Skrivet av: Sudden | 2011/11/03

Romantiserade krigsskildringar samt konsten att få en modell att även låta riktigt

Tänkte utveckla två saker som varit uppe i mina senaste blogginlägg, nämligen svenskarnas dåliga relationer till ryska ubåtar, något som våra grannar lär le i mjugg åt och den besläktade lusten att läsa ”spännande krigsskildringar”, där en SvD-journalist på senare tid har tillåtit sig att spinna litet på detaljer från Kalla krigets år som Gåsefjärdshändelsen och bl a skrivit en bok som verkar gillas av dem som har gosselynnet kvar. Det andra är Kjell W Ahlbergs försök att göra en modell av en Spitfire som lät som originalet och även visade avgasflammor.

Apropå mitt eget gosselynne och fantasi har den bok ”Med vapen i hand” som jag beställde via Bokbörsen snabbt anlänt. ”Romantiserad skildring av vårt kommande krig”, där tiden är tidigt 1900-tal, är bara en underrubrik. Bakom författarnamnet Erik Drake döljer sig Nils Hydén, vars ”Gula brigadens hjältar” jag också läst en gång för länge sedan. Här är vad man kan kalla en recension och nedan bokens framsida. En tjock, illustrerad historia på nästan 900 sidor:

Pelle Malmborgs illustrationer är fina.  Han använder flera olika tekniker/stilar i boken för sina illustrationer. Här är ett ”lysande” exempel:

Och så var det det här med ubåtar. Här en bit ned ser vi en sådan i Malmborgs tolkning. Det är en svensk ubåt så bli inte rädd:

Både djävul, orm och varg. Inte dåligt! Nästan ett ilsket stirrande bläckfisköga också. Därtill gammelstavning.

Här ett smakprov ur boken som fadern i grannfamiljen på Sköntorpsvägen 99 i Årsta tyckte jag skulle läsa och lät mig låna. (En liten utvikning: Denne man var minst av allt lagd åt krigiska eller fysiska bedrifter utan lät sig uppassas av en hemmafruhustru.  ”Pascha” tänker jag närmast på, omgiven av cigarrök som han ofta var. När han dog blev hustrun en helt annan människa, hon blev fri och kunde nu släppa loss all sin kraft. De hade en son, kamrat med min lillebror, och som var en baddare på Monopol. (Här syns han i 10-årsåldern i trenchcoat när han följt med till Skarpnäck när min far och jag skulle radioflyga. Den enda bild jag har av honom.) Han blev även i det riktiga livet framgångsrik med pengar med bl a hus på St Eriksgatan (där hans mor hade en lägenhet) och var verksam inom filmbranschen. Jag var på hans begravning för 10 år sedan. Han skulle dra sig tillbaka till Spanien men allt stök ikring denna flytt gjorde att något brast har det sagts mig. Där återsåg  jag även efter 30 år hans mor, nå, hon hade ringt några få gånger genom åren, särskilt sedan min mor gått bort; de var väninnor. Det är sorgligt att se en änka begrava sitt enda barn. På begravningen stötte jag samman med en gammal segelflygkamrat från 70-talet som vi kallade ”videodirektören” för han hade en sådan post i ett ärorikt mediaföretag.  Ordet ”video” hade på den tiden en litet tvetydig klang som det därför var roligt att göra ett smeknamn på. Senare blev han trafikflygare och drev ett litet flygbolag. Några få år senare senare erfor jag att han dött knall och fall, kanske t o m i förarkabinen.)

Nu till problemet att hos en modell efterlika även förebildens ljud. Kjell W Ahlberg kan ju knappast ha varit ensam om denna strävan. Jag googlade och fann en del om konstgjort motorljud men inget om att efterlikna avgasflammorna. Här är en beskrivning  av hur man kan göra med IT-teknik. Vi får även höra flera exempel på hur det kan låta, och visst, nog känner man igen ljuden.

Här verkar man förlita sig mer på analogteknik. Konstruktörens val av lösningar beskrivs liksom de förenklingar han tvingats göra. En imponerande prestation är denna musei-Lancaster som även visar den radio- och radarteknik som förekom i Lancastern. Detta ”gröna museum” i Pitstone i Buckinghamshire verkar även ha mycket annat att bjuda på!

Så kan man bygga en modell av en Rolls-Royce Merlin som Per Gillbrand gjort. Lät gjorde det i den fullpackade Althinsalen på Tekniska Museet i november 2005.

Det har sagts att moderna spårvagnar och elektriska bilar ibland är så tysta att man bör förse dem med en konstgjort yttre ljud för att omgivningen skall uppmärksamma dem. Eller så vill man som bilförare att ens bil skall låta litet häftigare.

Sudden

Kommentera

Kategorier

