Skrivet av: Sudden | 2011/11/29

Läsglädje och annat

Nyligen utlovade jag några tips om var man kunde läsa om livet som flygmekaniker och andra teknikjobb inom flyget. På webben fann jag denna sajt, eller om jag nu återfann den efter flera år. Den väckte minnen hos en av mina läsare, som skulle ha fått åka C-119 över Atlanten om han som flygpojke fått komma till USA, och som senare arbetet på tekniksidan inom civilflyg över hela världen.

Vidare har Åke Hall i AHR:s bok om Hawker Hunter i Sverige berättat om hur det var att ”serva” Hawker Hunter på F 9 (Säve), och Sune Blomqvist har skrivit om hur det var på F 8 (Barkarby) i sin bok ”Hawker Hunter  – stridsberedd!” Boken kan nog fås från F 8 Kamratförening (som även står bakom andra skrifter som synes) eller via Bokbörsen e d.:

Hunter jämte Vampire var förresten de militära plan jag mest minns på himlapällen i min barndom och ungdom där jag bodde i södra Stockholm. Tunnor har jag aldrig sett mycket av vad jag minns.

Jag beställde i morse via Internet en redig trave böcker till julen, bl a Nevil Shutes roman ”Förmyndaren” (”Trustee from the Toolroom”, även ”En helt vanlig man”) som min vän rekommenderade. ”Den helt vanlige mannen” sysslade med att göra arbetande modeller av motorer o d. Och en sådan kan man se på denna fint gjorda video . Jag kommer att tänka på andra fungerande motormodeller jag visat tidigare i min blogg och här .

(Nevil Shutes verk var populära på sin tid medan de ”finkulturella” verkar ha haft en annan åsikt som man ser här. I ett radioprogram häromdagen som jag råkade åhöra diskuterades vilka av gårdagens författare (typ Olle Hedberg) som fortfarande var läsbara. En av de medverkande kulturjournalisterna stakade sig på uttalet av ”Shute”. Journalisten var väl litet för ung!)

Läsandet av Med vapen i hand” går sakta framåt. Den är klart läsbar ännu efter 110 år.

Jag råkade stöta på en lista över en flygentusiasts bibliotek på ”Tonys flygsida”. Det finns verkligen mycket skrivet om svensk flyghistoria.

Även på SFF forum finns det intressanta trådar just nu. Rätt svårt hur man skall definiera  ”svenska veteranflygplan utomlands”. Det behövdes några vändor för att försöka definiera ämnet men det blev ju förstås inte enklare. Typiskt var att flera utan närmare eftertanke begränsade sig till militärplan. Ja, någon började t o m tala om Tp 7! Kommer då att tänka på en hjälpsam guide på det finska flygmuseet i Vanda som ansträngde sig att tala svenska men avslutningsvis tyckte det var svårt att komma ihåg svenska militära typbeteckningar.  ”Varför skall ni alltid hitta på era egna namn? Vi finnar nöjer oss med vad tillverkaren hittat på. ” Exempel på detta ser man i finska texter här och här.”

Något som nog inte var så populärt var när jag en gång på forumet erinrade om att svenska civila plan flyger mer än 10 gånger så många timmar som Försvarsmaktens flygplan…

Den f n senaste ”Quizzen” är intressant. Jag tror den har koppling till det telefonsamtal jag nämnde nyligen (och ett inlägg för 3½ år sedan) och jag grubblade/googlade ett tag men kan inte helt knyta ihop det hela.

Så är man ju nyfiken hur det löser sig med åtkomsten till Bildarkivet. Det verkar ju av Urban Fredrikssons inlägg i tråden som den IT-händige själv kan ladda ned en arkivbild i full storlek! Själv vet jag inte hur man gör.

Apropå Vanda-besöket är här en I.V.L.  A.22 ”Hansa” i Vanda-museet i maj 2003 då jag var med Flygande Veteraners ”Daisy” som besökte Malms flygplats i Helsingfors. Planet är byggt på licens, och typen var tydligen den först byggda i Finland och även den mest byggda, näst segelflygplanet PIK-20 om jag förstått rätt:

Avslutningsvis litet försvarspolitik. Bloggen ”Wiseman’s Wisdoms” är väl känd bland de intresserade, men jag följer den normalt ej. Jag vet inte vem som står bakom, men han är anställd inom Försvarsmakten. Nu har Wiseman ett debattinlägg på Newsmill om hur dålig han anser luftförsvarsplaneringen vara , bl a vad gäller Gripens framtid. Det verkar vara en rimlig åsikt.

Sedan är det som vanligt intressant att se kommentarerna. Här fanns en väldigt ”delikat” kommentar, men den verkar raderad vilket jag förstår. Den var alltför delikat (åtalbar?) och även ovidkommande såvida man inte som jag var krigsplacerad ”i närheten” för länge sedan. ”Dr Elephant” som brukar ge ett vettigt intryck,  hänvisar i inlägg #5 till det borttagna inlägget.

Sudden

Kommentera

Kategorier

