Skrivet av: Sudden | 2011/10/31

Om Kjell W. Ahlberg

För ett tag sedan såg jag i SvD en dödsannons över Kjell W Ahlberg. Dödsannonser och minnesord är det viktigaste jag läser i morgontidningarna numera. Jag blev med det samma säker på att det handlade om den f d Spitfire-piloten och den man som rätt nyligen till SFF donerade Bratts m fl SE-ANX BHT ”Beauty” . När jag i sensomras läste om denna donation anande jag att Kjell var ”på väg bort”.

Jag träffade aldrig Kjell men vi växlade några mail och tydligen har vi även talat med varandra i telefon i samband med att jag i december 2008 köpte en bok om Spitfire, ”Flygplan i tiden”, som han skrev, det framgår av ett artigt följebrev:

Vidare möttes vi på SFF forum för över 10 år sedan:

Kanske det var då vi då hade en liten mailväxling om Spitfires toppfarter där Kjell klagade över att det gavs så många olika uppgifter.

Ett annat möte där jag ger vad många skulle kalla ”typiskt sundinskt icke-svar” syns nedan. I själva verket är det ju så att andra  forumläsare kan vara intresserade av svar som är ”onödiga” för den som frågor. Eller en klok svarare inser att den frågande är intresserad av saker han inte kommit på att fråga om:

Nu har SFF:s förre ordförande Ulf Edlund skrivit utförliga minnesord över Kjell W Ahlberg som ger detaljer om hans liv som flygare. Detaljer jag inte visste, mer än att han skolat om sig från FV-pilot till lärare, vilket kanske i det stora hela är en mindre viktig detalj. Av de välskrivna minnesorden framgår bl a att han var en händig och företagsam man, och jag minns han i ett mail berättade om en stationär ganska stor modell av en Spitfire han höll på att bygga (med foton som jag tyvärr inte har kvar). Han avsåg att förse den med en elmotor som drev en roterande propeller samt en bandspelare med högtalare (detta var innan alla började ”tänka PC”) som återgav motorljudet. Nu frågade han mig hur han skulle kunna åstadkomma ”avgasflammor”  (blinkande lampor) i takt med motorljudet/gaspådragets ändringar. Jag blev honom svaret skyldig.

I MACH46 (3:e kvartalet 1991) hade Kjell en artikel om hur det var att lära sig behärska S 31 Spitfire. Jag har för länge sedan skannat artikeln och lägger nu ut den här:

Sudden

Kommentera

Kategorier

