Skrivet av: Sudden | 2011/12/05

Trafikproblem eller ”utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg”. Minnen…

Först några skoj saker på webben:

Min kanadenska mail-vän fortsätter att överösa mig med bildspel. Här är ett för oss flygentusiaster. (Hoppas du kan komma åt det. Bildspel och ”multimedia” är litet av svart magi för mig och denna fil var vresig men det gick. Jag använder f ö ofta OpenOffice.  När andra multiamediaprogram som exempelvis Windows Media vrenskas , tar jag till  VLC Media Player.)

Hon sände också ståupparen George Carlins syn på klimatfrågan. Jag håller med honom liksom en annan New York-bo”More than any time in history mankind faces a crossroads. One path leads to despair and utter hopelessness, the other to total extinction. Let us pray that we have the wisdom to choose correctly.”

Nu till trafikproblemen:

En f d  arbetskamrat skickade ett tidningsklipp om hur Telias strävan att ersätta ”kopparnätet” med modernare teknik ( s k ”fast mobil”!) inte är utan problem. Ja, radio är inte helt lätt men en del behärskar konsten.

Min far var en av de många på Televerket som såg till att vi fick ett bra telefonsystem (och sedan efter pensioneringen lät sitt livslånga radiointresse blomma ut). 1972 var hela landet automatiserat och Televerket gav med anledning härav ut ett specialnummer av sin tidskrift TELE om 150 sidor:

Här är innehållsförteckningen och introduktionen med en vacker bild från Norrland. Det fanns många bilder av svunna tider, bl a av kvinnor som betjänade de små växlarna på landsbygden som fanns i deras bostäder som man ser på bilden ovan (Målning omkring 1895 av Magni Magnino  som blev föreståndare för Ljungby växelstation som när bilden målades hade 15 abonnenter. Det är dottern Magda man ser.)

Arjeplog var sist i automatiseringen. Här nedan en bild från 50-talet av sådana  gubbar som ordnade det hela på teknikadministrativ nivå:

Min far är den något skymde mannen nr 2 från vänster. Hitom min far står en man som bl a hade att bekymra sig för vandaliseringen av de telefonautomater som fanns innan mobiltelefonen gjorde dem mindre behövliga. Nedan en bild ur jubileumsnumret av TELE:

Här begrundar min far en telefonledning längs en järnväg, kanske på 40-talet.

Vilka förbindelsenät som finns i dag har jag inte koll på. För kanske 30 år sedan började Televerket dra glasfiber genom landet som erbjöd ”obegränsad” kapacitet men det gällde ju att komma ut till abonnenterna också från ”knutpunkter” i detta nät.

Numret av TELE innehåller också litet om framtiden. Så svårt det är att spå om den. När jag 1970 började fundera över nya broadcasting-tjänster på televerkets radiosida var den statliga japanska rundradion NHK:s idéer intressanta. Att vid sidan av det vanliga TV- eller radioprogrammet faxa över dagstidningar eller annat via den vanliga sändaren var nog en god idé. Men inte många av japanernas goda idéer slog och så kom med tiden Internet (som skapades utanför världens televerk) där idéerna enklare kunde realiseras:

Storstockholms Lokaltrafik har också problem. Man avser nu ta bort biljettautomaterna vid busshållplatserna, de kostar dubbelt så mycket som de ger biljettintäkter. Om detta kan man läsa här och se ett nyhetsinslag. Jag tycker ju att ursäkten ”De allra flesta har ju telefon och kan köpa en sms-biljett” är litet trist.  Det finns ju personer som inte har någon mobil eller som kommer från utlandet och kanske tror att svenska mynt gäller på svenska bussar. SL är till hälften skattesubventionerat. Det är  inte utan att man får viss förståelse för ”Planka nu”, detta mot bakgrund av de besvär och rena skandaler som finns med dagens biljettkontrollverksamhet i Stockholm.

Man skall inte dö nyfiken sägs det, men jag tänkte klara detta liv utan SMS.

Jag klarade av biljettautomaterna i Genève som jag stötte på redan 1974. Här en senare bild där det verkar som några kompisar kollar sitt myntinnehav.

Vi har just varit uppe på ”stadsberget” Salève efter en rätt ansträngande promenad uppför och ha ätit gott,  och så tagit linbanan ned. Ett av vårt lands stora tekniska snillen som nyligen avled lär en gång ha gått till fots ned från berget eftersom han inte litade på linbanor eller hade blivit skrämd av uppfarten. Man hade för övrigt i linbanan inte sällan sällskap med skärm- och hängflygare vill jag minnas. Här finns fler bilder kring sådan verksamhet:

Med Botniabanan är det också problem. Den ”invigdes” i augusti 2010 men någon trafik verkar det inte bli förrän hösten 2012. Men snygga vagnar är det onekligen som nu står i Umeå och väntar att kunna tas i bruk.

Även ”Förbifart Stockholm” försenas, det är något tillstånd som har med den s k ”miljön” att göra som saknas.

Ack ja. Livet och tillvaron är en kamp mot människor som har konstiga åsikter. Kanske det också har blivit för mycket svårhanterlig juridik i och med all upphandling och avreglering. Förr kunde man väl också dölja misstag lättare när så mycket mer var ”internt”.  Jag kommer också att tänka på min förste chefs kommentar en gång: ”Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg”.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Alltid lika intressant att läsa om dina äventyr i televärlden!

    Gilla

  2. Tack för dina insikter, åsikter och utsikter och inte minst för dina visdomsord. Speciellt bra tyckte jag om: ”Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg”.

    En alltid lika nöjd och belåten läsare av din blogg.

    Gilla

  3. Hej Lars et al,

    I really enjoy reading your blogs. Even if I am not all that interested in radios your stories bring me back to the days when the radios had to warmed up before you even got a single crack out of it. No frequencies were noted on the dial but the name of the city where the sender was located. I still live on my old Sony ICG-7600D. It gives me all I need.

    It appears to me that SL wants to make it as difficult as possible to get a ride on public transport. Not that I visit Sweden too often these days but when I do I circumnavigate all the public transport problems by renting a car. This is not being green but it keeps my blood pressure at the level it should be.

    On thing that I can not understand is why the existing ticket machines are being removed. I assume that they are paid for and the only expense SL has today is to maintain the existing machines. OK, the idea of having these machines was wrong in the first place. Clanger dropped. So if the machines are paid for I can not see why keeping them is service as long as they last would not be the right solution. And what are they going to do with the ticket machines they remove?

    We in Portugal are very simple and under developed. We still board a bus and the driver will take our cash, hand us a ticket, and drive on. Could it be simpler? But, then again , we are simple people and we are happy.

    May I suggest an alternative solution for SL. Scrap the tickets and let the ride be free of charge. Think along those lines and imagine the number of people that will have to join the queue of unemployed.

    Erik.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: