinerat använd som jag minns från hans flygpropaganda i radio i slutet av 40-talet.

Det finns två chanser att se hela programmet om några dagar. Så här skriver SVT (markering och klockslag är mina): 1998 års omgång av Minnenas television. Lasse Holmqvist med gäster i Lördagsträffen från 1972. Och vilka gäster sedan! Ingrid Bergman, Hans Ostelius, Einar Nerman, Carl Axel Hallgren och som hemlig gäst smyger Jarl Kulle in. I dag är de alla borta men i det här programmet kommer de till liv igen. Från 1998. Även i SVT1 23/10 (kl 08.00) och SVT24 25/10 (kl 20.00)
Textat sid. 199. 4:3-format.

Jag såg i min bloggstatistik för i går att ovanligt många sökt på ”Hans Ostelius”, något som kan bero på TV-programmet. Jag har tidigare skrivit litet om honom.

Tydligen var Ingrid Bergmans make teaterförläggaren Lars Schmidt inte med (kanske bortklippt; de skilde sig f  ö några år senare vilket jag tidigare inte vetat) men den historia jag hörde Ostelius berätta handlade just om hur Lars Schmidt under brinnande krig genom viss hjälp från Ostelius kom över till USA, en resa som innebar en förlisning vid Färöarna (tyska bomber; FW Condor?), och där kunde lägga grunden för en framgångsrik karriär som teater- och musicalförläggare. Tidigare hade Ostelius tydligen berättat om resor med Einar Nerman, tecknare  av bl a Solsticke-pojken och karikatyrer av skådespelare och andra kändisar.

Ingrid Bergman berättar även om inspelningen av ”Casablanca” och nämner då flygplanet i slutscenen. Manuskriptet var högst ofärdigt och man hade mycket svårt att bestämma sig för hur berättelsen skulle sluta. Det var rörigt helt enkelt.

Ostelius rökte tidvis cigarr och det var roligt att se hur han ”gömde undan” den:

Här ser vi Einar Nerman och Ingrid Bergman samt Ostelius cigarr.

Här är Lars Holmqvist med och vi anar hans ljusa hårslinga samt ser Ostelius blossa på cigarren.

Vidare var Jarl Kulle, sångaren Carl Axel Hallgren och sångerskan Birgitta Smiding med. Det handlade om ”My fair Lady” som Lars Schmidt välsignat svenskarna med:

Finns de så påkostade TV-program i dag? Lättsamma, eleganta och samtidigt seriösa. Jag såg härom dagen en av de otaliga ”politiska kommentatorerna” i SVT, en medelålders dam som trots en späd och spröd kroppsbyggnad arbetade upp en kraftfull vrede över att  Juholt, S-partiets VU och själva verkligheten  inte alls betedde sig som de borde! Hon verkade vara personligen förolämpad av denna ohörsamhet. Fanns sådan hybris förut?

Här en bild till med Ostelius på samt en karakterisering av hans förmåga.

Det var en glad överraskning att få Åke Halls kommentar till mina ”Tillbakablickar” och om hur det gick till på SFF forum. Jag tror nu inte det var en välorganiserad attack på mig, utan mer av en ganska snart växande irritation över min ”stil” på forumet, en irritation många upplevde och rapporterade till webb-master som helt riktigt tyckte att man måste göra något. Jag fick dock aldrig några tydliga varningar utan det var bara lätta påpekanden samt total tystnad från många vanliga skribenter. Med tiden kom allt oftare ”fula slängar” från webbmasters ”lakejer” och en del besynnerliga saker från honom själv. Nog kände jag mig olustig allt, och jag kan ju i efterhand fråga mig varför jag skrev på forumet och utsatte mig för en massa obehag.

Jag har en litet ”akademisk” syn på vad historia är och kanske vill jag göra mig märkvärdig (vilket i så fall förstås retar en del). Jag tycker exempelvis en text som denna ger mer seriös flyghistoria än denna (någon som begriper ”svaret” förresten?). Men naturligtvis är det skoj och givande att forska i sådana detaljer som en lekman har en chans att gräva efter och då hitta något nytt. De ”seriösa ämnena” är ofta träiga, det medges. Men det kan även hyper-detaljerade framställningar av en fysisk plats vara. Det beror på vad man är intresserad av.  Ett forum som Postvagnen inrymmer mer av tänkande, funderingar och ifrågasättanden, det är mitt intryck fast det är länge sedan jag var där.

Apropå det ”samlarintresse” som är så synligt i dagens flyghistoriska verksamhet kommer jag att tänka på den av mina söner som brukade stå vid stora vägen och notera passerande lastbilar; fabrikat och åkeri. Lastbilar och anläggningsmaskiner intresserade honom tidigt:

Tyvärr har jag ingen av hans lastbilsnoteringar kvar. Naturligvis blev han med tiden verksam inom lastbilsindustrin under många år.

Så ett lästips. Hans Jakobsson har tidigare besökt ”Arsenalen”, det nya försvarsfordonsmuseet strax väster om Strängnäs. Det har nu även Curt Hult gjort . Jag har funderat på att åka dit men det har inte blivit av. Det är roligt att läsa positiva recensioner.

Ser plötsligt ett gammalt tidningsklipp på köksbordet som jag skannat tidigare i dag; baksidan hade råkat komma upp och jag var förbryllad i några sekunder. Nå, inte sällan är baksidan av klipp nog så intressanta:

Programmet finns här, tack SFF. På den tiden hade DN fortfarande fullt sidformat, tabloid-eländet började införas först 2002.  Och framsidan av klippet? Jo. minnesord över kåsören Olle Carle, signaturen ”Cello”. Han kunde låta så här eller så här när han inte ordvitsade utan framträdde på annat sätt. Vid en repövning hade vi en chef, fänrik Carle. Man väntade sig ju att han skulle vara mycket skämtsam av sig men han var helt normal.

Sudden som inte kan koncentrera sig. Jag förstår om jag driver några till vansinne

Kommentera

Kategorier

