Skrivet av: Sudden | 2011/12/03

Advent, vädret, TV-minnen och litet till

Julen närmar sig. Grått och kulet är det så här års och ingen snö lyser upp heller i år. November har varit varmare än ”någonsin”. En del skyller på den globala uppvärmingen. ”Jinges blogg” tar upp detta. Jinge bor mycket nära mig och har mycket bestämda åsikter eller man kanske skall säga föreställningar om global uppvärmning, bilmärket Saab och en hel annat men det är ju kul följa hans tankar. Han är också en duktig fotograf. Nå, förra året var det kallt och det var den globala uppvärmingens  fel. I år är det tvärtom, men orsaken är densamma. Tycker Jinge.

På något annat forum talades det om ”skogsdöden” som var det stora miljöhotet för 25 år sedan som nog några minns. All skog skulle dö, hette det, ja det var fråga om bara några få månader. Av detta blev som bekant lyckligtvis ingenting som framgår av detta SR-program även om man lärde sig en hel del av detta falsklarm. Nu satsar miljörelsen på global uppvärming istället. Men att resonera utifrån meteorologiska fenomen är måhända lika inskränkt som att bedöma en bil efter dess lackering istället för efter motorns skick. ”Solen är motorn i allt väder” heter det ju och redan Povel skaldade ”Och över alltihopa lyser moder Sol” som bl a Dirch Passer sjöng.

Apropå Povel Ramel fann jag följande i Röster i Radio/TV om hans programserie 1977 i SVT, ”Semlons gröna dalar”. Jag minns att jag inte riktigt orkade med detta raffinerade program.

Något jag då hade lättare att fatta var Adventskalendern 1969 om ”Herkules Jonsssons storverk”. Den sägs ha uppnått kultstatus,  och gavs även i repris.  Det finns avsnitt på Youtube, och man kan börja med avsnitt 3 och sedan 4 som säger en del om TV-mottagningens problem och vissa sociala aspekter av livet i ett flerfamiljshus. TV2 hade just introducerats och krävde en hel del insatser på mottagningssidan (som dock Herkules fixade) och genombrottet för centralantennerna tror jag. Avsnitt 1 förklarar temat och här ser man bl a mammans trolleritrick med den berömda trollformeln ”överliggande kramaxel, kalasvev och bubbla förknasare” som gör sonen till en vuxen ”hjälte” och bilmontören Tage till en barnslig 7-åring. Serien är ett tidsdokument och det finns en mängd detaljer att njuta av för oss som var med på den tid då man förstås bar slidkniv och det fanns hemma-mammor och sura vice-värdar.

Mjölk var förpackad i Tetrapak-behållare som då gjorde skäl för namnet:

Bilden är från del 5 som innehåller några sekunder från en lastbilsverkstad och man får även se en Chrysler Valiant polisbil skymta. Min äldste son var för liten att se serien vid första visningen men har senare i sitt jobb träffat Herkules, James Dickson.

En nybliven mail-kontakt i Kanada, vid Övre Sjöns strand, dränker mig i vackra bildspel och roliga historier och diverse videoklipp. Det handlar ofta om vacker natur och arkitektur. Bl a har hon visat den ryska färgfotopionjären Sergej Prokudin-Gorskijs bilder från  strax efter förra sekelskiftet av landets skiftande natur, människor och folkslag och byggnader m m. Tekniskt mycket bra bilder och med  intressanta motiv.

Så då till sist litet om flyg. Under mitt kringvandrande på webben stötte jag på en sajt från  PE-film och namnet Peter Evers lät bekant. Kanske jag träffade honom i samband med mitt enda och ynkliga framträdande i en combat-tävling med linstyrda modeller på Gärdesskolan (?) i Stockholm i mitten på 50-talet. Peter har nu en hel del att visa på sin sajt och även sälja om skalaflyg främst, men även litet om lin-bilar. Det senare var det första jag såg när det gällde motordrivna modeller i Eriksdalshallen under sportlovsarrangemangen omkring 1950, som senare flyttade till Ostermans marmorhallar.

Mer flygnostalgi bjuder Mats Johansson med MJD Models på.

För flygmotorintresserade finns att läsa om vatteninsprutningshistoria och om livet som mekaniker och färdmekaniker. Amerikanskt i båda fallen.

Sudden

Responses

  1. Hej

    Herkules Jonsson storverk är riktigt sevärd. Ett eller två avsnitt utspelar i Farsta C så man kan se hur det såg ut innan det totalt ändrat skepnad. Även polisstationen är med ( idag Olearys) och poliser syns titta ut för att följa inspelningen. Hade en klasskamrat som sa att man hade lånat deras badrum för en scen. Han bodde då utåt Kistahållet där faktiskt flera scener utspelas så det stämde nog.

    Bilderna från Tsarens fotograf är egentligen helt otroliga. Han fotade en grundfärg i taget om jag förstått det rätt och la sedan ihop dem. Men dagens avancerade bildbehandlingsprogram har man fått ett enastående resultat från en tid som tidigare bara skildrats i svart vitt .

    Såg hur någon på ett historiskt forum påstod att en av bilderna troligen gav en exakt bild av hur det såg ut på liknande platser i Sverige på 1700-talet! Rätt eller fel. En fascnerade tanke

    Hans

    Gilla

  2. Ps.

    Tror att man lättare kan se bilderna och dessutom få teknisk info på svenska här; http://crimson.se/?q=information/ovrigt/gorskij

    Crimson sålde en liten bok på förra årets fotomässa men de gör sig mycket bättre på webben. Man kan sitta ganska läge och titta

    /H

    Gilla

    • Hej Hans!

      Jag ville inte gå in på tekniken som användes. Wikipedia ger en del, men den svenska sajt du nämner ger mer information. Det är tänkvärt att fotografen aldrig själv fick ”direkt” se sin bild i färg eller kunde ”lagra” den. Han måste nöja sig med en realtids-projektion. Gick strömmen så vips var bilden borta.

      Det ligger ju ett ordentligt ”efterarbete” bakom fotografens ”output”. ”Manipulering” skulle man kunna säga. Jag tycker nog inte ”verkligheten” är så färggrann som bilderna visar. Men bilderna skapas ju i vår hjärna. Hur mycket är detta intryck beroende på vad vi sett tidigare, hur ”intellektuell” är vår tolkning. Jag undrar vad en ”utomjording” skulle tycka eller någon som aldrig sett en bild förut.

      Apropå serien ”Herkules Jonssons storverk” försökte jag som alltid känna igen mig, men här gick jag bet. En gammal ”soptipp” eller dessa halvhöga hyreshus känner man ju igen från livet ”söder om Söder”, men var finns dom. Det såg väl helt enkelt likadant ut i de fjärran mytiska trakterna åt Bergslagen eller Roslagen till.

      Polisstationen i Farsta besökte jag vid något tillfälle av någon anledning. (Jag bodde inom räjongen 1964-1989.) Kanske jag hade hittat något borttappat. Jag var inte van vid sådana ställen och intrycket var inte så kul. Minns fortfarande att ventilationen var dålig. Men jag är en sådan som vid åsynen av en polis känner mer av rädsla och dåligt samvete än av någon ”trygghet”.

      Sudden

      Gilla

  3. ”Nå, förra året var det kallt och det var den globala uppvärmingens fel. I år är det tvärtom, men orsaken är densamma. Tycker Jinge.”

    Jepp, det gör jag. Det meteorologer sagt är nämligen att – vädret blir mer extremt, inte bara att det blir varmare. Och när det gäller temperaturen så är jorden fortfarande rund, en grads ökning av genomsnittstemperaturen betyder inte nödvändigtvis att all värme hamnar i Sverige, förra sommaren var det Ryssland som drabbades av extrem värme, sommaren innan dog massor av människor av hettan i södra Europa.

    Förra vintern var för bedrövlig, bor du nära så vet du hur det var här. Denna vinter (?) är mer i min smak än så länge, men det är väl tveksamt om det varar så länge…

    Gilla

  4. Hej Jinge!

    Att vi nyligen haft en väldigt mild novembermånad är inget bevis på ”extremt väder” orsakat av den globala uppvärmingen. Jag är inte ensam om att påpeka det till din bloggpost.

    För en månad sedan skrev jag till mina brevvänner att hösten här i Handen varit ”onormalt normal”. Däremot har ju andra delar av landet haft det besvärligare.

    Om jag minns rätt har vi på senare år haft två-tre väldigt gammaldags normala vintrar här efter en lång rad av mycket slaskigt milda sådana (men bra för skridskoåkning). I någon av de normala var det ovanligt kallt väldigt tidigit. Trafikkaos 2 november eller så. (Du hade fina bilder på din blogg av bl a ”min” busshållplats.)

    Sedan är det ju roligt att sticka ut hakan ibland. Men detta med ”skogsdöden” för 25 år sedan var ju ett exempel på hur hysterin kan ta överhanden. Man skall inte vara alltför självsäker här i livet, det är mitt motto.

    Min bästa hypotes är nog att osedvanligt många TV-meteorologer heter ”Per”.

    Sedan tycker jag det är trevligt att läsa din blogg och även kommentarerna.

    Sudden, Vallavägen 19

    Gilla

  5. Själv har jag bott på valla 9 i ett antal år, 2 tr upp. Tio ca..

    F.ö. sticker du möjligen ut hakan aningen för långt.. 😛

    Gilla

  6. Vädret har nog alltid varit en ”snackis”. Det har dessutom växlat utan att människan rimligen varit inblandad, Tänker tex på de extremt kalla vintarna på 1600-talet som i princip inte övergick i sommar. Inget växte och många många dog.

    Sen var det ett askmoln från Island som lade sig över västra Europa någon gång på 1800-talet ( var det väl?). Påverkade klimatet och många dog. Kanske inte direkt utan i en förtidig död. Hörde ett program om någon som åkt runt och tittat på kyrkogårdar och dödsböcker efter denna händelse och det syntes markant.

    Samtidigt har jag svårt att tro att vi inte påverkar klimatet idag med allt fossilbränsle vi eldar upp.

    Hans

    Gilla

  7. Hej Hans!

    Googlade litet och erinrades om 1816 då det aldrig blev någon sommar i delar av Europa, eftersom det hade varit ett vulkanutbrott på andra sidan jordklotet. http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=37&t=15762

    (Jag minns underbara rosa kvällshimlar över Haningeskogarna från fönstret i mitt tjänsterum i slutet av 80-talet. Det hade varit ett vulkanutbrott (Mount St. Helens) i nordvästra USA i maj 1980.)

    Ca 1867-69 var det hungersnöd på grund av kallt väder i norra Sverige och Finland. Bidragande var en dåligt fungerande spannmålsdistribution (Sverige exporterade samtidigt mycket spannmål) samt att överheten drev en ”arbetslinje” (redan då!). I alla fall enligt Wikipedia.

    Kanske Mobergs ”Utvandrarna” har denna nödperiod med i handlingen. I varje fall var det tydligen så att man ännu denna tid lät folk svälta om skörden uteblev i stället för att sätta in hjälpinsatser.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Missv%C3%A4xt%C3%A5ren_1867-1869

    Sudden

    Gilla

  8. Hej Lars, Jinge at al,

    Allow me to add my penny’s worth of qualified nonsense talk about the global warming.

    The global warming, in my humble opinion, is nothing new. History tell me that we have global warmings and global ice periods since this earth was created. The term ‘Global warming’ has, if you ask me, been invented by the politicians. Every government need more money these days to recover from their over expending in the past. So, they invent ‘Green taxes’ because they are easier to sell than higher income taxes, MOMS, or VAT. The EU is desperate to earn more money so they have now, in their infinite wisdom, proposed a ‘Green taxes’ on all the airlines of the world that fly into Europe.

    You should always start to sweep in front of your own door. It appears to me that when these hundreds of European parliamentarians who meet for their regular non productive and childish arguments (to produce minutes that it takes hours to create) in Brussels, in Luxembourg, and in Strasbourg flying there does not cause any global warming. Not to mention all these crisis meeting about the Euro in comfortable tourist resorts. We, in the real world, use video conferences to be more efficient and to save money. When will it dawn to the European parliaments that video conferences have been invented or is that beyond their limit of intelligence? It is only when you and I want to fly, because we are the bad ones, that we have to be taxed. Mind you, it is a green tax so that’s all right.

    To be green is very simple. Just be economical. Walk to the shop when you can instead of taking the car. Take your bike to the post office if all you have to do is to post a letter. Turn off lights that are not needed. Drink wine instead of milk because milk comes from cows that produce more of these bad gasses that causes the global warming than all the world’s passenger jets and cars added together.

    I am just wandering why military jets and those flying the heads of state do not cause global warming because they never get a mention.

    Says Erik who now will now go to the toilet to produce a still tax free global warming…

    Gilla


Kommentera

Kategorier

