Skrivet av: Sudden | 2011/11/19

Bloggen fyller 2 år – och ett brev

(Vissa putsning och lätt komplettering 20 november 2011.)

I dag är det två år sedan jag fick iväg det första inlägget. Det var en del problem med att komma i gång och begripa ”tekniken” och jag har fortfarande inte lärt mig alla finesser och möjligheter som bjuds, men på det stora hela har det gått väldigt bra, både med det tekniska och det innehållsmässiga. Och även med intresset från läsarna; man tackar. Här ett annat tack:

Jo, jag har badat i sjön  som ligger nära spotter-paviljongen som jag besökte en julimorgon 2003 då TV 4 gjorde ett reportage om spotting. Lennart Berns var sakkunnig som ses av bilden. Som bekant kallades ju flygplatsprojektet Halmsjön under den långa tid som förflöt innan det blev en färdig och fungerande flygplats. I dag ser vi litet av samma tvekan. Man hade planer på en ny flygplats åt Stockholm men man verkar nu nöja sig med Nyköping/Skavsta. Speciellt som Bromma blev kvar, det var ju illa hotat. Nu är däremot ”småflyget” på väg att ”sparkas ut” därifrån. Även Fredric L har skrivit härom, även senare än detta inlägg.

Tillbaka till ämnet. Jag skriver förstås för mitt nöjes skull men det är klart jag jag med viss iver och nyfikenhet försöker tolka läse-statistiken. Många kommer till min blogg genom sökning på vissa ord och jag vet ju inte hur nöjda de blir och inte heller alltid vad de är ute efter. Man kan ur WordPress statistik ana hur en enstaka person har hoppat in och ut på en sida vilket ger många ”visningar/views” men det är fortfarande en och samma läsare. Tror jag, i varje fall beter jag mig så själv. Statistik kan vara svår att tolka, men här litet visnings-statistik:

Det går nog framåt fast långsamt. Man kan ana en årsrytm. Jag tror att november kan bli lika bra som oktober. Vad som ger många besök är när jag länkat till någon tidningsartikel i exempelvis DN och som toppen i november 2010 visar då tidskriften Fokus (och Bärgslagsbladet) skrev om det olycksaliga Lansen-haveriet i Vikbo i östra Västmanland 1960. Då tipsar tidningsartikeln automatiskt om mitt blogginlägg. Antingen ger direkta kommentarer till inläggen också ökade titt-siffror. Läsare abonnerar på min blogg och visningarna ökar ibland snabbt så snart jag gjort ett nytt inlägg under ”populär tittartid”. Numera kan jag inte se vilka abonnenterna är men det kommer blänkare när någon ny anmäler sig. Men det är rätt sällsynt faktiskt. Vidare varierar läsandet under dygnet och med veckans dagar.

Att jag kunde skriva så mycket om Vikbo-haveriet berodde på att Jan Karlsson i Köping hjälpte mig genom att skicka mig några nummer av Bärgslagsbladet. Jag hade tidigare hjälpt Jan litet med flyghistorisk forskning. Tiden gick, hörde på länge inget från Jan tills jag fick ett mail från sonen som berättade att Jan gått bort. Det är många bekanta, från jobbet eller det flyghistoriska,  som gjort så det senaste halvåret.

Det är sällan någon som sökt på ett visst ord visar sin uppskattning av det han hittat, men de gånger det sker blir man glad. Däremot tror jag inte att jag har något för att jag anstränger mig att hitta en bra rubrik på mitt inlägg eller att ”skriva bra”. Vissa av mina blogginlägg får oväntat många besök och ibland förstår jag vad som lockat men inte alltid. Andra blogginlägg som jag själv tycker är bra får få besök.

Det söks med Google och liknande; jag kan se vilka sökord som använts. (Jag tror att de som sökt på ”hangarfartyg” blir besvikna!) Med tiden blir det allt fler olika ord jag använt och jag tror att det är den främsta orsaken till de långsamt ökande visningssiffrorna. Man kan söka internt inom bloggen, men kommentarerna söks det inte på. (Därför skall man aldrig skriva något väsentligt i en kommentar!) Det verkar därför vara bättre att söka över hela webben och ev. inkludera sökordet ”Larsan13” för att få ned mängden ovidkommande träffar.

En gång använde jag ordet ”ekivok” och fick en finlandssvenskt artig respons från en sajtägare som upptäckt min blogg genom att jag refererat till hans sajt. Han ville helst inte att de som sökte på ”ekivok” skulle ledas till honom!

Att jag skriver som jag gör, med många länkar till ytterligare information, är en vana jag har från den tid jag skrev ”Nätkassen” i Svensk Flyghistorisk Tidskrift. Sedan är det till en del ren simpel lättja och till en del rent förnuft. Det är ju egentligen onödigt att med egna ord försöka beskriva något som någon annan mer kunnig lagt ned stor möda på för att få bra.

Inspiration och lust behövs, något man inte har kontroll över. Jag har ofta blivit inspirerad av responsen på mina blogginlägg. Än en gång tack.

Kanske jag putsar litet på de informerande sidorna som ”Om denna blogg” (542 visningar). Skrivandet blev inte så koncentrerat på flyg som jag avsåg eller trodde en gång  utan jag har märkt att jag kan skriva om annat, och att detta väcker ett kanske större intresse. Sidan ”Frågor & svar” är egentligen ganska onödig och kanske t o m vilseledande (rätt många besök) men jag gillar Falstaff, fakir! Jämte Hans Lindström utgör han Lunds Universitets bidrag till svensk kultur. Nå, helt visst finns en del annat också.

Ett brev betyder så mycket” sa Postverket (och andra) en gång i tiden, och det gäller fortfarande. Nu fick jag ett brev från en flyghistorisk vän vars krämpor gör att det inte är så lätt att använda datorn och jag hade inte hört från honom på länge. Nå, jag hade nyligen tagit mig samman  och ringt för att ”kolla läget” som inte var hopplöst. Så här såg nu brevet ut:

Ett historiskt kuvert! Kontaktgruppen upphörde 1991 omkring, men kuvert finns kvar! Något motsvarande gäller frimärket, i dag skulle man väl ha behövt klistra dit frimärken för 12 kr. Nå, det nyditklistrade (men ännu ostämplade!) gamla rabattfrimärket för 2:10 (räcker för 100 g) måste ha varit köpt på 80-talet och räknar man ”ränta på ränta”  så skulle man nog i dag haft 4-7 kr på bankboken om man inte köpt märket då.

I brevet fanns två index (innehållsförteckningar) över de 104 numren av tidskriften ”Kontakt” som kom ut 1971-1991. En prestation, där Åke Hall var den mest drivande! Om jag minns rätt från hans historik i sista numret, nr 104, så uppstod tidskriften och den fristående Kontaktgruppen med säte i Göteborg på grund av ett visst missnöje med hur SFF skötte sin tidning och inte heller ville se något utgivet i SFF:s namn av lokala intressen. Litet av samma uppfattning om en styrelses makt/ansvar upplevde jag för två år sedan, trots att det då handlade om ett forum där ”ordet är fritt” och där SFF inte behövde vara ansvarig för åsikterna. Ordet är fritt, givetvis inom vissa ramar, men det är nog fortfarande ”lågt i tak”. Man undrar varifrån denna unkna kultur kommer och hur den kan leva kvar. SFF får väl förresten fortfarande något slag av stöd från FV – välkommet förstås men kan man helt lita på SFF när det gäller historieskrivning kring FV?

Jag har skannat litet av indexen för att ge en uppfattning om tidningen av vilken jag genom åren köpt ett 30-tal nummer antikvariskt. Här är sista numret:

Jag förstår om texten på baksidan ”irriterat” vissa. Här nedan är några klipp ur den första index-delen (för nr 1-74, åren 1971-1985, informationen är således inte komplett) där man får ett visst grepp om tidskriftens innehåll, tekniska form och karaktär. Man ser vilka personer som ledde gruppen under den första tiden. Man ser också den militära dominansen i innehållet:

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hello Lars,

    HAPPY BIRTHAY, BLUE BLOG, AND WELL DONE, LARS.

    I have really enjoyed reading the articles which have been well researched before being published, fun reading and also educational. Your latest blog led me to this Wikipedia comment on Bromma airport.

    Miljökraven på Bromma flygplats är omdiskuterade, endast de tystaste flygplanen får trafikera flygplatsen och nattetid får flygplatsen endast användas av Ambulansflyget och flygvapnets statsflyg. LFV har bekostat ljudisolering av bostäder i närheten och har föreslagit att privat flyg och privata flygskolor flyttar från Bromma för att minska antalet starter och landningar. LFV vill också införa ett miljöledningssystem enligt ISO ISO 14000. Många grannar och boende under inflygningsstråket har klagat på höga ljudnivåer och andra störningar.

    I understand that people want to sleep at night. We all do. If and air ambulance disturbs our sleep I am sure that we all accept that. But I wonder what type of gliders ‘Flygvapnets statsflyg’ operates as they are exempt from the night curfew?

    And I am sorry for those who have to complain about the noise from approaching aircraft or aircraft taking off from Bromma. I suppose they bought their houses before the airport was built as I think that those who moved in after that event must have realised that if you move in close to an airport you will hear the sound of aircraft.

    People living near the airport in Linköping did the same thing very successfully to the point that there is hardly any traffic on that airport today compared to the days Skyway’s had the main base there. That airport is very quiet now. Businesses relaying on customs from the staff on the airport have been closed down. This caused the additional advantage of fewer people going to work and so also reducing the traffic noise.

    A true success story.

    Says Erik who is not disturbed by the wind swishing through the trees around his house, the birds singing very early in the morning, and the sound from the neighbours sheep and goats.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Tack för lyckönskningarna!

    Flygvapnet (en enhet ur F 7) opererar ”statsflygplanen”, som används av kungahus, regering, högre militär och kanske fler. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Statsflyget .

    Det har handlat handlade om två st Gulfstream IV (och någon Saab 340). Den ena Gulfstream skadades vid ett missöde i Marmal i Afghanistan och har bytts ut mot en Gulfstream V. Ett ganska litet missöde men på en väldigt avig plats.Se exempelvis http://wisemanswisdoms.blogspot.com/2011_04_01_archive.html (Sök så på ”Marmal”.)

    Händelsen liksom förhållandena inom FV:s transportflyg har diskuterats även hos Chefsingjören. Allt står inte helt väl till och ibland har liknelser gjorts med det polska statsflygplanets krasch i Smolensk. Vem bestämmer ombord?

    Kanske Gulfstream IV och den nya Gulfstream V inte är särskilt tysta men det är i alla fall rätt få flygningar, något som får tas med när man bedömer miljöstörningarna. Och man får väl ge våra ”storgubbar” vissa förmåner. (Jag har hört att när Sören Gyll var styrelseordförande i Volvo ville han att Volvos plan skulle få landa nattetid på Säve. Volvo var ju så viktig för bygden hävdade han. Men Volvo fick nobben.)

    Ett problem med Bromma är att flygplatsen är för ”trång” enligt ICAO:s normer för större (?) plan, TL-tornet är exempelvis alltför nära banan och det gäller säkert även stationsplattan. Jag vet inte om Malmö Aviation fått dispens för sin nya Bombardier på Bromma.

    Så har jag fattat läget.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: