Skrivet av: Sudden | 2011/11/08

Sparade almanackor och bilder, i lägenheten och på webben/datorn

(Något utökad och putsad 9 och 11 november.)

Gamla människor får ofta en ovana att mer än yngre spara saker och ting eller om det nu bara är naturligt att det blivit mycket samlat genom alla år. Själv slänger jag aldrig (nå, ytterst sällan) böcker eller ger bort dem. Minns de gånger man på jobbet rensade ut något ur hyllorna och nästa vecka saknade man något av det man slängt. Man har med tiden lärt sig att ”det är bäst att spara”.

Sålunda är mitt kök utsmyckat på detta sätt. Det är ju svårt (jojo du Lars!) att ersätta ett gammalt kort med ett nytt så samlingen har växt och det har krävts uppfinningsrikedom att hitta nya ställen att sätta upp kort på.

När det blir vinter blir luften torr och korten fästa med häftmassa tenderar att falla ned.

Väggalmanackor är ju också synd (!) att slänga, tänk så många vackra bilder där finns. De är ju också en lämplig långväga julgåva, vilket innebär att jag har ett överskott av väggalmananackor som jag med möda lyckats hitta plats för i lägenheten. Jag tittar sällan aktivt på dem men de märks ju med det perifera seendet och piggar upp.

En gång köpte jag en stor väggalmanacka med historiska segelflygmotiv som var synd att slänga så den hängde uppe i flera år. Till sist gjorde jag en ”tavla” av dem. Tavlan är tvåsidig, 8 bilder alltså, och jag vänder den då och då:

Jag minns ett besök i en känd modellflygares byggskrubb på tidigt 60-tal. Han hade tapetserat väggarna från golv till tak med pinup-bilder i färg som gav ett överväldigande intryck. Av rosa.

Av Dagens Nyheters förstasides-almanackor har jag en från 1982 och en från 1987, den ena ligger framme som skydd för en yta i hallen jag lägger diverse saker på när jag skall gå ut eller kommer in och jag byter almanacksvecka någon gång om året. Just nu är det en vecka från 1927 där man kunde läsa bl a början av ett rättegångsreferat:

Man inser att ordet ”marknad” syftar på något annat än i dag. Den DN:s utsände som skrev var säkerligen Albert Engström, som också står för porträtten. Jag har förgäves försökt förstå vad marknadskomplotten handlade om, kanske delvis beroende på att det inte är den första artikeln om rättegången. De två advokaterna blev med tiden båda rätt kända, Hugo Lindberg som en jurist med radikala åsikter som klarade historiens dom och nu presenteras i Wikipedia. Han försvarade bl a Olle Möller i det första av tre mycket uppmärksammade rättsfall (mord) där Möller var åtalad,  medan Einar van de Velde var försvarare i det sista. För van de Velde själv gick det till sist illa, och man får leta i Flashback o d texter efter förklaringen härtill. Han var f ö son till den jurist som är den Carlsson som åsyftes i uttrycket ”Kyss Carlson”. Det är inte lätt att vara en stor faders son.

De äldre av oss minns nog skyltar av detta slag som satt på dörrposten vid lägenhetsdörren eller vid porten till bostadshuset:

I dag sker ”bettleriet och utbjudandet av varor” på gator och torg och köpcentrum men väcker fortfarande samma irritation och protester:

Även Chefsingenjören har reagerat på påträngande försäljare och erinrar sig därvid också de ”polska tavelförsäljarna”. (Se P.S.)

Jag läste just i min lokaltidning att försäljarna av telefonabonnemang med sina temporära bås mitt i gångstråken i vår galleria ska bort. Förut fanns där bänkar att vila ut på, men de togs bort av ”brandsäkerhetsskäl” eller vad man nu påstod sig ha för skäl. Nu har fru köptempelchefen beslutat att kasta ”månglarna ur templet”. Tänk så många affärer det finns nu för tiden förresten. Hur kan Sverige gå runt med så många sysselsatta inom handeln? Någon måste ju tillverka prylarna också. Förut stod bönderna och fiskarna själva på torget eller marknaden (!) och sålde sina produkter.

Det finns kvar två eller tre ”fasta butiker” för ”telefonprylar” förutom ett par affärer för datagrejor och dataspel.

En person som inte finns kvar är skämttecknaren GURR, Rolf Gustafsson (1923-1962).  Ett kort liv, han dog av en akut invärtes blödning. Men han hann teckna mycket, trots att han gick två år i varje klass i realskolan och tre gånger försökte  klara första ring i gymnasiet.

Bilden är liksom de två närmast föregående hittade på webben. Kanske fanns GURR-teckningen på en mjölkkartong av färgen att döma fast den skulle nog redan då ha varit totalt omöjlig vid ett frukostbord där de guldlockiga kunde ha ställt alltför svåra frågor till sina föräldrar.

Sudden

P.S  Jag har en gång köpt en tavla av en polsk tavelförsäljare, Hon ringde på dörren för kanske 10-15 år sedan och sade sig vara konststuderande och heta Patricia (hur det nu stavas på polska). Jag kunde ju inte säga nej även om mina känslor för katter inte är så starka.

(När jag senare tog ned tavlan för att ta en bättre bild av den såg jag att den var daterad 2003.)

Responses

  1. Hej Sudden!

    1. Är det en J22 som hänger i taket på första bilden?

    2. Skulle också ha fallit för katt(t)avlan, men så är jag ju stor kattälskare.

    Gilla

  2. Hej Sven!

    Nej det är ingen J 22 men väl en Focke-Wulf Fw 190. En kartongmodell som hänger där tillsammans med en Messerschmitt Bf 109. Fw 190 och J 22 är väldigt lika rent visuellt med en stjärnmotor i fram och med den form lågvingade jaktplan med sporrhjul ”automatiskt” får. Ganska kompakta/slimmade också. J 22 var mindre, lättare och svagare beväpnad och hade primitiva blindflygningsinstrument och om det fanns en hyggligt fungerande radio är jag inte säker på. En ”trevlig leksak” sa en amerikansk nödlandad flygare som fick tillfälle att flyga den, men i alla fall en fin prestation av Bo Lundberg, Flygförvaltningen och svenska industriföretag i olika branscher. Kanske jag minns fel men det var visst så att FV inte ville sätta in den i Skåne eftersom den var alltför för lik Fw 190, utan F 10 använde J 20 med dess elegant svängda vingsilhuett à la Seversky P-35.

    Jag tog i natt några bilder men de som visar ovansidan avslöjade hur illa jag städar. Först därför två gamla bilder med min första enkla digitalkamera där inte dammet syns:


    Så en bild jag tog i natt:

    Blue Phoenix vinge ovanför. Man ser (inser) att modellerna är inte särskilt formtrogna. Så kort nos och lång bakkropp hade knappast Fw 190. Vad Messerschmitten skulle vara av för version var omöjligt att kartlägga. Låt oss se det som någon tjeckisk vidareutveckling med Jumo-motor och fantasibeteckningar. (Båda modellerna saknade hakkors-märkning, sådant är förbjudet på vissa håll, men jag la till det på Fw 190.)

    Man kan göra mycket av papper eller kartong. Tidningen Allers hade i min barndom en tid en sida med en klipp-och-klistra-modell av en byggnad; ett slott, en borg e d.

    En startpunkt för forskande är http://sv.wikipedia.org/wiki/Pappersmodeller. Det finns mycket att finna på webben, ”Fiddler’s Green” är också en bra sajt. Ett exempel därifrån: http://www.fiddlersgreen.net/models/aircraft/Seversky-P35.html

    Här ett sentida bygge, gjord inför ett barnbarns femårsdag: https://larsan13.files.wordpress.com/2011/11/100606_femkronorsbil.jpg

    Det är lätt att det blir skevt när man använder skrivmaskinspapper och jobbar ”på fri hand”.

    Sudden

    Gilla

  3. Hej Sudden!

    Vi hade Allers hemma när jag växte upp. Det var en av de få lyxartikalr vi kostade på oss som fattig skofabriksarbetarfamilj i Örebro. Jag byggde många av de modeller som fanns i Allers. Tack för att du väckte det minnet hos mig.

    Gilla

  4. Hej Sven!

    Själv har jag inga starkare minnen av dessa klippmodeller i Allers. Starkare i mitt minne står då det som jag nyss lärt mig kallades ”Flygparaden”, där man kunde samla beskrivningar av olika flygplan med en teckning (av Björn Karlström och kanske andra).

    Jag sparade faktiskt inte dessa blad, men däremot en serie om motorcyklar, i alla fall tror jag den fanns i Allers. Jag hade till sist en ”dragspelsrimpa” med motorcyklar. Det minns jag. Helt tydligt. Bladen var mindre än för Flygparaden, kanske 9 x 15 centimeter.

    Fredric Lagerquist (och andra) har sparat blad ur Flygparaden:

    http://www.bokborsen.se/Allers-bok-till-salu-17688784_1.htm
    http://lae.blogg.se/category/piper.html (Sök så efter ”Flygparaden” på sidan)
    http://lae.blogg.se/2009/december/flygparaden-j-22b.html

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

